علائم بیماری تیروئید و راه‌های درمان

تیروئید یک هورمون در بدن است که ممکن است دچار بیماری‌هایی شود. تیروئید در بسیاری از سیستم‌های مختلف بدن نقش دارد و زمانی که هورمون‌های مهم را بیش از حد یا خیلی کم تولید کند، به آن اختلال تیروئید می‌گویند.
علائم بیماری تیروئید و راه‌های درمان
کد خبر : ۶۷۷۲

تیروئید یک غده کوچک به‌اندازه ۵ سانتی‌متر است که درست در زیر پوست گردن، در قسمت زیرین سیب آدم قرار دارد. دو نیمه غده در وسط به هم متصل شده‌اند و به غده تیروئید شکل پاپیون می‌دهند. به طور معمول، غده تیروئید دیده نمی‌شود و به سختی می‌توان آن را حس کرد. اما اگر بزرگ شود، پزشکان به راحتی آن را احساس می‌کنند و ممکن است یک برآمدگی برجسته (گواتر) در زیر یا کناره‌های سیب آدم ظاهر شود. تیروئید ممکن است دچار کم‌کاری و یا برعکس پرکاری شود که در هر دو صورت در عملکرد سایر ارگان‌های بدن اختلال ایجاد می‌کند. هورمون‌های تیروئید بر بسیاری از عملکردهای حیاتی بدن مانند ضربان قلب، سرعت سوزاندن کالری، نگهداری پوست، رشد، تولید گرما، باروری و هضم تأثیر می‌گذارد.

علائم تیروئید پرکار یا کم کار چیست؟

کاهش یا افزایش وزن، التهاب در گردن، تغییر در ضربان قلب ، تغییر در روحیه و انرژی بدن، ریزش مو ، احساس گرما یا سرمای شدید، نازک یا سخت شدن پوست، تغییر در خلق‌وخو، اختلالات قاعدگی در خانم‌ها، افزایش سرعت اجابت مزاج، تغییر حالت چشم‌ ها.

علائم تیروئید را چگونه می‌توان تشخیص داد؟

گاهی اوقات، تشخیص بیماری تیروئید ممکن است دشوار باشد زیرا علائم تیروئید به راحتی با علائم سایر بیماری‌ها اشتباه گرفته می‌شود. شما ممکن است علائم مشابهی را در دوران بارداری، کهن‌سالی و در هنگام ابتلا به بیماری تیروئید تجربه کنید. خوشبختانه، آزمایشاتی وجود دارد که می‌تواند به تعیین این‌که آیا علائم شما ناشی از مشکل تیروئید است یا خیر کمک کند. این آزمایشات عبارتند از: آزمایش خون، تست‌های تصویربرداری و معاینات بدنی.

 

بیشتر بخوانید:

علائم بیماری‌های گوارشی

علائم بیماری قند خون

علایم بیماری فشار خون

علائم بیماری کبد در بدن

علائم بیماری سنگ کلیه

علائم سرطان سینه در زنان

علائم سردردهای میگرنی

علائم آرتروز و راه‌های درمان آن

علائم شایع کم‌خونی کدامند ؟

علائم بیماری پیرچشمی

علائم دیسک کمر

علائم پارگی مینیسک زانو

عوامل ریزش مو و راه‌های درمان

علائم فشار خون پایین

علائم سندروم پای بیقرار و راه‌های درمان

انواع گلودرد و راه‌های درمان

علائم روماتیسم مفصلی و راه‌های درمان

علائم عفونت گوش و راه‌های درمان

علائم بیماری ام اس و راه‌های درمان آن

 

بیماری تیروئید چگونه درمان می‌شود؟

هدف پزشک متخصص غدد، این است که سطح هورمون تیروئید را به حالت عادی برگرداند. این کار را می‌توان به روش‌های مختلفی انجام داد. هر درمان، به علائم تیروئید بستگی دارد. بنابراین بسته به اینکه کم‌کاری تیروئید دارید یا پرکاری پزشک داروی خاصی تجویز می‌کند.

چه کسانی باید آزمایش تیروئید بدهند؟

هر فرد سالم باید پنج سال یک بار، این آزمایش را بدهد. اما افراد با نشانه‌های اختلال تیروئید باید در فاصله‌های زمانی کمتری تست بدهند. کم‌کاری و پرکاری تیروئید بیشتر افراد بالای ۶۰ سال را درگیر می‌کند و عوامل ارثی خطر بروز این مشکل را افزایش می‌دهد.

اهمیت تغذیه در بیماران مبتلا به تیروئید

همچون سایر بیماری‌ها که وابستگی زیادی به رژیم غذایی دارند، بیماران مبتلا به تیروئید هم باید در خصوص رژیم غذایی‌شان بیشتر حساسیت به خرج دهند.

غذاهای مناسب برای این گروه از بیماران، باید حاوی ید، سلنیوم، ویتامین دی، ویتامین ب ۱۲ (در نرم تنان، ساردین، ​​ماهی قزل آلا، گوشت های اندام مانند جگر، گوشت ماهیچه و لبنیات یافت می‌شود)، گواتروژن‌ها ( همان سبزیجات صلیبی مثل کرم بروکلی و گل‌کل و کلم هستند که هنگام تجزیه شدن، به طور طبیعی ترکیبی به نام گویترین آزاد می کنند) باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر