چرا پاهایمان یخ می‌کنند ؟

فصل سرماست و گاهی اوقات گویی سرما تا مغز استخوان آدم نفوذ می‌کند. همین مواقع است که احساس ناخوشایند سرد شدن پاها آزاردهنده می‌شود.
چرا پاهایمان یخ می‌کنند ؟
کد خبر : ۱۱۹۰۳

با اینکه این احساس در فصل زمستان تا حدی طبیعی است اما اگر این حس ادامه‌دار باشد و در فصول دیگر هم اذیتتان کند باید جدی گرفته شده و بررسی شود.

تصلب شرایین

بیماری تصلب شرایین باعث رسوب چربی در رگ‌های شما می‌شود و از جریان خون کافی در پاها جلوگیری کرده و آن را ضعیف می‌کند؛ وقتی خون گرم کافی به پای شما نرسد، می‌تواند باعث سرد شدن پا شود. متخصصان معتقدند: شریان‌های پا از کوچکترین رگ‌ها هستند و به زودتر از بقیه رگ‌ها تحت تاثیر رسوب چربی قرار می‌گیرند و وقتی این شریان‌ها مسدود شوند، ممکن است دچار سرد شدن پا یا حتی پا درد شوید.

آترواسکلروز یا تصلب شرایین با دلایل مختلفی ایجاد می‌شود که مهم‌ترین آنها عبارت اند از: سیگار کشیدن، فشار خون بالا، کلسترول بالا، افزایش سن و دیابت .

اگرچه دیابت ممکن است به خودی خود باعث سرد شدن پا نشود اما برخی از افراد مبتلا به دیابت نوع 1 یا نوع 2 در پاهای خود آسیب عصبی یا نوروپاتی را تجربه می‌کنند. این بیماری بیشتر در افرادی که دیابت نوع 2 دارند شایع است، می‌تواند اعصاب تشخیص دهنده دما را در پا مختل کند.

کم‌کاری تیروئید

در این بیماری غده تیروئید میزان کافی هورمون ترشح نمی‌کند و در نتیجه بسیاری از سیستم‌های بدن عملکرد طبیعی خود را از دست می‌دهند. علائم این بیماری خفیف هستند و به آهستگی ظاهر می‌شوند و در نتیجه احتمال دارد با استرس یا فرآیند افزایش سن اشتباه گرفته شود. از جمله علائم کم کاری تیروئید احساس سرما، خستگی، بالا رفتن وزن و مشکلات حافظه است. همچنین فرد در پوست خود احساس سرما، خشکی و حساسیت دارد. پزشکان این بیماری را با انجام تست خون تشخیص می‌دهند و با مصرف روزانه هورمون مصنوعی تیروئید درمان می‌شود.

 

بیشتر بخوانید:

علائم بیماری‌های گوارشی

علائم بیماری قند خون

علایم بیماری فشار خون

علائم بیماری کبد در بدن

علائم بیماری سنگ کلیه

علائم سرطان سینه در زنان

علائم سردردهای میگرنی

علائم آرتروز و راه‌های درمان آن

علائم شایع کم‌خونی کدامند ؟

علائم بیماری پیرچشمی

علائم دیسک کمر

علائم پارگی مینیسک زانو

عوامل ریزش مو و راه‌های درمان

علائم فشار خون پایین

علائم سندروم پای بیقرار و راه‌های درمان

انواع گلودرد و راه‌های درمان

علائم روماتیسم مفصلی و راه‌های درمان

علائم عفونت گوش و راه‌های درمان

علائم بیماری ام اس و راه‌های درمان آن

علائم بیماری سرخک و راه‌های درمان

علائم بیماری صرع و راه‌های درمان

علائم بیماری نقرس و راه‌های درمان

علائم بیماری ایدز و راه‌‌های درمان

علائم بیماری هپاتیت سی و راه‌های درمان

علائم سرمازدگی و راه‌های درمان

 

کم‌خونی

این بیماری زمانی در بدن ظاهر می‌شود که میزان کافی گلبول قرمز سالم در خون برای رساندن اکسیژن به تمام نقاط بدن وجود ندارد. شایع‌ترین نشانه کم خونی احساس خستگی و ضعف در بدن است اما علائم دیگر آن شامل سردی پاها و دست‌ها، احساس گیجی، تنگی نفس، سردرد و رنگ پریدگی پوست هستند.

درمان این بیماری به نوع آن، علت و شدت کم خونی بستگی دارد اما در اغلب موارد می‌توان با تغییر در رژیم غذایی و مصرف مکمل‌هایی همچون آهن، اسیدفولیک، ویتامین سی و ویتامین ب ۱۲ آن را برطرف کرد.

سیگار کشیدن

مشکلات گردش خون که از استعمال سیگار به وجود می‌آید سردی پاها را به همراه دارد. در یک مورد نادر اما جدی که بیماری بورگر یا ترومبوآنژئیت انسدادی نام دارد، رگ‌های خون در دست‌ها و پاها تحت تاثیر قرار می‌گیرند. رگ‌های خون متورم می‌شود در نتیجه جریان خون مسدود شده و به لختگی خون منجر می‌شود. نشانه‌های اولیه شامل سرد شدن دست‌ها و پاها می‌شود اما می‌تواند به آسیب‌دیدگی بافت، درد و زخم نیز منجر شود.

چطور پاهای سرد را گرم کنیم؟

اگر فکر می‌کنید دلیل سرد شدن پاهای شما یکی از مواردی است که در بالا به آن اشاره شد، بهتر است برای معاینات دقیق به پزشک مراجعه کنید. با این حال اگر سرد شدن پاهای شما به دلیل هیچ بیماری زمینه‌ای نیست، راهکارهایی برای گرم کردن آنها وجود دارد.

به طور مرتب ورزش کردن به بهبود گردش خون و گرم شدن پاها کمک می‌کند.

پوشیدن جوراب گرم هم بسیار کمک‌کننده است. ماساژ پا با تقویت گردش خون، می‌تواند به گرم شدن پاها کمک کند. همچنین استفاده از سشوار هم راه کمکی موثری محسوب می‌شود.

 

 

 

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر