تغییر قانون مهریه/کاهش فرایند دو سه ساله دریافت مهریه

به گفته یکی از نمایندگان مجلس قرار است قانون مهریه تغییر کند و اگر مهریه بالا باشد، هنگام ثبت عقدنامه، از مهریه مالیات گرفته می‌شود. اما قوانین و تغییرات جدید مهریه چیست؟
تغییر قانون مهریه/کاهش فرایند دو سه ساله دریافت مهریه
کد خبر : ۱۵۱۷

یکی از نمایندگان مجلس از تغییر قانون مهریه خبر داده است. به گفته ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف‌آباد، این تغییرات شامل سه مورد است.

اولین مورد دریافت مالیات از افرادی است که بیش از ۱۴ سکه مهریه دارند. این مالیات در هنگام ثبت‌ عقدنامه در محضر ثبت می‌شود.

در قانون جدید مهریه، قرار است مالیات بر مهریه دریافت شود. بر اساس این قانون، تا ۱۴ سکه معاف از حق ثبت یا همان مالیات است. افرادی که مهریه آنان ۱۵ تا ۱۰۰ سکه است، ۱٫۱ درصد مالیات باید پرداخت کنند. یعنی افرادی که ۱۵ تا ۱۰۰ سکه مهر می‌کنند باید یک سکه را به‌عنوان مالیات به دولت بدهند.

افرادی که مهریه آنها بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ سکه است مشمول مالیات دو درصدی می‌شوند که معادل حدود ۲ سکه است.

اگر مهریه فردی بالای ۲۰۰ سکه باشد، باید ۱۵ درصد مالیات پرداخت کند که معادل ۳۰ سکه می‌شود!

نکته قابل توجه این است که این مالیات در زمان ثبت عقدنامه و در محضر از افراد دریافت می‌شود و زوجین باید این مبلغ را به حساب دولت بریزند تا بتوانند سند ازدواج خود را بگیرند.

دومین تغییر قانون مهریه این است که براساس قانون جدید مهریه اشخاصی که اقساط مهریه عقب مانده دارند یا دائما به عقب می‌افتد دیگر به شکل سابق پرونده‌ای در دادگستری برای این فرد تشکیل نخواهد شد.

مورد بعدی که در قانون ذکر شده است این است که خانم ها دیگر نیازی نیست در فرآیند دادگاه و دادرسی که مدت زیادی را متحمل می‌شود ورود کنند بلکه می‌توانند درخواست خود را به اجرای احکام دادگستری ارائه کنند و اجرای احکام مکلف است این مورد را صدور اجرایی کند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: با قانون جدید مجلس فرآیند دو یا سه ساله‌ای که پیش روی بانوان برای درخواست مهریه بود را کاهش داده و به صورت شرعی که عندالمطالبه است برای خانم ها راحت‌تر شود.

 

 

 

منبع :
عرشه
مجله زندگی
ارسال نظر