اعتراض کارگران شرکت اپل در پی به تعویق افتادن حقوقشان

صدها کارگر در بزرگترین کارخانه تولید آیفون اپل در چین با گذشت بیش از یک ماه از تحمل محدودیت‌های سخت‌گیرانه کرونایی، با پرسنل امنیتی درگیر شدند.
اعتراض کارگران شرکت اپل در پی به تعویق افتادن حقوقشان
کد خبر : ۶۸۷۶

ویدئوهایی که توسط شاهدان عینی این اعتراضات ارسال شده است، نشان می‌دهد کارکنان کارخانه گروه فاکسکان تکنولوژی در ساعات اولیه روز چهارشنبه از خوابگاه‌هایشان خارج شدند و با ماموران ملبس به لباس ایزوله سفید درگیر شدند.

به گفته شاهدی که مایل نبود نامش فاش شود، این اعتراض شب گذشته بر سر دستمزد معوق و نگرانی از شیوع بیماری آغاز شد. چندین کارگر مجروح شدند و پلیس ضد شورش برای برقراری نظم وارد محل شد.

در ویدئویی، کارگران خشمگین، یک مدیر را در سالن کنفرانس دوره کرده و مشغول ابراز نارضایتی و پرسش درباره نتایج تست کرونای خود هستند.

بروز این خشونت بی‌سابقه در کارخانه واقع در شهر ژنگژو، منعکس کننده افزایش تنش‌ها از زمان آغاز قرنطینه در اکتبر است. بسیاری از کارکنان این کارخانه که به آیفون سیتی معروف است و بیش از ۲۰۰ هزار کارگر دارد، ایزوله شده و مجبور شده‌اند با غذا و داروی اندکی گذران کنند.

بسیاری از کارگران ماه گذشته پای پیاده از این کارخانه فرار کردند. به نظر می‌رسید دولت محلی و فاکسکان با قول دستمزد بالا و جذب کارگران جدید و وعده شرایط کاری بهتر، طی هفته‌های گذشته وضعیت را تحت کنترل درآورده‌اند.

اما درگیری روز چهارشنبه نشان داد که این طور نیست و بار دیگر پیامد سیاست کووید صفر شی جین پینگ، رئیس جمهور چین را بارز کرد که به قرنطینه فوری برای مهار بیماری کووید ۱۹ در هر نقطه ای که مشاهده می‌شود، متکی است؛ سیاستی که باعث کندی رشد اقتصادی و مختل شدن زنجیره تامین جهانی شده است. پکن اخیرا دستورالعمل‌های جدیدی را صادر کرده و به مقامات دستور داده است اختلالات را به حداقل رسانده و از کنترل‌های هدفمندتری استفاده کنند اما افزایش موارد ابتلا در شهرهای بزرگ، مقامات محلی را ناچار کرده است دوباره به محدودیتهای سخت گیرانه متوسل شوند.

خشونت بر سر محدودیت‌های کرونایی گاه و بیگاه در چین بروز می‌کند. صدها کارگر کارخانه کوانتا کامپیوتر در شانگهای پس از این که به مدت چند ماه قادر به تماس با دنیای خارج نبودند، در ماه مه با پرسنل امنیتی درگیر شدند. اعتراضات در منطقه تحت قرنطینه گوانگ دونگ که قطب تولید صنعتی جنوبی است، مشاهده شده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، وضعیت فاکسکان یک یادآوری دیگر از خطر وابستگی اپل به ماشین تولید وسیعی است که در چین متمرکز شده است. ژنگژو مهمترین پایگاه تولید اپل است و چهار گوشی از هر پنچ گوشی جدید اپل در این کارخانه تولید می‌شود. اپل ماه جاری هشدار داد عرضه جدیدترین مدلهای گران قیمت آیفون کمتر از پیش بینی قبلی خواهد بود.

 

منبع :
ایسنا
مجله زندگی
ارسال نظر