خبر خوش | تعیین حداقل حقوق و دستمزد کارگران تا اوایل هفته آینده

وزیر تعاون و رفاه اجتماعی گفت: جلساتی را با شورای عالی کار برگزار کرده‌ایم؛ بنابراین تا اوایل هفته آینده، تعیین حداقل حقوق و دستمزد کارگران انجام خواهد شد.
خبر خوش | تعیین حداقل حقوق و دستمزد کارگران تا اوایل هفته آینده
کد خبر : ۱۶۰۱۰

صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه جلسه هیات وزیران در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: خبر خوش ما این است که تمام صندوق‌های بازنشستگی که تحت پوشش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستند نسبت به پرداخت مطالبات جامعه هدف خود اقدام کردند و هم حقوق بهمن ماه و هم عیدی‌های ۱۴۰۱ پرداخت شده است. در فرصت مناسب نیز حقوق اسفند ماه را پرداخت خواهند کرد.

مرتضوی عنوان کرد: در خصوص کالابرگ فرایند استانی را طی کردیم و ۳۰ هزار فروشگاه به این سامانه وصل شدند و مردم می‌توانند یک ماه قبل از زمان واریز یارانه نقدی خود به صورت اعتباری در صورت نیاز از این فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سایر فروشگاه‌ها خرید کنند. هر روز تعداد قابل توجهی ثبت سامانه می‌کنند.

وزیر تعاون و رفاه اجتماعی گفت: در رابطه با تعیین حداقل حقوق دستمزد کارگری هم کمیته تعیین مصادیق جلسات مختلفی برگزار کرد و هم شورای عالی کار در هفته جاری تشکیل جلسه داد. مشترکات ما بسیار بالا است و چند مبحث مجدد به کارگروه‌های تخصصی واگذار شد و تا پایان هفته اقدامات لازم را انجام خواهند داد و تا اوایل هفته آینده تعیین حداقل حقوق و دستمزد کارگران انجام خواهد شد.

او افزود: تاکید ما این است که تبعیض قائل نشویم و تفاوتی میان کارکنان دولت و کارگران ایجاد نشود.

حقوق و دستمزد کارگران و بازنشستگان ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌شود؟

یک فعال کارگری و عضو هیات مدیره کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی کشور معتقد است، دریافتی سال آینده کارگران و بازنشستگان باید به رقم ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نزدیک شود.

جواد اکبری، فعال کارگری و عضو هیات مدیره کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی کشور با اشاره به تعیین هزینه سبد معیشت خانوار کارگری که برای یک خانوار چهار نفره، حدود ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین‌شده است، گفت: معتقدیم این رقم هم با واقعیات هزینه زندگی کارگران تفاوت دارد و قطعا در شهرهای بزرگ جوابگو زندگی قشر کارگری نیست.

اکبری ادامه داد: با وجود آنکه حداقل دستمزد باید متناسب با هزینه سبد معیشت خانوار و نرخ تورم محاسبه شود و در شرایطی که نرخ بالای تورم بر هیچکس پوشیده نیست، اما حتی اگر دریافتی کارگران به همین رقم ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هم نزدیک شود تا حدودی راضی هستیم.

به گفته این فعال کارگری، هم اکنون دریافتی بسیاری از کارگران و بازنشستگان کارگری نزدیک به نصف هزینه سبد معیشت خانوار و حتی در برخی موارد کمتر است.

اکبری اضافه کرد: به نظر می‌رسد آنچه که تاکنون باعث شده برای تعیین حداقل مزد سال آینده توافق حاصل نشود، تفاوت نظرات و اختلاف قابل توجه بین ارقام پیشنهادی است.

او با بیان اینکه برخی عقیده دارند افزایش دستمزد کارگران نباید تفاوت جدی با افزایش ۲۰ درصدی در نظر گرفته شده برای حقوق کارمندان داشته باشد، تاکید کرد: اما به این نکته توجه نمی‌شود که همین حالا دریافتی کارگران و بازنشستگان کارگری متناسب با کارکنان دولت نیست که بخواهیم بر اساس آن افزایش‌ها را یکسان در نظر بگیریم.

عضو هیات مدیره کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی کشور یادآور شد: از سوی دیگر رقم دریافتی کارگران  و بازنشستگان کارگری آنقدر پایین است که حتی اگر افزایش ۱۰۰ درصدی هم داشته باشد جوابگوی زندگی آنها نیست. برای مثال سال گذشته که افزایش ۵۰ درصدی دستمزد را داشتیم تنها نزدیک به ۱.۵ میلیون تومان به دستمزدشان اضافه شد.

اکبری ابراز امیدواری کرد که در روزهای باقی مانده تا پایان سال، تکلیف حداقل دستمزد سال آینده کارگران مشخص شود و عنوان کرد: امیدواریم واقعیات زندگی کارگران در تعیین حداقل مزد لحاظ شود.

او در پایان تاکید کرد: در مجموع چیزی بجز اجرای قانون را در تعیین حداقل دستمزد سال آینده نمی‌خواهیم.

 
منبع :
ایسنا
مجله زندگی
ارسال نظر