تاثیر حبوبات در سلامتی و درمان بیماری‌ها چیست ؟

برای بسیاری از ما نقش حبوبات در رژیم غذایی پررنگ است. گذشته از ارزش غذایی بی‌نظیری که انواع حبوبات دارند تاثیر آن‌ها در سلامتی بدن و حتی بهبود برخی بیماری‌ها باعث می‌شود توجه به گنجاندن آن‌ها در رژیم غذایی روزانه، ارزش و اهمیت ویژه‌ای پیدا کند.
تاثیر حبوبات در سلامتی و درمان بیماری‌ها چیست ؟
کد خبر : ۱۶۲۲۲

حبوبات چه ویتامین‌هایی دارند ؟

پروتئین: در حبوبات یک ماده مغذی به نام آمینو اسید وجود دارد که سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و متابولیسم را نیز بهبود می‌دهد.

فیبر: در بسیاری از رژیم‌های لاغری حبوبات را جایگزین گوشت و ... می‌کنند تا هم مواد مغذی به بدن برسد و هم فیبر موجود در حبوبات احساس سیری طولانی مدتی به فرد بدهد.

آهن: همان‌طور که گفته شد در بسیاری مواقع وجود آهن در حبوبات باعث می‌شود بتوان گاهی از خوردن گوشت صرف‌نظر کرد.

منیزیم: برای حفظ سلامتی قلبی و عروقی و تقویت عضلات بدن و استحکام بخشیدن به استخوان‌ها به آن نیاز است، پیشنهاد می‌شود که ورزشکاران برای دریافت انرژی و تقویت عضلات به سراغ حبوبات بروند.

آنتی‌اکسیدان: آنتی اکسیدان برای تقویت سیستم ایمنی بدن لازم و ضروری است و برای مبارزه با رادیکال‌های آزاد و آلودگی‌ها، بدن به آن احتیاج دارد.

منگنز: منگنز فواید بسیاری برای سلامتی بدن دارد و تأثیرات فوق العاده‌ای بر جذب کلسیم در بدن، کنترل قند خون و سلامت استخوان‌ها و مفاصل و همچنین حفظ سلامتی هورمون‌های جنسی دارد.

فولات: فولات یکی از مواد معدنی است که بیش‌تر برای مادر و جنین ضروری است. فولات که بیشتر با نام اسید فولیک شناخته می‌شود برای رشد نوزادان تجویز می‌شود.

 

بیشتر بخوانید:

علائم روماتیسم مفصلی و راه‌های درمان

علائم عفونت گوش و راه‌های درمان

علائم بیماری ام اس و راه‌های درمان آن

 

تاثیر حبوبات در بهبود بیماری‌ها

سرطان: حبوبات تأثیر مفیدی در حفظ سلامتی بدن برای جلوگیری از سرطان دارند. بنابراین یکی از خواص بی نظیر حبوبات در سلامتی درمان سرطان است.

کاهش وزن: یکی از خواص بی‌نظیر حبوبات در سلامتی کاهش وزن و رسیدن به اندامی ایده‌آل است. مصرف حبوبات احساس سیری را در فرد ایجاد کرده و بدن فیبر و مس کافی را از این مواد مغذی دریافت می‌کند.

دیابت: حبوبات از مواد مغذی بسیاری تشکیل شده و بر پایه گیاه است. بنابراین به جز اینکه برای دیابتی‌ها مفید است مصرف آن در افراد سالم هم باعث پیشگیری از بروز دیابت می‌شود. یکی از دلایلی که فرد به دیابت مبتلا می‌شود چاقی است که مصرف حبوبات به کاهش وزن کمک کرده و برای کاهش فشار خون و کنترل کلسترول نیز مفید خواهد بود.

اهمیت مصرف حبوبات در کودکان

یکی از معضلات خانواده‌ها چاقی کودکان است. متخصصان تغذیه، راهکارهای گوناگونی برای مقابله با چاقی کودکان در نظر گرفته‌اند. توصیه آنها این است که مصرف میوه و سبزیجات را به وعده‌های غذایی کودکان خود اضافه کنید. همچنین از مصرف حبوبات غافل نشوید. برای فرزندان خود یک برنامه غذایی مناسب طراحی کرده و از تمام مواد مغذی و مفید در آن استفاده کنید. علاوه بر مصرف میوه و سبزی که بسیار مؤثر هستند، حبوبات را نیز در برنامه آنها جای دهید. حبوبات برای جلوگیری از چاقی هم کارآمد هستند. فیبر زیادی که حبوبات به خود اختصاص داده‌اند موجب احساس سیری در افراد می‌شود و میل کم‌تری نسبت به غذا پیدا می‌کنند.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر