علائم سندروم پای بیقرار و راه‌های درمان

حتما در میان اطرافیانتان افرادی را دیده‌اید که مدام و بدون دلیل پای خود را تکان می‌دهند. آن‌ها گاه از این کار آگاهند و گاه هم بی‌اختیار مبادرت به تکان دادن پاهایشان می‌کنند. شاید ندانید که این کار با نوعی بیماری در ارتباط است که به آن سندروم پای بیقرار گفته می‌شود.
علائم سندروم پای بیقرار و راه‌های درمان
کد خبر : ۵۹۵۲

بیماری سندروم پای بیقرار بیماری است که باعث بروز حرکات غیرقابل کنترل در پاها می‌شود. در واقع نقص در سیستم‌های عصبی منجر می‌شود که فرد قادر به کنترل حرکات  ناگهانی پای خود نباشد. این وضعیت در زمان قرارگیری فرد در شرایط بحرانی و فشارهای عصبی بیشتر خودش را نشان می‌دهد.

این سندروم ممکن است در هر سنی شروع شده و به طور کلی با افزایش سن فرد حادتر شود. اختلال در خواب و انجام فعالیت های روزانه مواردی هستند که فرد را در مواجه با این نقص به مشکل می اندازند.

به طور معمول دلیل روشنی بر بروز سندروم پای بی قرار وجود ندارد. محققان گمان می‌کنند که این بیماری ممکن است به علت عدم تعادل در دوپامین مغز ایجاد شود. نبود میزان مناسب این ماده در مغز باعث ارسال پیام‌های عصبی اشتباه به سیستم‌های عصبی می‌شود.

علائم بیماری سندروم پای بیقرار

از علائم اصلی این بیماری به تحریک حرکت پا اشاره می شود اما نشانه‌های مشترک شامل موارد زیر هستند:

  • ایجاد حس حتی بعد از خواب؛ این احساس به طور معمول بعد از دراز کشیدن یا نشستن طولانی مدت در اتومبیل، هواپیما یا سینما شروع می‌شود.
  • کاهش درد با حرکت؛ انجام حرکت‌هایی مانند تکان دادن پا، کشش، پیاده‌روی و راه رفتن سریع به کاهش علائم آن کمک می‌کند.
  • افزایش نشانه‌ها در عصر؛ اغلب در شب این علائم تشدید می‌شوند.
  • کشیدگی ناگهانی پا در زمان خواب؛ موارد دیگری مانند حرکت تناوبی اندام در زمان استراحت می‌تواند باعث کشش و لگد زدن ناخودآگاه پا شود.

افرادی که تجربه سندروم پای بیقرار را دارند، از آن به عنوان حسی غیرطبیعی و ناخوشایند در پاها نام می‌برند. این اتفاق اغلب در دو سمت بدن رخ می‌دهد.

در این سندروم حس‌های ناخوشایندی داخل بدن و نه روی پوست بروز می‌کنند که عبارتند از: کشیده شدن یا خزیدن روی دیوار و زمین، خفقان، تیرکشیدن، خارش داخلی اندا‌م‌ها و برق گرفتگی. حتی برخی اوقات توضیح در مورد این حس‌ها دشوار است. این علائم با نوسان و شدت‌های مختلفی بروز می‌کنند. حتی ممکن است در مدتی ناپدید شده و سپس به طور ناگهانی ظاهر شوند.

بیشتر بخوانید:

علائم بیماری‌های گوارشی

علائم بیماری قند خون

علایم بیماری فشار خون

علائم بیماری کبد در بدن

علائم بیماری سنگ کلیه

علائم سرطان سینه در زنان

علائم سردردهای میگرنی

علائم آرتروز و راه‌های درمان آن

علائم شایع کم‌خونی کدامند ؟

علائم بیماری پیرچشمی

علائم دیسک کمر

علائم پارگی مینیسک زانو

عوامل ریزش مو و راه‌های درمان

علائم فشار خون پایین

 

انواع روش درمان

گاهی اوقات درمان بیماری‌های زمینه‌ای مانند فقر آهن در کاهش علائم این بیماری موثر است. اصلاح کمبود این ماده با دریافت مکمل‌های آهن به صورت خوراکی یا تزریق انجام می‌شود؛ البته مکمل‌های آهن را با تایید پزشک خود بعد از بررسی خصوصیات خونی باید مصرف کرد.

اگر به سندروم پای بیقرار مبتلا هستید؛ ولی ریشه در بیماری‌های زمینه‌ای ندارد با تغییر سبک زندگی خود شاید امکان شکست آن را داشته باشید. حتی در صورت عدم موفقیت در این شیوه‌ها پزشک ممکن است با تجویز دارو بیماری را کنترل یا درمان کند.

 

منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
ارسالی در
ممنونم راه درمان رو هم فرمودین!
همش دروغه محظه هزاربار خرید کردم نتیجه ای ندیدم
ارسالی در
همشه دروغه دکتراش دستگاهاشون کلا دردق