به گزارش وکلا بیشترین دغدغه مردم در صف پمپ بنزین چیست؟

سهم‌بندی سوخت و اختصاص مقدار مشخصی از سوخت‌های مختلف، مانند بنزین و گازوئیل، با قیمت تعیین شده توسط دولت، به صاحبان وسایل نقلیه اعم از خودروهای سبک، نیمه‌سنگین، سنگین و موتورسیکلت اجرا شده است.
به گزارش وکلا بیشترین دغدغه مردم در صف پمپ بنزین چیست؟
کد خبر : ۶۴۷۳۲

این طرح در سال‌های اخیر توسط دولت و شرکت نفت اجرا شده است. برای عملیاتی‌کردن بهتر این طرح و پیاده‌سازی آن، یک ابزار به نام کارت سوخت طراحی و تولید شد که به دارندگان وسایل نقلیه موتوری اعطا می‌شود.

صاحبان و دارندگان کارت سوخت خودرو و موتورسیکلت می‌توانند با قرار دادن آن در جایگاه مخصوص، در هنگام سوخت‌گیری، سوخت مورد نیاز خود را با قیمت دولتی دریافت کنند.

البته برای این امر، صاحب باید با استفاده از روش‌های مشخصی درخواست ثبت‌نام کارت سوخت را ارسال کند.

بنابراین، در این مقاله، سیستم، مدارک موردنیاز و روش ثبت‌نام کارت سوخت تکراری و جدید، با استفاده از سیستم کامپیوتری و از طریق سایت درخواست آنلاین و اینترنتی با استفاده از موبایل بررسی شده است.

سامانه ثبت‌نام اینترنتی کارت سوخت

باتوجه‌به پیشرفت فناوری و الکترونیک، بسیاری از فرایندها و خدمات امروزی می‌توانند از طریق اینترنت و ابزارهای آنلاین درخواست شوند.

در این راستا، سوالی در جلسات مشاوره حقوقی تلفنی مطرح می‌شود که آیا برای دریافت کارت سوخت بنزین و گازوئیل برای خودروها و موتورسیکلت‌ها، امکان درخواست آن از طریق شرکت نفت و سایر نهادهای مربوطه وجود دارد یا خیر، و در صورت وجود، آدرس سامانه ثبت‌نام کارت سوخت شرکت نفت چیست؟

در پاسخ به این سؤال، باید گفت که تا تاریخ‌نگارش این متن، هیچ سامانه‌ای توسط شرکت نفت یا سایر نهادهای مربوطه برای درخواست و ثبت‌نام کارت سوخت برای خودروها و موتورسیکلت‌ها راه‌اندازی نشده است.

درخواست صدور این کارت‌ها همچنان به‌ صورت حضوری و با مراجعه به دفاتر پلیس +10 قابل انجام است.

اخیرا تفاهم‌نامه‌ای بین شرکت پژوهش و توسعه ناجی و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منعقد شده است که به‌ منظور ایجاد سامانه آنلاین برای ثبت درخواست صدور کارت هوشمند سوخت، اما هنوز به طور رسمی راه‌اندازی نشده است.

لازم به ذکر است که پنجره خدمات هوشمند دولت، سامانه سخا پلیس و اپلیکیشن‌های موبایلی مثل پلیس من، دولت همراه و خدمات هوشمند دولت فقط امکان پیگیری وضعیت کارت سوخت ثبت‌نام شده را فراهم می‌کنند و امکان ثبت‌نام کارت سوخت از طریق این ابزارها فراهم نیست.

مدارک مورد نیاز برای ثبت‌نام کارت سوخت

درصورتی‌که فردی تمایل داشته باشد، برای ثبت‌نام کارت سوخت خود، به دفاتر پلیس +10 در سراسر کشور مراجعه کند، باید از مدارک موردنیاز برای این امر بهره‌مند باشد.

مدارک مورد نیاز برای ثبت‌نام کارت سوخت بررسی خواهند شد. این مدارک عبارتند از:

·    کارت ماشینی که به نام فرد ثبت‌نام‌کننده است.

·    شماره‌ تلفن همراهی که خط آن به نام فرد ثبت‌نام‌کننده کارت سوخت است.

·    کارت شناسایی و مدارک هویتی فرد ثبت‌نام‌کننده کارت سوخت.

·    برگ سبز خودرو برای خودروهایی که پلاک آن‌ها تعویض شده است و طبق قانون جدید انتقال سند خودرو، در حکم سند رسمی ماشین قید شده است.

نحوه ثبت‌نام برای کارت سوخت

نحوه ثبت‌نام کارت سوخت به‌صورت غیرحضوری و حضوری مورد بررسی قرار می‌گیرد. اخبار متعددی در رابطه‌با روش‌ها و فرآیند ثبت‌نام کارت سوخت منتشر شده است.

در این مقاله حقوقی، روش‌ها و نحوه ثبت‌نام کارت سوخت بررسی و جزئیاتی درباره امکان ثبت‌نام غیرحضوری این کارت ذکر می‌شود.

در توضیح ثبت‌نام کارت سوخت به‌ صورت غیرحضوری باید ذکر کرد که با وجود اخبار مختلف، امکان ثبت‌نام کارت سوخت از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، اپلیکیشن موبایل آن و همچنین اپلیکیشن دولت همراه یا شماره دستوری #4* وجود دارد.

اما تاکنون و تا زمان نگارش این مقاله، هیچ یک از این روش‌ها فعال نشده است و شرکت نفت نیز در وبسایت خود (niopdc.ir) اطلاعیه‌ای در این باره منتشر نکرده است.

به‌ طور کلی، افراد تنها می‌توانند اطلاعاتی مانند وضعیت و اعتبار کارت سوخت خود را در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، اپلیکیشن موبایل آن و یا سایت‌های دیگر مرتبط با سامانه کارت سوخت قدیمی و جدید، مشاهده کنند.

بنابراین، در توضیح نحوه ثبت‌نام کارت سوخت باید گفت که در حال حاضر، همه درخواست‌دهندگان برای ثبت‌نام و دریافت کارت سوخت باید به دفاتر پلیس +10 در سراسر کشور مراجعه کرده و پس از ارائه مدارک مورد نیاز و پرداخت هزینه‌های لازم، اقدام به ثبت‌نام و دریافت کارت سوخت قدیمی یا جدید کنند.

ثبت‌نام کارت سوخت اینترنتی و آنلاین

در قسمت قبلی مقاله، ما درباره سامانه ثبت‌نام کارت سوخت صحبت کرده و مدارک و روش ثبت‌نام را توضیح دادیم. در این قسمت از مقاله، قصد داریم به توضیح ثبت‌نام کارت سوخت اینترنتی و آنلاین بپردازیم.

اگرچه دولت قصد دارد طبق تبصره ۱۴ قانون بودجه، یک تفاهم‌نامه برای ایجاد سامانه ثبت درخواست صدور کارت هوشمند سوخت آنلای بین شرکت پژوهش و توسعه ناجی و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی امضا کند، اما تاکنون زیرساخت و بستر استفاده از این سامانه فراهم نشده است و هیچ آدرس اینترنتی برای این سایت منتشر نشده است.

همچنین، بر خلاف اخباری که در سایت‌های دیگر منتشر شده است، امکان ثبت‌نام آنلاین و اینترنتی کارت سوخت از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، اپلیکیشن دولت همراه، شماره‌گیری کد دستوری #4* و ... تا لحظه نگارش این مقاله وجود ندارد.

بنابراین، با توجه‌ به مطالب فوق، می‌توان نتیجه گیری کرد که در حال حاضر فقط امکان ثبت‌نام کارت سوخت به‌صورت حضوری وجود دارد و ثبت‌نام آنلاین و اینترنتی امکان پذیر نیست.

سایت ثبت‌نام کارت سوخت با موبایل

درباره نحوه درخواست صدور کارت سوخت و منابع معتبر برای مراجعه و استفاده از سامانه درخواست کارت سوخت، توضیحات لازم و کافی ارائه شد.

به بررسی سایت ثبت‌نام کارت سوخت با استفاده از موبایل می‌پردازیم و امکان ثبت‌نام و درخواست کارت سوخت از طریق این سایت‌ها را توضیح می‌دهیم.

با توجه‌ به اینکه امروزه بیشتر افراد دستگاه‌های هوشمند مانند موبایل دارند و به اینترنت دسترسی دارند، و همچنین بسیاری از سازمان‌ها و نهادهای دولتی نیز برای تسهیل امور مراجعین خود، اپلیکیشن‌ها و سایت‌های موبایلی مانند سامانه ثنا و اپ عدالت همراه را طراحی کرده‌اند، پرسشی مطرح می‌شود:

درخواست کارت سوخت المثنی

بسیاری از افراد ممکن است به دلایل مختلف کارت سوخت خود را ازدست‌داده یا گم‌کرده باشند و سؤالی که برای آن‌ها پیش می‌آید این است که آیا امکان درخواست کارت سوخت المثنی وجود دارد یا خیر؟

در پاسخ به این سؤال، باید بیان کرد که بله امکان درخواست دریافت مجدد کارت سوخت برای افراد وجود دارد. به این منظور، متقاضیان باید به‌ صورت حضوری به دفاتر پلیس +10 مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت کنند.

لازم به ذکر است که برای درخواست کارت سوخت المثنی، حضور مالک وسیله نقلیه ضروری است و در صورت عدم حضور مالک، ارائه وکالتنامه که در آن به صراحت ذکر شده باشد کلمه «کارت سوخت» ضروری است.

همچنین، ارائه و همراه‌داشتن مدارک مورد نیاز از جمله بیمه‌نامه ماشین، اصل و کپی کارت و برگ سبز خودرو، شناسنامه یا کارت ملی مالک یا وکیل او جهت احراز هویت، نشانی کامل پستی به همراه کد پستی و شماره ملی دارنده به هنگام عوض‌ شدن آدرس مالک لازم است.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر