چگونه بدون ضامن وام بگیریم؟

برای دریافت وام با وثیقه سهام بورسی، شرایطی مانند سن فرد (بالای ۱۸ سال)، ثبت‌نام در سجام، معدل حساب، رتبه بندی افراد بر اساس تسهیلات دریافت شده به عنوان شرایط عمومی در بازار پول محسوب می‌شوند.
چگونه بدون ضامن وام بگیریم؟
کد خبر : ۲۲۸۱

سمیه محمدی، مدیر پروژه توثیق الکترونیک سپرده‌گذاری مرکزی به حاشیه‌های ایجاد شده از سوی سهامداران در خصوص توثیق سهام برای دریافت تسهیلات بانکی اشاره کرد و اظهار داشت: موارد مطرح شده از سوی سهامداران مبنی بر اینکه بانک‌ها در قبال توثیق سهام، وامی را پرداخت نمی‌کنند، منطقی نیست و امکان ندارد که فرد، سهام خود را به‌عنوان وثیقه بگذارد؛ اما هیچ‌گونه وامی را دریافت نکرده باشد.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که برای دریافت وام بانکی، به دنبال توثیق سهام خود هستند باید فرآیند دریافت تسهیلات را به طور کامل انجام دهند و مراحل تعیین شده برای دریافت وام را تکمیل کنند.

محمدی گفت: فردی که به دنبال دریافت وام است باید با توجه به حسابی که در حساب بانک مورد نظر دارد معدلی را کسب کند تا از این طریق بتواند باقی اقدامات مربوط به توثیق سهام را انجام دهد.

مدیر پروژه توثیق الکترونیک سپرده‌گذاری مرکزی خاطرنشان کرد: این‌گونه نیست فردی که صرفاً دارای اوراق بهادار است، بتواند به طور حتم آن را وثیقه قرار دهد و وام دریافت کند.

وی اظهار کرد: گاهی در این میان سهامداری که به دنبال توثیق سهام و دریافت وام است، سهام خود را نزد کارگزاری فریز کرده که در این صورت فرد نمی‌تواند دوباره سهام خود را برای دریافت وام وثیقه کند.

محمدی تاکید کرد: فردی که به دنبال دریافت وام است، باید سهامی را نزد بانک به عنوان وثیقه قرار دهد که قابل معامله باشد، همچنین در این میان نمادهای حق تقدم در این پروژه نمی‌توانند به عنوان وثیقه گذاشته شوند.

وثیقه سهام مکمل فرآیند تسهیلات است

مدیر پروژه توثیق الکترونیک سپرده‌گذاری مرکزی، وثیقه سهام را مکمل فرآیند تسهیلات دانست و اظهار کرد: فرد برای دریافت وام به‌جای آنکه ضامن را نزد بانک ببرد، سهام را به عنوان وثیقه می‌گذارد.

وی خاطرنشان کرد: طبق قانون دستورالعمل وثیقه، وثیقه گذار ضمن ثبت وثیقه در سامانه بانک، درخواستی را به شرکت سپرده‌گذاری ارائه می‌دهد.

​محمدی ادامه داد: برخی از افراد فرآیند را رها می‌کنند و پروسه را به طور کامل طی نمی‌کنند، در این زمان دیگر قادر به دریافت وام نیستند.

روش متفاوت اعطای وام بانک‌ها

مدیر پروژه توثیق الکترونیک شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با تاکید بر اینکه روش اعطای وام بانک‌های مدنظر متفاوت با یکدیگر است، گفت: شرکت سپرده‌گذاری به هیچ عنوان بدون درخواست وثیقه‌گیر اقدامی را نمی‌تواند انجام دهد.

وی تاکید کرد: اگر فرد وام‌گیرنده در مدت‌ زمان مشخص اقدامات مربوط به بازپرداخت تسهیلات دریافتی را انجام ندهد و به تعهدات خود عمل نکند، بعد از اطلاع‌رسانی‌های لازم، درخواست فروش از سوی بانک به شرکت سپرده‌گذاری ارسال و فروش دارایی انجام خواهد شد.

محمدی اظهار کرد: شخص زمانی که برای دریافت وام وارد سامانه بانک می‌شود، باید برخی از قوانین و مقرراتی را مانند وکالت‌نامه فروش با دقت کامل مطالعه کند.

 

 

 

 

 

منبع :
ایرنا
مجله زندگی
ارسال نظر