نخستین معدن تمام برقی جهان در کجا ساخته می‌شود ؟

قرار است نخستین معدن تمام برقی لیتیوم جهان در کانادا ساخته شود.
نخستین معدن تمام برقی جهان در کجا ساخته می‌شود ؟
کد خبر : ۶۶۳۴

 اکنون با توجه به تلاش ها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای تقاضا برای باتری های لیتیومی که در خودروهای برقی و دستگاه های دیگر به کار می روند افزایش یافته است. در این میان ذخایر این ماده نیز اندک است.

در دل زمین لیتیوم کافی وجود دارد اما با سرعت کافی نمی توان به آن دست یافت. تخمین زده می شود تا ۲۰۳۰ میلادی حتی اگر تمام معادن فعلی زمین با نرخ نرمال به تولید ادامه دهند، باز هم فلز استخراجی برای تامین نیمی از تقاضای جهان نیز کافی نخواهد بود.

اکنون شرکتی تصمیم دارد این چالش را برطرف کند. فیلیپ گروس مدیر ارشد اجرایی شرکت اسنو لیک لیتیوم تصمیم دارد نخستین معدن تمام برقی لیتیوم جهان را در کانادا افتتاح کند.

به گفته او کمبود استخراج لیتیوم به طور واضح قابل مشاهده است. در همین راستا اسنو لیک لیتیوم تصمیم دارد این چالش را با همکاری با یک شرکت کره ای تولید کننده باتری حل کند. او در ادامه می افزاید: برای دهه های متمادی هیچ کسی تمایلی به لیتیوم نداشت. هیچ بودجه ای صرف آن و اکوسیستم ها نشد. اگر لیتیوم در شمال آمریکا استخراج شود، نمی توان آن را فراوری کرد مگر آنکه به چین فرستاده شود.

درهمین راستا اسنولیک لیتیوم تفاهم نامه ای با یک شرکت کره ای سازنده باتری امضا کرده تا این چالش را برطرف کند.

شرکت مذکور یک واحد فراوری هیدروکسید در نزدیکی معدن می سازد که قادر به فراوری مواد به دست آمده در معدن لیتیوم است. واحد مذکور در مرحله بعد لیتیوم به دست آمده به گرید باتری تبدیل می شود که برای گیگا فکتوری ها مناسب است.

در وب سایت اسنولیک لیتیوم ذکر شده شرکت به ایجاد یک معدن لیتیوم حافظ محیط زیست متعهد است که می تواند محصولی برای بازار خودروهای برقی و باتری آمریکای شمالی بسازد که کاملاً قابل ردیابی، کربن خنثی و بدون خسارت است.

کارخانه جدید با ۱۰۰ درصد انرژی تجدید پذیر فعالیت می کند و نخستین معدن کاملاً برقی لیتیوم است. پیش بینی می شود چنین معدنی طی بازه ۸تا ۱۰ ساله، هر سال ۱۶۰ هزار تن لیتیوم تولید کند.

 

منبع :
مهر
مجله زندگی
ارسال نظر