کارگردان "همسفر"، همسفر سایه‌ها شد/درگذشت مسعود اسداللهی

مسعود اسداللهی کارگردان، تهیه‌کننده، فیلم‌نامه‌نویس و هنرپیشه سینما و تلویزیون درگذشت.
کارگردان  همسفر ، همسفر سایه‌ها شد درگذشت مسعود اسداللهی
کد خبر : ۱۶۶۷

مسعود اسداللهی متولد سال ۱۳۲۳ در محل امیریه تهران، کارگردان و نویسنده و بازیگر سینما و تئاتر و تلویزیون قبل از انقلاب بود که در سن ۷۸ سالگی در لس آنجلس درگذشت. او کارگردان فیلم های همسفر و علی کنکوری و سریال طلاق بود که از فیلم ها و آثار معروف سینما و تلویزیون پیش از انقلاب هستند.

این کارگردان، فیلمنامه نویس و بازیگر پیش از انقلاب روز پنجشنبه ۲۰ مرداد در لس آنجلس به دلیل ایست قلبی درگذشت.

همسر و فرزندان مسعود اسداللهی

از زندگی خصوصی و همسر و فرزندان اطلاع زیاد در دست نیست، امام گفته میشود که او در سال های اخر زندگی با مهرنوش خواننده لس آنجلسی ازدواج کرده بود که ثمره این ازدواج یک پسر به نام سام می باشد. البته این ازدواج در سال های اخیر به طلاق انجامید و این دو از هم جدا شده بودند. مهنوش مدتی پیش با فرد دیگری ازدواج کرد.

asad 12

سوابق هنری

مسعود اسداللهی یکی از کارگردانان معروف و پرکار دهه چهل و پنجاه خورشیدی در سینما و تلویزیون پیش از انقلاب است که آثار زیادی کارنامه خود ثبت کرد. از برجسته ترین فیلم ها و آثار مسعود اسداللهی، میتوان به کارگردانی فیلم «همسفر» و سریال طلاق اشاره کرد.

آقای اسداللهی که در دانشکده هنرهای دراماتیک تهران آموزش دیده بود،‌ در فیلم آرامش در حضور دیگران ساخته ناصر تقوایی و فیلم درشکه‌چی نصرت کریمی و در بیرون از ایران در نمایش اتللو در سرزمین عجایب به کارگردانی غلامحسین ساعدی هم بازی کرده بود.

او بازیگری در تئاتر را از سن ۱۸ سالگی آغاز کرد و سپس به دانشکده هنرهای دراماتیک وارد شد. وی در طول تحصیل و پس از آن کار بازیگری خود را ادامه داد و در سال ۱۳۴۶ وارد تلویزیون شد. در سال ۱۳۴۷ با بازی در فیلم «آرامش در حضور دیگران» به کارگردانی ناصر تقوایی وی برای نخستین بار در سینما ظاهر شد. عمده شهرت وی در سینما به خاطر کارگردانی دو فیلم همسفر (با بازی گوگوش و بهروز وثوقی) و علی کنکوری (با بازی خودش) و در تلویزیون به خاطر کارگردانی و بازیگری در مجموعه تلویزیونی طلاق است.

از میان آثار کارنامه بلند آثار هنری او می‌توان کارگردانی فیلم‌های مشهوری مانند همسفر و علی کنکوری و نیز بازی در فیلم آرامش در حضور دیگران، ساخته ناصر تقوایی، درشکه‌چی، ساخته نصرت کریمی و سریال طلاق را نام برد.

فیلم علی‌ کنکوری، همسفر با بازی گوگوش و بهروز وثوقی، قرنطینه و بابا خالدار از ساخته‌های او است که از این چهار اثر، فیلنامه‌نویس سه فیلم اول هم بوده است. او همچنین کارگردان مجموعه تلویزیونی پربیننده طلاق در اواخر دهه پنجاه بود.

مهاجرت از ایران

اسداللهی پس از انقلاب و بعد از ممنوع شدن فعالیتش در ایران در اوایل سال ۶۰ ابتدا به اروپا و سپس به آمریکا مهاجرت کردو سال ها در لس آنجلس امریکا اقامت داشت.

فیلم‌ها و سریال‌ها

کارگردانی

قرنطینه (۱۳۶۱)

بابا خالدار (۱۳۵۴)

همسفر (۱۳۵۴)

علی کنکوری (۱۳۵۲)

بازیگری

قرنطینه (۱۳۶۱)

پسرک (۱۳۵۵)

بابا خالدار (۱۳۵۴)

علی کنکوری (۱۳۵۲)

آرامش در حضور دیگران (۱۳۵۱)

درشکه‌چی (۱۳۵۰)

دزد و پاسبان (۱۳۴۹)

رمبو ۳ (۱۹۸۸)

تلویزیون

مجموعه پیوند (۱۳۴۸–۱۳۴۶)

مجموعه آدم و حوا (نویسنده، کارگردان و بازیگر) (۱۳۵۰)

مجموعه آقای شاکی (بازیگر)

مجموعه طلاق (نویسنده، کارگردان و بازیگر) (۱۳۵۶)

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر