ماجرای برگزاری کارزار اعتراض معلمان به روش محاسبه رتبه‌بندی چیست ؟

نگرانی معلمان زمانی بیشتر می‌شود که بدانیم از انتهای دهه ۹۰ و تقریباً از سال‌های ۸۷ به بعد، دیون معلمان و آموزش و پرورش در حساب آنها مانده است و در طول ۱۴ سال گذشته دیون پرداخت نشده است.
ماجرای برگزاری کارزار اعتراض معلمان به روش محاسبه رتبه‌بندی چیست ؟
کد خبر : ۱۵۸۴۰

در همین حال کارزاری هم در فضای مجازی با عنوان اعتراض به روش محاسبه برای رتبه‌بندی معلمان ایجاد شده است.

همچنین احمدحسین فلاحی، نماینده مردم همدان و فامنین و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آقای وزیر به ما قول دادند که سامانه اعتراض به رتبه‌بندی ظرفیت لازم را پیدا کرده است؛ گفت: هر تعداد از فرهنگیان که به رتبه خود اعتراض دارند در سامانه، اعتراض خود را ثبت کنند تا اعتراض آنها بررسی شود.

او با بیان اینکه در آخرین جلسه کمیسیون آموزش موضوع رتبه بندی معلمان بررسی شده است گفت: احتمالاً در جلسه آینده کمیسیون از وزیر بخواهیم حضور پیدا کند و در مورد عملکرد سامانه گزارش خود را ارائه کند.

فلاحی در پاسخ به این سوال که آیا رسیدگی به اعتراض‌ها در مورد رتبه بندی بار مالی جدیدی برای دولت به همراه نخواهد داشت؛ گفت: ۳۸ هزار میلیارد تومان برای رتبه بندی تخصیص داده شده بود که تمام این بودجه هنوز هزینه نشده است و تا جایی که من اطلاع دارم ۱۲ هزار میلیارد تومان از بودجه رتبه‌بندی معلمان باقی مانده است.

فلاحی تاکید کرد: این مبلغ پاسخگویی رتبه‌های جدید معلمان پس از رسیدگی به اعتراضات خواهد بود و نیازی به تخصیص بودجه بیشتر نداریم.

در حالی احکام رتبه بندی تمام معلمان صادر شده است که هنوز تمامی فرهنگیان احکام خود را مشاهده نکرده‌اند و هنوز مشخص نیست چه تعداد از فرهنگیان نسبت به رتبه خود اعتراض دارند و هنوز مشخص نیست رسیدگی به اعتراض معلمان در چه زمانی به پایان خواهد رسید.

از سوی دیگر هنوز مشخص نیست وزارت آموزش و پرورش چه میزان اعتبار برای تحقق کامل رتبه بندی و رسیدگی به اعتراضات و سپس محاسبه دیون معوق معلمان نیاز دارد و آیا بودجه فعلی کفاف پرداختی‌های معلمان را خواهد داشت یا خیر.

در حالی که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل اعتبارات بخش آموزش و پرورش به همراه ردیف‌های تابعه ۱۵۶ هزار و ۴۵۲ میلیارد تومان بود این عدد در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ به بیش از ۲۰۶ هزار و ۶۰۶ میلیارد تومان رسید که بخش اصلی این افزایش بودجه به رتبه بندی معلمان اختصاص یافته است. همچنین دولت در بودجه امسال ۴۰ درصد از مالیات بر ارزش افزوده را به وزارت آموزش و پرورش اختصاص می‌دهد که رقمی حمایتی برای تحقق کامل رتبه بندی معلمان است.

حال با وجود اعتراض حداقل ۳۱ درصد از فرهنگیان به نتیجه رتبه بندی و با توجه به اینکه فرهنگیان بازنشسته از تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ و نومعلمان هم مشمول رتبه بندی شده‌اند؛ مشخص نیست بودجه باقی مانده از رتبه بندی، کفاف رسیدگی به اعتراض معلمان را خواهد داد یا خیر.

نگرانی معلمان زمانی بیشتر می‌شود که بدانیم از انتهای دهه ۹۰ و تقریباً از سالهای ۸۷ به بعد دیون معلمان و آموزش و پرورش در حساب آنها مانده است و در طول ۱۴ سال گذشته دیون پرداخت نشده است.

براساس قوانین مالی کشور زمانی که در پایان اسفند ماه هر سال بودجه تصویب‌شده توسط دستگاه اجرایی مصرف نشود، بودجه به خزانه بازگشته و در صورت وجود بدهی معوق آن عدد و رقم در دیون معوق باقی می‌ماند.

نگرانی معلمان از این بابت است که برای مثال فردی که با رتبه ۴ باید عددی حدود ۱۲ میلیون تومان دریافت می کرده است، به دلیل رتبه در نظر گرفته ۲ مشمول دریافت تنها ۶ میلیون تومان شده است و حتی در صورت اعتراض و بازگشت رتبه وی به عدد ۳ یا ۴ مبلغ پرداخت نشده به وی در رقم بدهی‌ها و دیون باقی می‌ماند که آن هم نزدیک به بیش از یک دهه است که پرداخت نشده است.

منبع :
مهر
مجله زندگی
ارسال نظر