قارچ ناخن چیست + راه‌های درمان

شاید فکر کنید بیماری‌های قارچی فقط پوست بدن را درگیر می‌کنند اما در واقع اینطور نیست. برخی از انواع قارچ‌ها روی ناخن اثر می‌گذارند و علاوه بر بروز مشکلاتی برای فرد ظاهر ناخن را هم زشت می‌کنند.
قارچ ناخن چیست + راه‌های درمان
کد خبر : ۱۷۴۷۵

قارچ ناخن بیماری شایعی است که به صورت یک لکه سفید یا زرد-قهوه‌ای در زیر نوک ناخن دست یا پا ایجاد می‌شود. عمیق‌تر شدن عفونت قارچی ممکن است باعث تغییر رنگ، ضخیم شدن و خرد شدن ناخن شود. به قارچ ناخن اونیکومایکوزیس هم می‌گویند.

علائم قارچ ناخن

عفونت قارچی می‌تواند بخشی از ناخن، کل ناخن یا چند ناخن را درگیر کند. علائم شایع این عفونت عبارتند از:

  ضخیم شدن پوسته ناخن

    تغییر رنگ ناخن

    شکننده بودن ناخن یا ناهموار بودن سطح آن

    تغییر شکل ناخن

    جدا شدن ناخن از بستر

    بوی ناخوشایند

این را هم بدانید که عفونت‌های قارچی ناخن‌های پا را بیشتر از ناخن‌های دست درگیر می‌کنند، احتمالا به این دلیل که انگشت‌های پا معمولا در کفش که یک محیط گرم و مرطوب است، قرار دارند.

 

بیشتر بخوانید:

علائم سردردهای میگرنی

علائم آرتروز و راه‌های درمان آن

علائم شایع کم‌خونی کدامند ؟

 

قارچ ناخن چرا ایجاد می‌شود ؟

عوامل زیادی وجود دارد که می‌تواند خطر ابتلا به قارچ ناخن را افزایش دهد. این موارد عبارتند از:

  • عدم رعایت بهداشت فردی
  • آسیب‌های پوستی در ناحیه انگشت‌ها
  • پا برهنه راه‌ رفتن در محیط‌های آلوده
  • داشتن بیماری پای ورزشکار یا قارچ پا

قارچ ناخن چگونه تشخیص داده می‌شود ؟

گرچه گاه بیماری قارچ ناخن با پسوریازیس اشتباه گرفته می‌شود اما در هر حال پزشک برای تشخیص بیماری ناخن‌های شما را معاینه می‌کند. سپس مقداری ناخن بریده یا بقایای زیر ناخن شما را می‌تراشد. سپس مقداری از نمونه‌ها، برای شناسایی علت و علائم به آزمایشگاه فرستاده می‌شوند. میکروارگانیسم‌هایی مانند مخمر و باکتری‌ها نیز می‌توانند ناخن‌ها را آلوده کنند. دانستن علت عفونت ناخن به پزشک در یافتن بهترین نحوه درمان آن کمک می‌کند.

راه‌های درمان

نحوه درمان‌ قارچ ناخن به نوع، مرحله عفونت و شدت آن بستگی دارد. پس از ابتلا به قارچ ناخن، بهبودی کامل بیمار ممکن است هفته‌ها طول بکشد. افرادی که از قارچ ناخن پا رنج می‌برند اغلب ادعا می‌کنند که طبق تجویز پزشکان، هفته‌ها داروهای ضدقارچ را مصرف کرده‌اند اما به نظر نمی‌رسد که عفونت آن‌ها بهبود پیدا کرده باشد.

در عین حال داروهای ضدقارچ خوراکی می‌توانند عوارض جانبی مانند بثورات پوستی و آسیب کبدی ایجاد کنند یا با سایر داروها تداخل داشته باشند. همچنین ممکن است برای بررسی نحوه عملکرد این داروها و تاثیر آن‌ها روی بدن لازم باشد هر از گاهی آزمایش خون داده شود. غالبا پزشکان استفاده از داروهای ضدقارچ خوراکی را به افراد مبتلا به بیماری کبدی یا نارسایی احتقانی قلب یا کسانی که داروهای خاصی را مصرف می‌کنند، پیشنهاد نمی‌دهند. اما رایج‌ترین روش‌های درمان قارچ ناخن عبارتند از:

داروهای ضد قارچ خوراکی – درمان قارچ ناخن، لاک ناخن ضد قارچ – درمان قارچ ناخن، کرم ناخن ضد قارچ – درمان قارچ ناخن، جراحی برداشتن ناخن.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
ارسالی در
حقوق لشکریها چرا بیست درصد افزایش چرا طبق توروم نمیبرین بالا خرج ده روز هم نمیشه حقوقها باید به اندازه حقوقها مسولین باشن که برسیم به خرج خونه