جزئیات طرح فروش یکپارچه خودروهای داخلی خارج از فرآیند قرعه‌کشی

بزرگترین طرح فروش یکپارچه خودروهای داخلی خارج از فرآیند قرعه‌کشی به جهت تعیین برنده و حذف برخی دیگر، با هدف عرضه گسترده و شفاف خودروهای داخلی از امروز (شنبه ۲۰ اسفند ماه) آغاز می شود.
جزئیات طرح فروش یکپارچه خودروهای داخلی خارج از فرآیند قرعه‌کشی
کد خبر : ۱۵۵۶۰

مدیر کل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت ضمن اشاره به آغاز مرحله اول طرح بزرگ یکپارچه فروش خودروهای داخلی (خارج از فرآیند قرعه‌کشی صرف برنده شدن یا نشدن) از (شنبه)، اعلام کرد که لیست نوبت متقاضیان تایید شده در مرحله اول، در فروردین ماه ۱۴۰۲ اطلاع‌رسانی و مشخص خواهد شد.

 بزرگترین طرح فروش یکپارچه خودروهای داخلی خارج از فرآیند قرعه‌کشی به جهت تعیین برنده و حذف برخی دیگر، با هدف عرضه گسترده و شفاف خودروهای داخلی از (شنبه ۲۰ اسفند ماه) آغاز می شود که مرحله اول اجرای این طرح است که بر اساس آن متقاضیان خرید خودروی داخلی از امروز تا روز سه‌شنبه (۲۳ اسفند ماه) می‌توانند با تعریف حساب شخصی وکالتی به نام سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان و واریز و مسدود مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان در آن حساب، گام اول شرکت در این طرح را بردارند.

گفتنی است که قرعه‌کشی در این طرح تنها به جهت تعیین نوبت تخصیص خودروها به مشتریان خواهد بود. البته متقاضیان نباید پلاک انتظامی فعال داشته باشند و طی ۴۸ ماه گذشته از دو خودروساز بزرگ، خودرویی خریداری نکرده باشند.

پس از بررسی حساب‌های وکالتی متقاضیان، مرحله دوم از تاریخ ۲۶ تا ۲۸ اسفند ماه اجرا می‌شود که در این مرحله متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سامانه www.esalecar.ir نسبت به ثبت‌نام خودروی مورد نظر اقدام کنند؛ بلافاصله پس از پایان ثبت‌نام، علاوه براینکه اولویت‌بندی متقاضیان انجام می‌شود، با توجه به برنامه تولید، نسبت به زمانبندی خودروی درخواستی به متقاضی اقدام می‌شود. این مرحله حداکثر تا پایان فروردین طول خواهد کشید و طی این مدت مبلغ مسدود شده باید در حساب وکالتی خریدار باقی بماند.

لیست نوبت‌بندی افراد در فروردین ماه مشخص می‌شود

در رابطه با این طرح بزرگ فروش یکپارچه خودروهای داخلی، عبدالله توکلی لاهیجانی- مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صنعت، معدن و تجارت- اظهار کرد: با توجه به رشد مستمر تولید خودرو و با الگوبرداری از کشورهای موفق دنیا، از فردا (شنبه) مرحله اول طرح بزرگ عرضه یکپارچه خودرو های داخلی بر مبنای لیست نوبت‌دهی، آغاز می‌شود که مرحله اول، پیش‌ثبت‌نامِ متقاضیان است و با وکالتی کردن حساب شخصی خود به نفع سازمان حمایت که در آن مبلغ اعلام شده وجود دارد، می‌توانند اقدام به ثبت‌نام کنند. از ۲۶ تا ۲۸ اسفند هم این افراد می‌توانند در سایت اعلام شده، اقدام به پیش ثبت‌نام به منظور قرارگیری در لیست نوبت‌دهی خودروی مدنظر خود کنند.

طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، وی در رابطه با حذف قرعه‌کشی صرف برنده شدن/نشدن متقاضیان، گفت: قرعه‌کشی به معنای واگذاری خودرو به عده‌ای و عدم واگذاری به سایرین است اما در شیوه فعلی به همه متقاضیان واجد شرایط خودرو تعلق خواهد گرفت؛ تنها نوبت تحویل خودرو یا اولویت آن‌ها مشخص خواهد شد. بنابراین در حقیقت همه متقاضیان در لیست انتظار قرار خواهند گرفت و نوبت‌شان مشخص می‌شود.

افرادی هم که تمایل به ادامه مسیر نداشته باشند، می‌توانند با انصراف از طرح، مبلغ مسدود شده در حساب شخصی وکالتی خود را آزاد کنند.

این مقام مسئول در وزارت صمت، افزود: هر فرد می‌تواند پس از اعلام نتایج در صورت تمایل به تحویل‌گیری خودرو در زمان اعلام شده، نسبت به قطعی کردن ثبت‌نام در طرح فروش خودروسازان بر اساس قیمت روز اقدام کند. بر مبنای برنامه تولید خودروسازان و تثبیت جریان تولید، از فروردین سال آینده نوبت تحویل خودرو به همه متقاضیان، اعلام خواهد شد و از آن پس، بر اساس فراخوان خودروسازان و قیمت روز مصوب شورای رقابت، متقاضیان می‌توانند ثبت‌نام خود را قطعی و نهایی کنند. افرادی هم که تمایل به ادامه مسیر نداشته باشند، می‌توانند با انصراف از طرح، مبلغ مسدود شده در حساب شخصی وکالتی خود را آزاد کنند.

افراد متقاضی طرح یکپارچه، نباید در طرح اخیر ایران‌خودرو شرکت کرده باشند

توکلی لاهیجانی در رابطه با امکان ثبت‌نام همزمان در فروش اخیر ایران‌خودرو و طرح بزرگ فروش یکپارچه خودروها، تاکید کرد: افرادی که تا زمان اعلام نتایج در سامانه فروش بزرگ خودرو، طی مدت اعلام شده در اطلاعیه این طرح در سامانه esalecar.ir از خودروسازان کشور خودرویی خریداری کرده باشند از لیست حذف خواهند شد. در این زمینه باید دقت کرد همانطور که اشاره شد، برای این طرح فروش، لازم است وکالتی کردن حساب شخصی به نفع سازمان حمایت و مسدود کردن ۱۰۰ میلیون تومان وجه اعتبار تا زمان اعلام نتایج نوبت دهی انجام شود. پس از آن یا متقاضی با زمان نوبت اعلامی موافق است که نسبت به قطعی کردن ثبت‌نام و پرداخت وجه خودرو اقدام می‌کند  یا آنکه انصراف خود را از قرارگیری در لیست انصراف اعلام می‌کند.

بازار خودرو سال آینده به سمت رقابتی شدن پیش می‌رود

توکلی لاهیجانی تصریح کرد: با اجرای این طرح و واگذاری خودروها، پیش‌بینی می‌شود که بازار خودرو در سال آینده به سمت رقابتی شدن پیش رود.

مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت ضمن اشاره به رشد تولید خودروها، اظهار کرد: از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ هر سال کمتر از یک میلیون دستگاه و حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار دستگاه تولید می‌شد که ۲۰ درصد آن هم خودروهای ناقص بود، اما امسال از این بحران کاهش تولید خودرو عبور کرده‌ایم؛بنابراین برآورد می‌شود تا پایان سال به یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه هم برسیم که افزایش تولید ۴۰ درصدی محقق خواهد شد و عملا تثبیت جریان تولید در کشور اتفاق افتاده است.

مجله زندگی
ارسال نظر