علائم وسواس و راه‌های درمان

حتما برایتان پیش آمده که پس از خروج از منزل دچار افکاری از این قبیل شوید: شیر گاز را بسته‌ام ؟ اجاق گاز را خاموش کرده‌ام ؟ در را قفل کرده‌ام ؟ و ... با این افکار گاه دوباره راهی منزل شده و همه این موارد را چک کرده‌اید و با کمال تعجب دیده‌اید همه این کارها را قبلا انجام داده‌اید !
علائم وسواس و راه‌های درمان
کد خبر : ۶۸۵۵

 این همان وسواس فکری است که اگر چند بار دیگر به سراغتان بیاید و به آن اهمیت دهید دیگر دچارش می‌شوید و رهایی از آن هم ساده نیست !

وسواس چیست ؟

در اختلال وسواس، فکری استرس‌زا، ناخوشایند و بی‌ربط دائم سراغ فرد می‌آید و فرد در نتیجه‌ رنج ناشی از این فکر و عدم توانایی در بیان این رنج، احساس نیاز می‌کند که یک رفتار خاص را دائماً تکرار کند. افکار استرس‌زا، ناخواسته و بی‌ربط که مداوم به ذهن خطور می‌کند را «وسواس فکری» و زمانی که فرد احساس نیاز می‌کند تا یک رفتار خاص را مداوم تکرار نماید «وسواس عملی» می‌گویند. ممکن است اختلال وسواس، پایه ارثی و  ژنتیک داشته باشد. این در حالی است که وقایع ناخوشایند یا روابط ناسالم خانوادگی نیز اختلال وسواس را آغاز یا وخیم‌تر می‌کند.

علائم اختلال وسواس فکری

وسواس فکری در افراد بسیار متنوع است و با ترس همراه است. شایع‌ترین انواع آن عبارت است از: ترس از آلودگی و کثیفی، ترس از تصادف و اقدامات خشن دیگران (مثل وسواس قفل بودن در خانه به دلیل ترس از دزدی)، ترس از اقدام خشن یا سوءرفتار جنسی خود (مثلاً مادری مهربان که می‌ترسد فرزند خودش را خفه کند) ، ترس از بی‌نظمی و قرینه نبودن اشیا و وسایل (مثلاً چینش نامنظم غذا در بشقاب).

علائم اختلال وسواس عملی

وسواس عملی رفتاری است که دائماً تکرار می‌شود تا اضطراب ناشی از وسواس فکری کاهش پیدا کند. وسواس عملی لزوماً با ریشه‌های اضطراب ارتباط منطقی ندارد. نمونه‌هایی از وسواس عملی عبارتند از: شستن دست یا حمام زیاد و مداوم، پرهیز از دست دادن با دیگران یا دست زدن به دستگیره‌ی در، چک کردن مداوم قفل یا اجاق گاز، شمردن مکرر اجسام و اشیا، چینش بیش از حد منظم وسایل در خانه یا محل کار، خوردن غذاها با ترتیب بسیار خاص یا تکرار دعایی خاص به طور مداوم.

 

بیشتر بخوانید:

علائم بیماری‌های گوارشی

علائم بیماری قند خون

علایم بیماری فشار خون

علائم بیماری کبد در بدن

علائم بیماری سنگ کلیه

علائم سرطان سینه در زنان

علائم سردردهای میگرنی

علائم آرتروز و راه‌های درمان آن

علائم شایع کم‌خونی کدامند ؟

علائم بیماری پیرچشمی

علائم دیسک کمر

علائم پارگی مینیسک زانو

عوامل ریزش مو و راه‌های درمان

علائم فشار خون پایین

علائم سندروم پای بیقرار و راه‌های درمان

انواع گلودرد و راه‌های درمان

علائم روماتیسم مفصلی و راه‌های درمان

علائم عفونت گوش و راه‌های درمان

علائم بیماری ام اس و راه‌های درمان آن

علائم تیروئید و راه‌های درمان

 

درمان اختلال وسواس

موفق‌ترین درمان برای اختلال وسواس به کار بردن ترکیب دارودرمانی و روان‌درمانی‌ست. گاهی افسردگی یا یک بیماری دیگر علاوه بر اختلال وسواس در فرد وجود دارد و درمان آن بیماری ، به کنترل وسواس بسیار کمک می‌کند. پیدا کردن درمان ایده‌آل برای هر فرد مبتلا به بیماری وسواس همیشه راحت نیست و گاهی باید چندین و چند بار به همان پزشک متخصص مراجعه کرده و درمان‌های مختلف را مورد سنجش قرار داد.

همچنین تکنیک‌های روان‌درمانی متعددی برای کمک به درمان مبتلایان به وسواس وجود دارد. مهم است در مرحله نخست، بیمار آموزش لازم را درباره ماهیت وسواس و درمان‌ها دریافت کند و در ادامه برخورداری بیمار از حمایت خانواده و دوستان می‌تواند روند درمان را تسریع کند.

 

 

 

 

منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر