اختلال شخصیت پارانوئید چیست ؟

شک و سوءظن و بدبینی و اینکه فرد نمی‌تواند به کسی اعتماد کند همگی نشانه‌های شخصیت پارانوئید است.
اختلال شخصیت پارانوئید چیست ؟
کد خبر : ۱۲۴۳۶

در واقع پارانوئید یک وضعیت سلامت روانی است که با الگوی بی‌اعتمادی و سوءظن نسبت به دیگران بدون دلیل کافی برای مشکوک بودن مشخص می‌شود. افراد مبتلا به اختلال شخصیت پارانوئید همیشه مراقب هستند و بر این باورند که دیگران دائماً در تلاش برای تحقیر، آسیب یا تهدید آنها هستند. افراد مبتلا به اختلالات شخصیت معمولاً رفتارهایی از خود نشان می‌دهند که ممکن است برای دیگران عجیب یا غیرعادی به نظر برسد. یک فرد مبتلا به اختلال پارانوئید به افراد دیگر بسیار مشکوک است و این موضوع به احتمال زیاد در زندگی و فعالیت‌های روزمره این افراد اختلال ایجاد می‌کند. این بیماری حتی می‌تواند زندگی زناشویی را به مرز طلاق برساند.

عوارض اختلال شخصیت پارانوئید

اختلال پارانوئید عوارض و مشکلاتی را برای فرد رقم می زند که می تواند زندگی روزمره و روابط اجتماعی او را تحت الشعاع قرار دهد.

برخی از عوارض و علائم بیماری پارانوئید عبارتند از:

  • افزایش هوشیاری
  • حساسیت به انتقاد
  • پرخاشگری
  •  سختی عاطفی
  • نیاز مفرط به تنهایی یا کار کردن
  •  مشکلات سوء استفاده از مواد

 

بیشتر بخوانید:

علائم بیماری‌های گوارشی

علائم بیماری قند خون

علایم بیماری فشار خون

علائم بیماری کبد در بدن

علائم بیماری سنگ کلیه

علائم سرطان سینه در زنان

علائم سردردهای میگرنی

علائم آرتروز و راه‌های درمان آن

علائم شایع کم‌خونی کدامند ؟

علائم بیماری پیرچشمی

علائم دیسک کمر

علائم پارگی مینیسک زانو

عوامل ریزش مو و راه‌های درمان

علائم فشار خون پایین

علائم سندروم پای بیقرار و راه‌های درمان

انواع گلودرد و راه‌های درمان

علائم روماتیسم مفصلی و راه‌های درمان

علائم عفونت گوش و راه‌های درمان

علائم بیماری ام اس و راه‌های درمان آن

 

علت بروز اختلال پارانوئید

گرچه دانشمندان علت دقیق این اختلال شخصیتی را نمی‌دانند، اما احتمالاً ترکیبی از عوامل محیطی و بیولوژیکی باعث بروز این بیماری می‌شود. تحقیق در مورد بیماری پارانوئید حاکی از آن است که که غفلت عاطفی در دوران کودکی، غفلت فیزیکی، خشم شدید یا بی‌اساس والدین و غفلت از نظارت نقش مهمی در ایجاد پارانوئید در نوجوانی و اوایل بزرگسالی دارد.

درمان اختلال پارانوئید

ازآنجایی ‌که دارو احساس سوءظن و بدگمانی را در بیمار افزایش می‌دهد و احتمال ترک درمان وجود دارد، دارودرمانی چندان توصیه نمی‌شود. ولی با شرایط خاصی برخی داروها برای فرد تجویز می‌شود.

روان درمانی

یکی از موفق‌ترین و بهترین روش‌های درمانی برای اختلال پارانوئید روان‌درمانی است. این افراد به دلیل مشکلاتی که در برقراری ارتباط با دیگران دارند، باید درمان این افراد جدی گرفته شود.

درمان و معالجه می‌تواند در کنترل و بهبود شک و سوءظن موثر واقع شود، البته درمان چنین افرادی بسیار دشوار است؛ زیرا حتی به پزشک و درمان‌گر خود نیز شک می‌کنند. این اختلال اگر بدون درمان باقی بماند و یا نیمه رها شود، مزمن می‌شود.

ایجاد اندکی اعتماد بین درمانگر و حفظ همین میزان اعتماد نیز کار پیچیده‌ای است و نیاز به تحمل و دقت زیادی دارد. در بسیاری از موارد درصدی از بیماری در فرد باقی می‌ماند و این افراد نیاز به درمانی همه جانبه تا پایان زندگی دارند.

در نهایت اینکه افرادی که به این اختلال مبتلا هستند، تقریبا به همه شک داشته و به دیده سوءظن نگاه می‌کنند. حتی اگر با دلیل ثابت شود که اطرفیان مورد اعتماد هستند باز هم مشکوک هستند و زندگی با چنین فردی بسیار سخت خواهد بود. درمان چنین اختلالی نیازمند صبر و حوصله چه از طرف درمانگر و چه خانواده‌ اوست.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر