پشت پرده اخراج وریا غفوری چه بود ؟

با توجه به اتفاقاتی که در چند ماه گذشته رخ داده بود، خیلی‌ها اخراج وریا غفوری را یک تصمیم غیرفوتبالی دانستند؛ برخی عملکرد وریا از لحاظ فوتبالی را به عنوان سند تصمیم نکونام ارایه دادند و برخی دیگر یک احتمال عجیب را مطرح کردند.
پشت پرده اخراج وریا غفوری چه بود ؟
کد خبر : ۱۲۰۹۵

«وریا غفوری» کاپیتان سابق استقلال که در ابتدای فصل به فولاد خوزستان پیوسته بود در فاصله ۴۸ ساعت مانده تا پایان پنجره نقل‌وانتقالاتی زمستان با تصمیم جواد نکونام از این تیم کنار گذاشته شد. این خبری بود که روز گذشته رسانه‌ها منتشر کردند، اما نه نکونام نه وریا به آن واکنشی نشان ندادند.

با توجه به اتفاقاتی که در چند ماه گذشته رخ داده بود خیلی‌ها این تصمیم را یک تصمیم غیر فوتبالی دانستند، برخی عملکرد وریا از لحاظ فوتبالی را به عنوان سند تصمیم نکونام ارایه دادند و برخی دیگر یک احتمال عجیب را مطرح کردند؛ اینکه با حضور احتمالی آجورلو در فولاد وریا عملا دیگر نمی‌توانسته در این تیم بماند!

وریا غفوری بازیکنی ۳۵ ساله است و در عرف فوتبالی این به معنای شروع دوران بازنشستگی است. هرچند همین حالا در کشور خودمان بازیکنانی با سنین بالاتر نه تنها بازی می‌کنند که کلی هم مشتری دارند. شیمبا بازیکن برزیلی و ۴۰ ساله فولاد تابستان به عنوان یک خرید خوب به مس رفسنجان پیوست. خلعتبری ۳۹ ساله هم در همین پنجره زمستانی از سپاهان راهی آلومینیوم شد.

در فوتبال روز دنیا هم بازیکنانی با سنین بالای ۳۵ هنوز پا به توپ هستند. نمونه‌اش مودریچ ۳۷ ساله که در رئال بازی می‌کند و با پیشنهاد ۱۰۰ میلیون دلاری النصر روبرو شده است. با این حال در مورد وریا غفوری عده‌ای استدلال می‌کنند که بدون توجه به سن و سال او دیگر نتوانسته کیفیت لازم را از لحاظ فنی ارایه دهد و به همین خاطر نکو عذر او را خواسته. این دسته می‌گویند نتایج فولاد در نیم‌فصل نخست نشان می‌دهد تیم هارمونی لازم را نداشته و برخی از بازیکنان نتوانستند انتظارات را برآورده کنند. از جمله وریا غفوری. پس منطقی است که سرمربی تیم بخواهد با رفع نقاط ضعف مساله را برطرف کند. فولاد قرار است در لیگ قهرمانان آسیا با رقبای گردن‌کلفتی روبرو شود و نیاز به یک تیم قوی‌تر دارد.

هنوز بحث کنار گذاشته شدن وریا غفوری از استقلال در پایان فصلی که آبی‌ها بدون باخت قهرمان لیگ برتر شدند باز است. هنوز خیلی‌ها معتقدند آن تصمیم اتخاذشده از سوی مدیرعامل وقت استقلال یک تصمیم غیر فوتبالی بوده است. محمد دادکان رییس اسبق فدراسیون فوتبال در این رابطه به روزنامه اعتماد گفته بود: «از بالا فشار آوردند برای عدم تمدید با وریا. الان می‌گویند همه باید سکوت کنند و کسی حرفی نزند. شما اگر بروی با فرهاد مجیدی هم مصاحبه کنی، می‌فهمی که ایشان هیچ‌وقت استقلال را ترک نمی‌کرد. من خودم به فرهاد و برادرش علاقه دارم و خودشان هم می‌دانند. این‌ها استقلال را ترک نمی‌کردند. وقتی شما تحت فشار می‌گذاریدشان می‌گویند دیگر ما نیستیم.»

به هر حال وریا غفوری از استقلال رفت و به فولاد خوزستان پیوست. اما تنها بعد از چند هفته و با شروع اعتراضات وریا غفوری به دلیل برخی فعالیت‌ها در فضای مجازی و همچنین سبقه‌ای که داشت تحت فشار قرار گرفت. گزارش‌های رسانه‌ها نشان داد در چند مقطع قرار بود این بازیکن بازداشت شود، اما با وساطت‌هایی این اتفاق نیفتاد ولی در نهایت در تاریخ ۳ آذر به صورت رسمی اعلام شد این بازیکن بازداشت شده است. در اخبار منتشرشده دلیل بازداشت وریا «توهین و تخریب تیم ملی و تبلیغ علیه نظام» عنوان شد.

