افزایش تورم در آبان ماه

​نرخ تورم ماهانه و نقطه‌ای در مهر ماه از سوی مرکز آمار اعلام شد که نسبت به ماه گذشته و ماه مشابه سال گذشته روند کاهشی داشته است اما نرخ تورم سالانه در این ماه همچنان با رشد همراه بوده است.
افزایش تورم در آبان ماه
کد خبر : ۶۸۳۲

مرکز آمار ایران در گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده آبان ماه امسال که امروز بعدازظهر منتشر شد، آورده است: نرخ تورم سالانه آبان ماه امسال، برای خانوارهای کشور به ۴۴ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ١.١ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است. نرخ تورم نقطه‌ای در آبان ماه سال جاری به عدد ٤٨,١ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٤٨.١ درصد بیشتر از آبان ١٤٠٠ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.

نرخ تورم نقطه‌ای آبان ماه ١٤٠١، در مقایسه با ماه قبل ٠,٥ واحد درصد کاهش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی­ ها و دخانیات» با کاهش سه واحد درصدی به ٦٧.٧ درصد رسیده و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با افزایش ٠.٨ واحد درصدی به ٣٦.٩ درصد رسیده است.

این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ٤٧,٣ درصد است که نسبت به ماه قبل ٠.٤ واحد درصد کاهش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٥٢.٣ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٠.٩ واحد درصد کاهش داشته است.

منظور از نرخ تورم ماهانه، درصدتغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل است. نرخ تورم ماهانه آبان ماه امسال به ٢,١ درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ٠.٩ واحد درصد کاهش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب ١.٣ درصد و ٢.٧ درصد بوده است.

 

این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری و روستایی ٢,١ درصد بوده که نسبت به ماه قبل برای خانوارهای شهری ١.١ واحد درصد کاهش و برای خانوارهای روستایی ٠.١ واحد درصد افزایش داشته است.

منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است. نرخ تورم سالانه آبان ماه ١٤٠١ برای خانوارهای کشور به ٤٤,٠ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ١,١ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

همچنین نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب ٤٣,٣ درصد و ٤٧.٤ درصد بوده که برای خانوارهای شهری یک واحد درصد افزایش و برای خانوارهای روستایی ١.٢ واحد درصد افزایش داشته است.

 

در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «میوه و خشکبار» و گروه «سبزیجات» (گوجه فرنگی و پیاز) است. در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، گروه «بهداشت و درمان» (انواع دارو) و اجاره بها بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

همچنین در ماه جاری، گروه «روغن‌ها و چربی‌ها» (روغن نباتی جامد و روغن مایع) نسبت به ماه قبل کاهش قیمت داشته است.

دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در آبان ماه ١٤٠١ برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ٤١,٧ درصد برای دهک دهم تا ٥٠.٢ درصد برای دهک اول است.

 

منبع :
عرشه
مجله زندگی
ارسال نظر