گرانی کالاهای اساسی داد مردم را درآورد؛ مرغ و روغن رکورددار شدند!

روایت رسمی دولت از قیمت اقلام اساسی منتشر شد، به طوری که این گزارش، روغن مایع با افزایش ۳۲۷.۵ درصدی قیمت در تیرماه امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته، رکورددار گرانی در میان کالاهای دیگر بوده است.
گرانی کالاهای اساسی داد مردم را درآورد؛ مرغ و روغن رکورددار شدند!
کد خبر : ۱۴۹۸

گزارش جدید مرکز آمار از تورم اقلام اساسی، به نوعی روایتگر کوچک شدن شدید سفره خانوار است و این‌که هزینه خرید بسیاری از کالاها تا دو یا سه برابر افزایش یافته است. این در حالی است که دستمزد، آن‌چنان تغییری نداشته و همین موضوع باعث افت شدید قدرت خرید مردم شده است.

برخی از تحلیلگران عنوان می‌کنند به نظر می‌رسد سخنان دولتمردان سیزدهم درباره بهبود شاخص‌ها و عملکرد اقتصاد ملی، توصیفی برای یک جغرافیای خارج از حدود مرزهای ایران است،

روغن ۳۲۷ درصد گران شد

گزارش جدید مرکز آمار و مقایسه قیمت اقلام اساسی در تیرماه امسال نسبت به‌ تیرماه سال گذشته نشان می‌دهد که قیمت روغن مایع با افزایش ۳۲۷.۵ درصد، روغن‌نباتی جامد ۲۸۵.۸ درصد، برنج ایرانی درجه یک ۱۸۸.۴ درصد، سیب‌زمینی ۱۷۳.۵ درصد و ماکارانی ۱۶۶ درصد، رکورد گرانی اقلام اساسی را زده‌اند.

این در شرایطی است که کنسرو تن ماهی با افزایش ۱۹.۴ درصد، هندوانه ۲۰.۱ درصد، نوشابه گازدار ۲۰.۲ درصد، هویج فرنگی ۲۰.۸ درصد و شیرخشک ۲۶ درصد، کمترین افزایش قیمت را در تیرماه امسال نسبت به‌ ماه مشابه سال گذشته داشتند.

بنا به این گزارش، قیمت گوشت گوسفند در تیرماه امسال نسبت به‌ ماه مشابه سال گدشته ۳۶.۸ درصد، گوشت گاو یا گوساله ۵۱.۱ درصد، برنج خارجی درجه یک ۵۶.۵ درصد، ماهی قزل‌آلا ۵۸.۶ درصد، تخم‌مرغ شانه‌ای ۱۰۲.۶ درصد و مرغ ماشینی ۱۰۳.۷ درصد گران شده است.

براساس گزارش مرکز آمار ایران، در تیرماه امسال از میان ۵۳ قلم خوراکی منتخب در نقاط شهری، تعداد ۳۴ قلم، درصد تغییر سالانه بالاتر از نرخ تورم نقطه‌ای نقاط شهری کشور (۵۲.۸ درصد) داشته‌اند.

مرغ رکورد گرانی را زد

در این میان، مرکز آمار در بخش دیگری از گزارش، به میزان افزایش قیمت‌ها فقط در یک ماه تیر امسال پرداخته است، به طوری که مرغ ماشینی با افزایش ۲۶.۱ درصدی، رکورد گرانی را در میان کالاهای دیگر زده است. پس از آن، سس مایونز با افزایش قیمت ۲۴.۳ درصد و هویج فرنگی با افزایش قیمت ۲۱.۶ درصد قرار دارد.

این در حالی است که هلو ۱۲.۵ درصد، بادمجان ۱۳ درصد، هندوانه ۹.۲ درصد و گوجه‌فرنگی ۸.۸ درصد کاهش قیمت داشته‌اند.

بر همین اساس، کره پاستوریزه رشد ۱۴.۳ درصد، برنج ایرانی درجه یک ۱۰.۷ درصد، تخم‌مرغ شانه‌ای ۹.۵ درصد و گوشت گاو یا گوساله ۲.۶ درصد را در یک ماه تیر امسال تجربه کرده است.

 

 

مجله زندگی
ارسال نظر