کدام حیوان زبانش را قوت می‌دهد ؟ + فیلم

امکان قورت دادن زبان خود برای شما وجود ندارد اما به نظر می رسد که وزغ ها هر بار که غذا می خورند این کار را عمدا انجام می دهند.
کدام حیوان زبانش را قوت می‌دهد ؟ + فیلم
کد خبر : ۶۶۳۰

 ریچل کیف، هرپتولوژیست دانشگاه فلوریدا، می گوید:" ما چیزهای زیادی در مورد اینکه چگونه قورباغه ها زبان خود را دراز می کنند و چگونه به طعمه خود می چسبند، می دانیم، اما قبل از این مطالعه، اساساً هر چیزی که پس از بستن دهان آنها اتفاق می افتد یک راز بود."

بنابراین کیف و همکارانش از ویدیوهای پر سرعت اشعه ایکس استفاده کردند تا بفهمند وقتی این دوزیستان دهان خود را در یک وعده غذایی می بندند چه اتفاقی می افتد و نتایج کاملاً غیرمنتظره بود.

کیف می گوید:" ما در ابتدا مطمئن نبودیم چه اتفاقی می افتد. تمام کف دهان به سمت عقب در گلو و زبان همراه با آن کشیده شد."

ماه‌ها مطالعه دقیق وزغ‌های عصایی (Rhinella marina) در حالی که صدها جیرجیرک (Gryllodes sigillatus) می‌خوردند، انیمیشن‌های سه‌بعدی را ساختند تا این مکانیسم تغذیه عجیب حل شود.

قورباغه‌ها به خاطر گرفتن طعمه‌های خود با زبان‌های سریع و چسبناک معروف هستند، اما مشکلی که آناتومی غیرمعمول آن‌ها باید حل می‌کرد در همین جا نهفته است: چگونه غذا را از آن شلاق چسبنده بیرون بیاورند تا آن را به روده‌هایشان برسانند.

از گرفتن تا بلعیدن، کل فرآیند کمتر از دو ثانیه طول می کشد، اما یک سری اتفاقات در داخل وزغ در این بازه زمانی کوتاه رخ می دهد.

این تیم مهره های فلزی ریز را به زبان وزغ چسباندند تا بتوانند حرکات عضله را در تصاویر اشعه ایکس ردیابی کنند. همانطور که در ویدئوی زیر نشان داده شده است، نشانگر نارنجی رنگ در نوک زبانش برای گیر انداختن حشره به بیرون می‌زند، سپس دوباره به دهان وزغ می‌رود. اما به همین جا ختم نمی‌شود و ۴.۵ سانتی‌متر (۱.۸ اینچ) تا گلو ادامه می‌دهد تا تقریباً قلب وزغ را لمس کند.

فیلم | این حیوان هنگام غذا خوردن زبان خود را قورت می‌دهد!

در نزدیکی قلب آنها، هیوئید - یک صفحه غضروف انعطاف پذیر که توسط رشته های ماهیچه ای آویزان شده است - به زبان می چسبد.

کیف توضیح می‌دهد: «هیوئید به سمت بالا شلیک می‌کند و زبان را به سقف دهان فشار می‌دهد، پس از آن به جلو حرکت می‌کند و اساساً غذا را به داخل مری می‌تراشد».

 

مجله زندگی
ارسال نظر