خبر مهم | اجرای رتبه بندی معلمان با بودجه ۲۰۶ هزار میلیاردی سرعت خواهد گرفت؟

در حالی که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، کل اعتبارات بخش آموزش و پرورش اعم از اعتبارات جاری، عمرانی، درآمد اختصاصی به همراه ردیف‌های تابعه ۱۵۶ هزار و ۴۵۲ میلیارد تومان بود؛ این عدد در لایحه بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۲ به بیش از ۲۰۶ هزار و ۶۰۶ میلیارد تومان رسید.
خبر مهم |  اجرای رتبه بندی معلمان با بودجه ۲۰۶ هزار میلیاردی سرعت خواهد گرفت؟
کد خبر : ۱۱۹۵۷

در حالی که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، کل اعتبارات بخش آموزش و پرورش اعم از اعتبارات جاری، عمرانی، درآمد اختصاصی به همراه ردیف‌های تابعه ۱۵۶ هزار و ۴۵۲ میلیارد تومان بود؛ این عدد در لایحه بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۲ به بیش از ۲۰۶ هزار و ۶۰۶ میلیارد تومان رسید.
بخش اصلی این افزایش بودجه ناشی از اعمال رتبه بندی معلمان است. با این حال برای توجه به اجرای سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش هم یک ردیف بودجه در نظر گرفته شده است. بر اساس این لایحه بودجه دولت پیشنهاد داده است تا امسال برای اجرای این سند مهم و حیاتی بیش از ۴۳۶ میلیارد تومان هزینه کند.
بابت بروزرسانی اسناد مهم از جمله نقشه مهندسی فرهنگی کشور، نقشه جامع علمی کشور و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و پیگیری اجرایی سازی آنها ۲۲۷,۴۳۲ میلیون ریال در نظر گرفته شده است.
برای دومین سال پیاپی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک افزایش بودجه داشته است و این نشان می‌دهد نظام آموزشی کشور عزمی جدی برای ساماندهی وضع تربیت کودکان زیر ۷ سال دارد.
بودجه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در بودجه سال ۱۴۰۱، ۱۳۷ میلیارد و ۷۱۰ میلیون تومان است که در مقایسه با سال ۱۴۰۰، ۱۶۰ درصد رشد داشت. این عدد امسال نیر افزایش یافت و به بیش از ۱۹۳ میلیارد تومان رسید.
سازمان آموزش و پرورش استثنایی که بی توجهی به آن در سال گذشته انتقاداتی را به همراه داشت؛ امسال وضع بهتری پیدا کرده است. بودجه سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در لایحه بودجه ۱۴۰۱، ۲۸۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان بود که در لایحه پیشنهادی امسال به ۴۰۰ میلیارد تومان رسیده است.
همچنین دولت می‌خواهد بابت سهم خود در صندوق ذخیره فرهنگیان ۶۰ میلیارد تومان به این صندوق بپردازد؛ مشروط به اینکه هیئت مدیره این صندوق اساسنامه خود را همان طور که وعده داده بودند؛ اصلاح کنند.
برای دانشگاه شهید رجایی ۲۶۵ میلیارد تومان و دانشگاه فرهنگیان ۴ هزار و ۱۵۷ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.
بودجه سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی باز هم چندان رشدی نداشته است. در سال ۱۴۰۱، علاوه بر اینکه دولت ردیف بودجه کمک به صندوق حمایت از توسعه مدارس غیردولتی را برداشت ۱۵۲ میلیارد و ۶۳۶ میلیون تومان برای این سازمان در نظر گرفت. امسال هم این عدد رشد چندانی نداشته است و در لایحه پیشنهادی امسال به عدد ۱۶۵ میلیارد و ۳۳۶ میلیون تومان رسید.
به صورت کلی برای وزارت آموزش و پرورش در بودجه پیشنهادی سال آینده دارای ردیف بودجه‌های زیر است:

- وزارت آموزش و پرورش

- دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش

- ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها

- سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی

- کمک به تأمین سرانه دانش آموزی و حمایت از ارتقا پوشش تحصیلی افراد لازم التعلیم

- سازمان مدارس غیردولتی و مرکز توسعه مشارکت‌های مردمی

- سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان

- فعالیت‌های پرورشی و امور تربیتی

- کمک به صندوق ذخیره فرهنگیان پس از تصویب اساسنامه

- دانشگاه شهید رجایی

- خرید خدمات آموزش عمومی و برون سپاری آموزش‌های فنی حرفه‌ای

- اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

- سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک

- سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور

- دانشگاه فرهنگیان

- سازمان آموزش و پرورش استثنایی

- نهضت سوادآموزی

- شرکت سهامی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

دولت در لایحه بودجه امسال ۴۰ درصد از مالیات بر ارزش افزوده را به وزارت آموزش و پرورش اختصاص دهد. همچنین مدارسی که الگوی مصرف را رعایت می‌کنند از پرداخت هزینه‌های برق, گاز و آب معاف هستند.
همچنین در لایحه بودجه پیشنهادی درآمدهایی هم برای وزارت آموزش و پرورش در نظر گرفته شده است.
برای مثال وزارت آموزش و پرورش می‌تواند بابت تأیید صدور تاییدیه های تحصیلی از هر دانش آموز ۲۲ هزار و صد تومان دریافت کند؛ همچنین سازمان آموزش و پرورش استثنایی هم مجاز است بابت خدمات مختلف توان بخشی از قبیل کار درمانی، گفتار درمانی، بینایی سنجی، شنوایی سنجی، امتحان و ارزیابی هوش (استعداد تحصیلی) و مشاوره ژنتیکی از هر نفر ۶۰ هزار تومان دریافت نماید.
اگرچه این تعرفه‌ها به صورت پیشنهادی در لایحه بودجه آمده است اما به نظر می‌رسد گاهی در عمل از خانواده‌ها مبالغ بیشتری دریافت می‌شود.

مجله زندگی
ارسال نظر