خبر خوش برای سهامداران بازار بورس

نماگرهای بورسی دادوستدهای روز دوشنبه را نیز مثبت به پایان رساندند. بورس فردا چگونه خواهد بود؟
خبر خوش برای سهامداران بازار بورس
کد خبر : ۶۷۱۸

 برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس امروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

بورس امروز نیز توانست به مسیر صعودی خود ادامه دهد اما این روند مثبت را می‌توان تنها در برخی صنایع خلاصه کرد و کلیت بازار روندی بسیار متعادل را پشت سر گذاشت. شاخص کل بورس در انتهای معاملات امروز بازدهی مثبت ۰.۳۲ درصدی را به ثبت رساند و شاخص هم‌وزن همچون روز گذشته با ثبت عملکردی بهتر، با افزایش ۰.۴۲ درصدی همراه شد. ورود پولی که طی معاملات روز گذشته اتفاق افتاده بود، متوقف شد و شاهد خروج ۲۱۳ میلیارد تومانی سرمایه کدهای حقیقی بودیم. ارزش معاملات نیز همچنان در کانال ۳ هزار میلیارد تومانی نوسان کرد و در عدد ۳۷۱۲ میلیارد تومانی ایستاد

 

استعفای مجید عشقی از سمت ریاست سازمان بورس و سکانداری محمد رضوانی‌فر به عنوان چهاردهمین رئیس این سازمان یکی از مهم‌ترین خبرهای بدنه بازار سرمایه بود. در سمت معاملات اما عرضه خودرو در بورس کالا و افزایش تقاضا برای این گروه را می‌توان یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین اتفاقات بورس طی روزهای گذشته دانست. روند منفی بازارهای جهانی به دلیل نگرانی از رکود همه‌گیر در اقتصاد جهانی، احتیاط به دلیل چشم‌انداز بودجه ۱۴۰۲ و آینده متغیرهای اقتصادی نیز از دیگر عوامل روندساز بورس تهران در این روزها هستند.

خودرویی‌ها در صدر توجهات

تداوم عرضه خودرو در بورس کالا و افزایش سرعت آن طی چند وقت اخیر یکی از اتفاقات مثبت در اقتصاد کشور محسوب می‌شود که می‌تواند نشانه‌هایی از حذف قیمت‌گذاری دستوری در این صنعت باشد. امروز برای بورس کالا برای اولین بار در تاریخ خود، میزبان عرضه هزار دستگاه خودرو پژو ۲۰۷ شرکت خودروسازی ایرانخودرو بود که جزو تولیدات پرتیراژ این شرکت به حساب می‌آید. طی معاملات امروز بورس کالا، در نهایت ۵۹۱۳ تقاضا برای این محصول شکل گرفت و قیمت آن با ۸۲ درصد رقابت نسبت به قیمت پایه، ۳۴۳ میلیون تومان معامله شد که با احتساب مالیات و ارزش افزوده (بدون در نظر گرفتن خواب ۳ ماهه پول) به ۳۹۲ میلیون تومان می‌رسد که یک اختلاف ۱۱ درصدی با بازار آزاد دارد.

فروش خودرو در بورس کالا با قیمت‌های نزدیک به قیمت بازار آزاد به جای روش‌هایی همچون قرعه‌کشی که قیمت‌هایی پایینی دارد، اتفاق بسیار مثبتی برای خودروسازان محسوب ‌می‌شود که می‌تواند به جابجایی سرمایه از جیب دلایل به جیب خودروساز بیانجامد و بخش قابل توجهی از ضرر و زیان سال‌های گذشته را برای آن‌ها جبران کند و مسیر مثبتی پیش روی این صنعت بگذارد. این اتفاق یکی از مهم‌ترین مطالبات بورسی‌ها و سهامداران گروه خودرویی طی سالیان گذشته بوده که اکنون به حقیقت پیوسته است. البته این موضوع تنها مشکل این صنعت نبوده و همچنان مشکلاتی در حاکمیت شرکتی و مدیریتی آن‌ها وجود دارد که امید است در آینده‌ای نزدیک مرتفع شوند. بنابراین دور از ذهن نیست که تقاضای خوبی برای سهام این شرکت‌ها در بورس تهران شکل بگیرد.

صنایع بورسی در حاشیه معاملات

از بحث خودرو که بگذریم، طی دو روز گذشته دیگر صنایع معاملات بسیار کم‌رمق و متعادلی را دنبال کرده‌اند و اغلب با کاهش قیمت نیز همراه بوده‌اند. این موضوع را در گروه‌های بزرگ می‌توان به چشم‌انداز رکودی بازارهای جهانی نسبت داد. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که اقتصاد جهانی اکنون با گذشت از اتفاقات مثبت و منفی زیاد طی دو سال گذشته همچون همه‌گیری کرونا، بهبود تقاضای جهانی، افزایش تورم، سیاست‌های انقباضی بانک‌های مرکزی و...، به سمت یک دوره رکودی حرکت می‌کند که تقاضا را برای کامودیتی‌ها کاهش داده است و می‌تواند در ادامه به کاهش بیشتر قیمت آنها منجر شود. از طرفی ابهامات موجود در سطح اقتصادی و سیاسی کشور و همچنین انتظار برای بودجه ۱۴۰۲، این موضوع را تشدید می‌کند.

در سمتی اما برخی صنایع کوچک توانستند معاملات بهتری را نسبت به دیگران رقم بزنند. برای مثال گروه نیروگاهی پس از انتشار خبر افزایش ۷۷ درصدی نرخ برق، با افزایش تقاضا مواجه بود و یا گروه غذایی با چشم‌انداز گزارش‌های ماهانه اغلب معاملات مثبی را تجربه کردند. به طور کلی اما می‌توان گفت که غالب بورس تهران طی روز دوشنبه، روندی متعادل در پیش گرفته بود و به مرور سمت عرضه‌ها نیز در کلیت بازار با افزایش همراه بودند که می‌تواند این تعادل و افزایش فروشندگان را در بازار فردا نیز افزایش دهد.

همانطور که در تصویر پیداست، شاخص کل بورس در نمودار تکنیکالی خود مسیر پرمانعی را در ادامه صعود خواهد داشت و طبق تحلیل، احتمال یک دوره استراحت زمانی برای آن دور از انتظار نیست. پس از صعود پرشتاب بورس تهران و ثبت یک بازدهی ۱۵ درصدی برای نماگر اصلی بازار، بعید به نظر نمی‌رسد که بازار سهام برای مدت کوتاهی به استراحت نیاز داشته باشد و دوباره به مسیر صعودی خود بازگردد. همانطور که در اندیکاتورها نیز پیداست، می‌توان اندک اصلاحی را برای شاخص کل بورس در روزهای پیش رو متصور بود. در اندیکاتور RSI یک مقاومت داینامیک وجود دارد که با توجه به حضور در محدوده بالای مرز ۷۰، قدرت بیشتری نیز خواهد داشت و می‌تواند روند صعودی را متوقف کند. در ایچی‌موکو نیز کندل‌ها از خط کیجنسن فاصله گرفته‌اند و ابرکومو در حال تشکیل یک دره است که می‌تواند در نقش یک آهنربا عمل کرده و کندل‌ها را به سمت خود بکشاند.

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
عرشه
مجله زندگی
ارسال نظر