بعد از گمانه‌زنی‌های زیاد در مورد سرنوشت این بازیکن چند روز بعد با قید وثیقه از زندان اوین آزاد شد. بروز چنین وضعیتی باعث شد گمانه‌زنی‌هایی در مورد ادامه همکاری وریا غفوری با باشگاه فولاد شکل بگیرد. برخی اخبار تاییدنشده مبنی بر اینکه از مقامات فولاد خواسته شده وریا کنار گذاشته شود به گوش رسید. حتی گفتند استعفای حمیدرضا گرشاسبی نیز به همین دلیل بوده هرچند برخی منابع خبر دادند اتفاقا ماجرا برعکس بوده! به هر حال وریا هرطور بود تا نیم‌فصل در جمع فولادی‌ها ماند، اما در حالی که گرشاسبی هم دیگر جایی در باشگاه نداشت، کاپیتان سابق استقلال هم از این تیم جدا شد.

آجورلو وریا غفوری را فراری داد؟

اول بهمن برخی رسانه‌ها از احتمال حضور مصطفی آجورلو مدیرعامل سابق باشگاه استقلال در فولاد خوزستان خبر دادند. این خبر در حالی منتشر شد که بعد از استعفای گرشاسبی، سیف‌الله رادکیا مدیر فروش کارخانه فولاد به عنوان جانشین گرشاسبی روی صندلی مدیریت این باشگاه نشسته بود؛ مدیری که به نظر نمی‌رسید به عنوان یک مدیر دایم در نظر گرفته شده باشد. به همین خاطر وقتی خبر احتمال حضور آجورلو در فولاد منتشر شد خیلی تعجب‌برانگیز نبود. هرچند یک روز بعد سخنگوی باشگاه فولاد این احتمال را تکذیب کرد. البته سخنگوی باشگاه از لفظ «چیزی در این رابطه نشنیده‌ایم» استفاده کرد که باعث شد رسانه‌ها اظهارات او را جدی نگیرند و این طور تحلیل کنند که مساله در سطحی فراتر از سخنگوی باشگاه در حال انجام است.

روز گذشته بعد از خبر کنار گذاشته شدن وریا غفوری از فولاد این احتمال به نیز به وجود آمد که شاید رفتن وریا به خاطر آمدن آجورلو بوده است. دو نفری که به هر ترتیب اصلا روابط حسنه‌ای باهم ندارند. وریا غفوری چند هفته بعد از جدایی از استقلال در نخستین واکنش به کنار گذاشته شدندش گفت: «این آقای مدیرعامل با بی‌معرفتی کامل ما را گذاشت کنار و جالب بود که یک خط توضیح نداد.... مثل یک آدم ترسو قایم شد و چیزی نگفت. نشان داد که به ریش نیست، به ریشه است. آدم باید انسان باشد. حرف من الان نیست. حرف من این است که این آقا نشان داد به این نیست که تا اینجا ریش بگذاری. به این است که ریشه داشته باشی.» اگر طی روز‌های آینده داستان مدیرعاملی آجورلو در استقلال جدی شود می‌توان با قاطعیت گفت که رفتن وریا به همین دلیل بوده است.

وریا غفوری به قید وثیقه از بازداشت خارج شده است و منتظر تشکیل دادگاه است. بدترین سناریوی ممکن در جدایی وریا غفوری این است که طرفین احتمال صدور حکمی از جانب دادگاه که باعث شود وریا نتواند فوتبال را ادامه دهد در نظر گرفته‌اند. حال ممکن است این حکم زندان باشد یا تبعید یا ممنوع‌الفعالیتی. به همین دلیل برای اینکه فولاد متضرر نشود و در میانه فصل بدون بازیکن نماند، دو طرف تصمیم گرفته‌اند در مقطعی که امکانش هست قطع همکاری کنند و جواد نکونام بتواند بازیکن جذب کند. این احتمال در شرایطی مطرح است که در روز‌های گذشته جلسات دادگاه چندین سلبریتی برگزار شد. به عنوان مثال می‌توان به دادگاه فاطمه معتمد آریا و هنگامه قاضیانی اشاره کرد. جلساتی که نشان می‌دهد نوبت به زودی به سایرین و از جمله وریا هم خواهد رسید.

همه این گمانه‌زنی‌ها فعلا روی میز است و تنها گذشت زمان نشان می‌دهد که اصل ماجرا به چه صورت بوده است. چرا که حتی اگر الان نکونام با صراحت بگوید یک تصمیم صرفا فوتبالی در قبال وریا اتخاذ کرده، با توجه به شرایط کسی به راحتی باور نخواهد کرد. همه اتفاقات چند وقت اخیر می‌تواند به عنوان دلیلی برای چنین تفکر بدبینانه‌ای لحاظ شود.

 

 

مجله زندگی
ارسال نظر