طرز تهیه سمنو خوشمزه در خانه

نزدیک نوروز است و یکی از سین‌های مهم و اصلی سفره هفت سین یک خوراکی خوشمزه به نام سمنو است.
طرز تهیه سمنو خوشمزه در خانه
کد خبر : ۱۵۹۳۲

درست است که می‌توان سمنو را به راحتی از بیرون تهیه کرد اما پختن آن در منزل لطف دیگری دارد.

مواد لازم:

  • گندم: ۱ لیوان
  • آرد مخصوص سمنو، آرد گندم یا آرد نان سنگک: ۲ لیوان
  • آب: ۵ لیوان

دستور پخت:

برای پخت سمنو به شکر نیاز نیست. البته در منزل! چرا که به احتمال زیاد در سمنوهایی که از بیرون تهیه می‌کنیم شکر استفاده شده است. مایه شیرینی سمنو همان جوانه گندم است.

وقتی که گندم‌ها جوانه می‌زنند شیرین می‌شوند. علت این امر تبدیل نشاسته به قند مالتوز در فرایند جوانه زدن گندم‌هاست.

۱- ابتدا گندم‌ها را با دقت تمیز کنید و با آب سرد بشورید. بهتر است دانه‌های شکسته گندم را جدا کنید چون تمام دانه‌ها باید درسته باشند.

۲- مرحله به مرحله گندم‌های شسته شده را در درون ظرف مناسبی قرار دهید و روی گندم‌ها مقداری آب بریزید به گونه‌ای که اندازه دو بند انگشت روی آن آب باشد. قرار است گندم‌ها را سبز کنیم بنابراین‌ به مدت ۲ روز ظرف گندم‌ها را در جای خنک و کم نور قرار دهید. در این مدت بهتر است ۴ الی ۵ مرتبه آب گندم‌ها را عوض کنید. در این مدت گندم‌ها جوانه سفید می‌زنند. حالا زمان آن است که گندم‌های جوانه زده را به مدت ۲۴ ساعت در یک پارچه تنظیف مرطوب تمیز بریزید و پارچه را در یک آبکش قرار دهید تا دانه‌های گندم کمی ریشه بزنند. در تمام این ۲۴ ساعت باید پارچه تنظیف نمناک باشد.

 

بیشتر بخوانید:

طرز تهیه مرغ سوخاری خوشمزه در منزل

چرا شیرینی‌ها چاقمان می‌کنند ؟

بایدها و نبایدهای خوردن ماهی

 

۳- در این مرحله بعد از یک روز گندم‌ها را در یک آبکش بریزید. گندم‌ها نباید روی هم تلنبار و انباشته شوند. بهتر است ارتفاع گندم‌ها در آبکش ۲ سانتی‌متر باشد.

۴- در مرحله چهارم از تهیه سمنو خانگی باید گندم‌ها را با فشار ملایم آب بشورید. فشار آب نباید زیاد باشد چون جوانه‌ها آسیب می‌بینند. حالا گندم‌ها را در همان آبکش نگهدارید و روی آن‌ها یک پارچه تنظیف مرطوب بکشید. این پارچه باید همیشه مرطوب باشد. گندم‌های جوانه زده باید ۲ الی سه روز در این حالت باقی بمانند.

۵- زمانی که جوانه‌ها قد کشیده ولی هنوز از پارچه تنظیف بیرون نیامده‌اند یعنی وقت شروع کار است. حواستان باشد اگر گندم‌ها خیلی سبز و بلند شوند و از پارچه تنظیف بیرون بیایند سمنو تلخ و شیرینی آن کم می‌شود. بنابراین همین‌که گندم‌ها شکفته شوند و جوانه بزنند کافی است.

در این مرحله جوانه‌ها را زیر شیر آب بگیرید، خوب بشورید و سپس گندم‌های سبز شده را تکه تکه کنید. در مرحله بعد کم کم گندم‌های جوانه زده را همراه با مقدار کمی آب گرم در مخلوط کن بریزید تا خوب میکس شوند.

۶- باید گندم‌های میکس شده را در صافی پارچه‌ای بریزید و خوب فشار دهید تا شیره‌اش به طور کامل خارج شود. شیره گندم را به تدریج روی آرد گندم یا آرد سنگک بریزید و مخلوط کنید. اگر آرد گلوله شد، آن را از الک یا صافی رد کنید.

۷- حالا مواد فوق را به همراه ۵ لیوان آب در ظرف روحی یا مسی روی حرارت متوسط بگذارید و‌ مدام هم بزنید.  وقتی مخلوط به حالت جوش رسید حرارت را کم کنید و هر از گاهی هم بزنید تا ته نگیرد و غلیظ شود.

۸- وقتی غلظت سمنو به اندازه فرنی شد زیر قابلمه شعله پخش کن بگذارید و در قابلمه را با دم‌کنی بپوشانید. این کار برای بهتر شدن رنگ سمنو است و سمنو خوشرنگ می‌شود. اجازه بدهید برای یک ساعت سمنو دم بکشد. در این فاصله دو یا سه بار سمنو را هم بزنید تا ته نگیرد. در نیم ساعت پایانی پخت طبق یک فلسفه قدیمی چند عدد بادام یا گردو را با پوست داخل سمنو بریزید.

پس از این مرحله دیگر سمنو آماده است و می‌توانید از آن استفاده کنید.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر