نارنگی چه خواصی دارد ؟

در این فصل سرما یکی از میوه‌هایی که خیلی ساده خورده می‌شود و نیاز به تشریفات خاصی هم ندارد نارنگی است.
نارنگی چه خواصی دارد ؟
کد خبر : ۱۱۸۳۰

میوه‌ای با پوست نازک که البته خودش هم انواعی دارد. اما از خواص آن هرچه گفته شود باز هم کم است به طوری که برای این میوه نارنجی ۱۰۰ نوع خاصیت ذکر کرده‌اند. حالا خیلی هم نباید در قید رنگ پوستش باشیم. چون فرقی نمی‌کند سراغ نارنگی نارس و سبز رنگ برویم یا نارنگی‌های نارنجی و جذاب؛ چون خواص نارنگی سبز با نارنگی های دیگر یکسان است.

ویتامین‌های نارنگی

نارنگی بر خلاف اندازه‌ کوچک خود نسبت به سایر مرکباتی مانند پرتقال و گریپ فورت بسیار مغذی و آبدار است. تقریبا می‌توان گفت  ۸۵ درصد این میوه را آب تشکیل می‌دهد.

یک نارنگی متوسط با وزن حدودا ۸۸ گرم حاوی مواد مغذی زیر است:

میزان ۴۷ کالری انرژی، مقدار ۱۲ گرم کربوهیدرات، مقدار ۲ گرم فیبر، مقدار ۰.۷ گرم پروتئین، میزان ۲۶ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن به ویتامین سی ، میزان ۳ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن به ویتامین آ ، میزان ۳ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن به پتاسیم.

همانطور که می‌بینید نارنگی میوه‌ای سرشار از ویتامین سی است. که در واقع بسیاری از خواص نارنگی به خاطر همین ویتامین است. این میوه همچنین یکی از بهترین منابع برای بتا کریپتوزانتین است، آنتی‌اکسیدانی که در بدن تبدیل به ویتامین آ می‌شود و در میوه‌هایی با رنگ نارنجی وجود دارد.

علاوه بر این موارد، نارنگی حاوی پتاسیم و ویتامین‌های گروه بی از جمله ویتامین ب ۶ و ب ۹ و تیامین و پیریدوکسین و فولات نیز هست.

خواص ضد میکروبی

  مطالعات منتشر شده در مجله بین المللی میکروبیولوژی مواد غذایی، اثرات مثبت نارنگی را در کاهش میکروب‌های موجود در غذا نشان داده است که این نتیجه، خاصیت ضد میکروبی آن را اثبات می‌کند.

  روغن نارنگی به دلیل خواص ضد باکتریایی و طیف وسیع ضد قارچی آن شناخته شده است.

تقویت سیستم گوارشی

خواص آنتی اکسیدانی، فیبر و عدم وجود گلوتن در نارنگی باعث می‌شود این میوه به راحتی هضم گردد. مصرف منظم آن می‌تواند در مواقع یبوست و نفخ کمک کند. از نظر علمی، ملین، مقوی و رفع‌کننده استفراغ است.

 

بیشتر بخوانید:

علائم بیماری‌های گوارشی

علائم بیماری قند خون

علایم بیماری فشار خون

علائم بیماری کبد در بدن

علائم بیماری سنگ کلیه

علائم سرطان سینه در زنان

علائم سردردهای میگرنی

علائم آرتروز و راه‌های درمان آن

علائم شایع کم‌خونی کدامند ؟

علائم بیماری پیرچشمی

علائم دیسک کمر

علائم پارگی مینیسک زانو

عوامل ریزش مو و راه‌های درمان

علائم فشار خون پایین

علائم سندروم پای بیقرار و راه‌های درمان

انواع گلودرد و راه‌های درمان

علائم روماتیسم مفصلی و راه‌های درمان

علائم عفونت گوش و راه‌های درمان

علائم بیماری ام اس و راه‌های درمان آن

علائم بیماری سرخک و راه‌های درمان

علائم بیماری صرع و راه‌های درمان

علائم بیماری نقرس و راه‌های درمان

علائم بیماری ایدز و راه‌‌های درمان

علائم بیماری هپاتیت سی و راه‌های درمان

علائم سرمازدگی و راه‌های درمان

 

جلوگیری از سرطان‌ها

آنتی‌اکسیدان‌ها با خنثی سازی آسیب و اثرات مخرب استرس اکسیداتیو که ناشی از تجمع رادیکال‌های آزاد هستند از بدن محافظت می‌کند. رادیکال‌های آزاد مولکول‌های مضری هستند که در ایجاد بیماری‌هایی مانند سرطان، آرتریت و بیماری‌های قلبی نقش دارند.

تاثیر بر روی مغز

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در نارنگی مانند ویتامین سی است که می‌توانند از بیماری‌های مزمن مغز مانند بیماری‌های اسکیزوفرنی، آلزایمر و پارکینسون جلوگیری کنند.

از بین بردن چربی بدن

تحقیقات آزمایشگاهی نیز نشان داده است نوبیلتین از تجمع چربی در سلول‌های چربی جلوگیری کرده و فعالیت پروتئین کیناز را به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهند. پروتئین کیناز، پروتئینی است که توازن انرژی سلولی را تنظیم می‌کند که می‌تواند با تشکیل سلول‌های چربی جدید خنثی شود.

تاثیر بر سلامت کبد

میوه نارنگی برای کاهش تب و رفع تراکم خون در کبد مفید است. آب نارنگی برای بیمارانی که به هپاتیت سی مبتلا هستند می‌تواند خطر پیشرفت سرطان کبد را کاهش دهد. چرا که این میوه حاوی میزان قابل توجهی بتا کریپتوکسانتین است. خوشبختانه نارنگی برای این بیماران نوعی سلاح است. به عقیده متخصصان برخی از مرکبات و بخصوص نارنگی برای مقابله با برخی سرطان‌ها مانند سرطان کبد بسیار مؤثر است.

 

منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر