در خوابگاه دانشجویی سعادت آباد تهران چه گذشت ؟

در پی تجمع‌های اعتراضی شب گذشته در مناطق مختلف شهر تهران، اطراف خوابگاه دخترانه «شهید سلامت» دانشگاه علامه طباطبایی نیز از تبعات ناآرامی‌ها در امان نماند و خساراتی به خوابگاه و دانشجویان وارد شد.
در خوابگاه دانشجویی سعادت آباد تهران چه گذشت ؟
کد خبر : ۶۴۸۵

موضوعی که بازتاب‌های وسیعی پیدا کرد به گونه‌ای که مسعود پزشکیان نماینده اصلاح‌طلب مجلس یازدهم هم به آن واکنش نشان داد. معاون دانشجویی دانشگاه علامه ضمن تایید این خبر توضیحاتی در این زمینه ارایه داد. اما در شرایطی که اخبار و تصاویر ناراحت‌کننده‌ای از برخورد با دانشجویان دانشگاه علامه رسانه‌ای شده است.، مهدی واحدی، معاون دانشجویی دانشگاه علامه‌طباطبایی درباره وقایع شب گذشته خوابگاه دخترانه «سلامت» توضیح داد: (سه‌شنبه شب ۲۴ آبان) تجمع‌هایی در محیط پیرامونی خوابگاه دختران شکل گرفته بود. این تجمع‌ها با ورود سرویس دانشجویان به خوابگاه همزمان می‌شود. مهدی واحدی، معاون دانشجویی دانشگاه علامه‌طباطبایی درباره وقایع شب گذشته خوابگاه دخترانه «سلامت» به ایسنا توضیح داد: تعجیل دانشجویان برای ورود به خوابگاه، منجر به آسیب‌دیدگی برخی می‌شود. یکی از دانشجویان نیز دچار استرس شده و حال عمومی وی نامساعد می‌شود. دانشجویی دیگر نیز به درب ورودی برخورد می‌کند و آسیب می‌بیند. این دو نفر به درمانگاه منتقل شده و تحت درمان قرار می‌گیرند. در حال حاضر، وضعیت آنها خوب است. معاون دانشجویی دانشگاه علامه‌طباطبایی درباره شکسته‌شدن شیشه‌های خوابگاه دخترانه شهید سلامت گفت: درب ورودی خوابگاه ترکیبی از آهن و شیشه است. گویا زمانی که نیروهای انتظامی حاضر در محل، مردم را پراکنده می‌کردند، برخوردی هم با شیشه درب خوابگاه داشته‌اند. واحدی با بیان اینکه حراست وظیفه دارد از ورود افراد غیردانشجو به خوابگاه ممانعت به عمل آورد، توضیح داد: ممکن است حوادثی در بیرون از خوابگاه اتفاق بیفتد و حتی احتمال پرتاب گاز اشک‌آور و شلیک تیر نیز وجود دارد. ما نسبت به وقایع بیرون خوابگاه پاسخگو نیستیم. دو خوابگاه «شهید سلامت» و «شهید فرهمند» در سعادت‌آباد قرار دارند. به‌طور طبیعی، تجمع‌هایی در این منطقه اتفاق می‌افتد؛ این تجمع‌ها، خوابگاه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. فاصله میان خوابگاه و خیابان، فقط یک دیوار است و هیچ محدوده‌ای در میان این دو فضا وجود ندارد. وی ادامه داد: این احتمال وجود دارد که نیروهای امنیتی انتظامی از گازاشک‌آور و تفنگ‌ساچمه‌ای استفاده کنند و گاز اشک‌آور نیز با وزش باد به محیط خوابگاه وارد شود. بنابراین این نیروها، برای کنترل شرایط به اقداماتی دست می‌زنند که عوارض این اقدامات، ناخودآگاه دامن دانشگاه و خوابگاه را هم می‌گیرد. معاون دانشجویی دانشگاه علامه‌طباطبایی درباره شرایط فعلی خوابگاه‌ گفت: در حال حاضر، مشکلی در خوابگاه دختران وجود ندارد و دانشجویان به زندگی عادی خود ادامه می‌دهند.

برخوردمان را با دانشجویان اصلاح کنیم

در همین خصوص نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس با بیان اینکه باید با دانشجو منطقی صحبت و منطقی جواب آنها را داد، گفت: دانشجو بیگانه نیست و قرار است فردا مملکت را آنها اداره کنند اما جواب او را نمی‌دهیم و به او برچسب می‌زنیم درحالی که روش هدایت کردن و پیشگیری کردن بهتر از برخورد کردن و حذف کردن است. مسعود پزشکیان در خصوص دانشجویان و ممانعت از ورود برخی از آنها به دانشگاه گفت: من خیلی در جریان همه دانشگاه‌ها نیستم که روند به چه شکل است اما در دانشگاه‌های پزشکی که در آن تدریس می‌کنم، با رییس دانشگاه، رییس نهاد نمایندگی و اعضای حراست صحبت کردیم و در جریان هستیم که به اکثر دانشجویان یا حکم ندادند یا حکم تعلیقی دادند که اگر حرکت خود را تکرار کردند حکم قابل اجرا است؛ لذا تا آنجایی که از دانشگاه‌های پزشکی خبر دارم، دانشجویان هیچ مشکلی برای حضور در دانشگاه ندارند. وی در ادامه افزود: دانشجو نباید از چارچوب‌های منطقی که باید از آن تبعیت کند، دور باشد زیرا نمی‌توان در سیستمی، یک عده به رهبری بی‌احترامی کنند و پایه‌های انقلاب را زیر سوال ببرند. بنابراین چارچوبی باید وجود داشته باشد که اگر این افراد قرار است اعتراضی کنند، این اعتراض در چارچوب قانون باشد. پزشکیان تصریح کرد: اگر شاهد رفتارهای غلطی از برخی دانشجویان هستیم پس مقصر خود ما هستیم؛ فرهنگ را روحانیت به آنها آموزش داده است و ما به عنوان استاد با آنها ارتباط داشتیم پس ما چه کردیم که به این شکل رفتار می‌کنند؟ ما به جای اینکه مشکلات را علت‌یابی و برای حل آنها اقدام کنیم، با معلول مبارزه می‌کنیم؛ عملکرد دانشجویان، معلول رفتارهای ما است و باید در رفتار خودمان تجدید نظر و نوع برخوردمان را با دانشجویان و کسانی که حرفی برای گفتن دارند اصلاح کنیم. وی با بیان اینکه منطق را با منطق می‌توان جواب داد نه تهدید کردن، گفت: ما به جای اینکه به‌طور منطقی جواب کسی که اعتراض دارد و دانشجو، محصل یا کارمند است را بدهیم، برچسبی به او می‌زنیم که مثلا خلاف رهبری یا فلان شخص حرف زدی! من ممکن است خلاف هر کسی حرف بزنم بنابراین مسوولان و متولیان باید ما را توجیه کنند اما این کار را نکردیم بنابراین کار به جایی رسیده است که بسیاری تقصیرها را به گردن رهبری می‌اندازند درحالی که اگر ایشان حرفی زدند منطقی پشت آن بوده است. پزشکیان در پایان خاطرنشان کرد: باید با دانشجو منطقی صحبت و منطقی جواب آنها را داد؛ چراکه دانشجو بیگانه نیست و قرار است فردا مملکت را آنها اداره کنند اما جواب او را نمی‌دهیم و به او برچسب می‌زنیم درحالی که روش هدایت کردن و پیشگیری کردن بهتر از برخورد کردن و حذف کردن است.

 

مجله زندگی
ارسال نظر