زایران اربعین بخوانند؛ مرز دوباره بسته شد!/گذرنامه صادر نمی‌شود+فیلم

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی گفت: همه مرزهای منتهی به معابر خروجی زائران به عراق به دلیل نگرانی از امنیت و سلامت زائران تا اطلاع بعدی بسته شد.
زایران اربعین بخوانند؛ مرز دوباره بسته شد!/گذرنامه صادر نمی‌شود+فیلم
کد خبر : ۲۳۶۴

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی گفت: همه مرزهای منتهی به معابر خروجی زائران به عراق به دلیل نگرانی از امنیت و سلامت زائران تا اطلاع بعدی بسته شد.صدور گذرنامه‌های ویژه اربعین نیز متوقف شد.

 سید مجید میراحمدی اظهار کرد: به دلیل اتفاقات نگران کننده‌ای که در مرزهای شلمچه و مهران به وقوع پیوست و خطرات جدی که برای امنیت و سلامت زائران به وجود آمد جلسه فوق العاده ستاد مرکزی اربعین با حضور وزیر کشور، فرماندهان عالی رتبه فراجا، استاندار ایلام و جمعی دیگر از مسئولان مربوط در مرز مهران برگزار شد و وضعیت مرزها بررسی و وقایع، تجزیه و تحلیل شد.

میراحمدی با بیان اینکه استمرار وضعیت فعلی قطعاً مخاطرات جدی برای امنیت سلامت زائران را در پی دارد، افزود: همه اعضای شرکت کننده در جلسه روی این موضوع اتفاق نظر داشتند و بسیار نگران بودند؛ اساس نگرانی هم، نبود آمادگی و زمینه‌ها و بسترهای طرف عراقی در سرعت عمل پذیرش زائران، سرعت عمل در نقل و انتقالات و ناکافی بودن امکانات در آن سوی مرز، کثرت جمعیت و هوای گرم است.

همه مرز‌ها تا اطلاع ثانوی بسته شدند

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی گفت: همه این‌ها دست به دست هم داد که خلاف میل خودمان و جمع حاضر در جلسه و پس از ۵ ساعت مشورت به این نتیجه برسیم که، چون امنیت و سلامت عموم زائران عزیز برای ما خط قرمز است همه مرزهای منتهی به معابر خروجی زائران ما به عراق، تا اطلاع ثانوی مسدود شود.

وی افزود: بعد از اینکه پایانه‌های مرزی ما تخلیه شد، اوضاع داخلی عراق و چگونگی انجام تفاهماتی را که با مقامات عراقی برای ایجاد سهولت و بسترهای لازم داشتیم و سایر شرایط را بررسی و تصمیم گیری خواهیم کرد که چگونه مرزها باز شود و در آینده در مورد آن اطلاع رسانی خواهیم کرد.

میراحمدی گفت: برای اینکه زائران از برنامه سفرشان مطلع باشند به همه پایانه‌های مسافربری ابلاغ شد که همه برنامه‌های سفر اتوبوس‌ها به سمت مرزهای عراق از فردا لغو شوند و به اطلاع همه مسافران هم برسد و وجه بلیت خریداری شده به آن‌ها مسترد شود.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی گفت: عزیزانی هم که در مسیر هستند تلاش کنند برنامه خود را تغییر دهند؛ صرفاً کسانی که در پایانه‌های مرزی هستند، تلاش می‌شود در ساعات آینده با مدیریت و کنترل اطمینان بخشی یا توجیه شوند که برگردند یا اینکه با شرایط اطمینان بخشی از مرز عبور داده شوند.

وی افزود: این تصمیم قطعاً برای حفظ سلامت و امنیت زائران لازم بود و باید این تصمیم گرفته می‌شد.

صدور گذرنامه موقت اربعین متوقف شد

میراحمدی اضافه کرد: تصمیم گرفته شد که صدور گذرنامه‌های ویژه اربعین متوقف شود و برای کسانی که درخواست گذرنامه دارند، گذرنامه‌ها صادر و از طریق پست برای آن‌ها ارسال می‌شود.

وی افزود: ان شاء الله بعد از اینکه وضعیت مورد ارزیابی قرار گرفت اگر تصمیم جدیدی گرفته شد به استحضار ملت شریف ایران خواهیم رساند

وزارت کشور: مردم به مرزها نروند

وزارت کشور توصیه اکید کرد فعلا مردم به مرزها مراجعه نکنند.

احمد وحیدی، وزیر کشور، که به عراق رفته است، در گفتگویی اعلام کرد که با وزیر کشور عراق دیدار داشته و درباره سرعت‌دادن به روند انتقال زوار به داخل عراق، استفاده از وسایل حمل‌ونقل ایران در داخل عراق و حل مشکل اتباع مقیم ایران به توافق رسیده است و مسئولان عراقی قول داده‌اند تا مشکل را حل کنند.

با این حال سیدمجید میراحمدی، رییس ستاد اربعین و معاون امنیتی وزیر کشور، که در حال حاضر در مرز مهران حضور دارد، گفت: عراق هنوز توافقات را اجرایی نکرده و به همین دلیل در مرزها ازدحام به وجود آمده است.

او افزود: ظرفیت‌های عراق و پایانه‌های مرزی به هیچ وجه پاسخگوی تعداد زائران نیست و توصیه می‌کنیم افراد به سمت مرزها نروند. تاکید می‌کنم که افراد مسن، خردسال، بیماران زمینه‌ای و افراد دارای مشکلات تنفسی به هیچ وجه به مرزها نروند. در حال حاضر می‌بینم این افراد در مرز دچار مشکل شده‌اند.

میراحمدی ادامه داد: دولت عراق دو ساعت خروج زائران از مرز مهران را متوقف کرد. در شلمچه هم حمل‌ونقل از داخل عراق ساعت‌ها متوقف شد و همین دو اتفاق موجب ازدحام جمعیت شد که گرمای هوا هم برای زائران مشکل درست کرد.

وی خاطرنشان کرد: ما ۲۲۰۰ دستگاه اتوبوس آماده کرده‌ایم تا حمل‌ونقل زائران در داخل عراق توسط آنها انجام شود اما تاکنون عراق اجازه ورود این اتوبوس‌ها را نداده است. بنابراین توصیه اکید داریم فعلا مردم به مرزها نیایند تا عراق توافقات را اجرایی کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مجله زندگی
ارسال نظر