عفونت روده چیست ؟ + راه‌های درمان

علیرغم همه تلاش‌هایی که می‌کنیم تا همیشه سالم باشیم و مواد غذایی انتخاب می‌کنیم که کمترین ضرر را برای بدنمان داشته باشند اما باز هم بیمار می‌شویم.
عفونت روده چیست ؟ + راه‌های درمان
کد خبر : ۱۲۶۰۹

برخی از بیماری‌ها از ناآگاهی ما سرچشمه می‌گیرند و برخی دیگر از خواست و اراده ما خارجند. یکی از بیماری‌هایی که ممکن است هر فرد در طول زندگی به آن حداقل یک بار دچار شود نوعی بیماری گوارشی یا عنوان عفونت روده است.

عفونت روده چیست ؟

عفونت روده عارضه‌ای است که به طور معمول در اثر فعالیت ارگانیزم‌های مختلفی مانند مخمرها، کپک‌ها، انگل‌ها، قارچ‌ها یا باکتری‌ها در افراد به وجود آمده و مشکلات متعددی را برای فرد به دنبال می‌آورد. ارگانیزم‌هایی که به آن ها اشاره کردیم امکان دارد از راه مواد غذایی یا عدم رعایت بهداشت به بدن وارد شود. در چنین شرایطی این نوع عامل بیماری زاست که شدت عفونت ایجاد شده را تعیین کرده و توسط پزشکان متخصص تشخیص داده می‌شود.

عفونت در روده‌ بزرگ و عفونت در روده‌ کوچک

عفونت در روده‌ کوچک از راه میکروارگانیزم‌ها (ویروس‌ها، باکتری‌ها، انگل‌ها و…) ایجاد می‌شود که خود را به صورت اسهال حجیم و آبکی نشان می‌دهد و معمولا نیازی به خوردن آنتی‌بیوتیک ندارد و خود بخود بهبود می‌یابد. اما در نظر داشته باشید با توجه به اینکه در این نوع عفونت حجم زیادی از آب بدن از دست می‌رود، باید املاح از دست رفته را بلافاصله جایگزین کرد. برای این کار باید بعد از هر بار اجابت مزاج، فرد بیمار برای جایگزین کردن آب از دست رفته، مایعات فراوان بنوشد و بهتر است که همراه با آب از داروی او آر اس که دارای سدیم، کلر، پتاسیم و قند است، استفاده کند. برای این کار یک بسته پودر او آر اس را در یک لیتر آب حل کنید و بعد از هر اجابت مزاج به بیمار بدهید تا آب و املاح از دست رفته بلافاصله جایگزین شود. مصرف غذاهای آبکی مانند سوپ و دوغ و چای کمرنگ همراه با نبات و کمپوت سیب بهترین غذاها در زمان اسهال است و شیر و موز شدت اسهال را افزایش می‌دهد.

اما در عفونت روده‌ بزرگ، تب مهمترین علامت است. در این نوع عفونت، اسهال حجیم و زیاد نیست؛ ولی ممکن است به صورت خونی باشد. مصرف آنتی بیوتیک در عفونت روده بزرگ الزامی است و باید مدفوع بیمار مورد آزمایش قرار گیرد تا با مصرف آنتی بیوتیک، میکروب‌ها‌یی که به جدار روده بزرگ هجوم آورده‌اند از بین بروند. در عفونت‌ روده بزرگ، بر خلاف روده کوچک، بدن حجم زیادی از آب را دفع نمی‌کند. بنابراین، لزومی برای جبران این آب از دست رفته وجود ندارد و نوشیدن مایعات فراوان ضرورتی ندارد.

 

بیشتر بخوانید:

علائم بیماری‌های گوارشی

علائم بیماری قند خون

علایم بیماری فشار خون

علائم بیماری کبد در بدن

علائم بیماری سنگ کلیه

علائم سرطان سینه در زنان

علائم سردردهای میگرنی

علائم آرتروز و راه‌های درمان آن

علائم شایع کم‌خونی کدامند ؟

علائم بیماری پیرچشمی

علائم دیسک کمر

علائم پارگی مینیسک زانو

عوامل ریزش مو و راه‌های درمان

علائم فشار خون پایین

علائم سندروم پای بیقرار و راه‌های درمان

انواع گلودرد و راه‌های درمان

علائم روماتیسم مفصلی و راه‌های درمان

علائم عفونت گوش و راه‌های درمان

علائم بیماری ام اس و راه‌های درمان آن

علائم بیماری سرخک و راه‌های درمان

علائم بیماری صرع و راه‌های درمان

علائم بیماری نقرس و راه‌های درمان

علائم بیماری ایدز و راه‌‌های درمان

علائم بیماری هپاتیت سی و راه‌های درمان

علائم سرمازدگی و راه‌های درمان

 

علت عفونت روده

نوشیدن آب آشامیدنی ناسالم، عدم رعایت بداشت فردی و خوردن مواد غذایی آلوده باعث بروز این عارضه می‌شود که علائم ذکر شده در بالا معمولا بعد از ۷۲ ساعت خود را نشان می‌دهند. این بیماری در افردای که بیماری زمینه‌ای دارند (و نوزادان و کودکان شیرخوار و  افراد مسن) خطرناک است و باید سریعا درمان شود.

راه‌های پیشگیری از عفونت روده

نوشیدن آب‌ از چشمه و چاه، هرچند به ظاهر این آب‌ها زلال و شفاف و عاری از آلودگی باشند باعث بروز این بیماری می‌شود. زیرا این گونه آب‌ها حاوی انگل‌هایی است که خوردن آب باعث بروز بیماری می‌شود. پیش از خوردن مواد غذایی آن‌ها را گرم کنید.

میوه و سبزیجات را قبل از مصرف حتما با چند قطره مایع ظرفشویی شسته و سپس آن‌ها را آب بکشید.

‌از مصرف یخ قالبی پرهیز کنید؛ زیرا در بهترین شرایط، تولید یخ قالبی در جریان توزیع با آلودگی‌ها مواجه می‌شود که موجب عفونت‌های روده‌ای خواهد شد.

در فصل تابستان از خوردن توت نشسته خودداری کنید.

از شیرهای غیر پاستوریزه استفاده نکنید.

 

 

 

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر