نوشابه‌ چه بلایی سر بدنتان می‌آورد ؟

کمتر کسی است که از مضرات نوشابه اطلاع نداشته باشد اما این نوشیدنی پرضرر همچنان طرفداران خودش را دارد.
نوشابه‌ چه بلایی سر بدنتان می‌آورد ؟
کد خبر : ۷۴۲۸

شاید ندانید که خوردن نوشابه می‌تواند سرعت پیری را در بدن افزایش دهد و حتی بر حافظه‌تان هم تاثیر منفی بگذارد. در ادامه به سایر مضرات مصرف نوشابه‌ها اشاره می‌کنیم.

تاثیرات بر سلامتی

چاقی و دیابت

فقط یک قوطی نوشابه، تقریبا ۱۴۰ کالری دارد. هم نوشابه معمولی و هم نوشابه رژیمی با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در ارتباط هستند. افزایش قند خون بدن را مجبور می‌کند قند را به چربی در کبد تبدیل کند. ذخایر چربی موجود در کبد طی شش ماه، ۱۵۰ درصد افزایش می‌یابد.

پوسیدگی دندان

نوشیدن نوشابه برای سلامتی دندان‌ها به خصوص دندان‌های شیری مضر است. نوشابه حاوی اسیدهایی مثل «اسید فسفریک و اسید کربنیک» است. این اسیدها باعث ایجاد یک محیط به شدت اسیدی در دهان می‌شود و دندان‌ها را در مقابل پوسیدگی آسیب‌پذیر می‌کند.

مشکلات کلیوی

سنگ کلیه که یک بیماری دردناک است، در نتیجه‌ تجمع تدریجی مواد معدنی در کلیه رخ می‌دهد. این رسوبات در نهایت از کلیه به میزنای (لوله‌ای که کلیه را به مثانه متصل می‌کند) راه پیدا می‌کند. متأسفانه احتمال ابتلا به این عارضه ناخوشایند در افرادی که به‌طور مرتب نوشابه مصرف می‌کنند، بیشتر است.

حساسیت

نوشابه‌ها حاوی یک ترکیب به‌شدت آلرژی‌زا به نام «سدیم بنزوات» هستند که این ترکیب در بسیاری از نوشابه‌ها با «پتاسیم بنزوات» جایگزین شده است. هر دو ترکیب ذکر شده با کهیر و آسم در ارتباط هستند.

تومور مغزی

مطالعات به این نتیجه رسیده‌اند که آسپارتام، شیرین‌کننده مصنوعی موجود در بعضی از نوشابه‌ها احتمال ابتلا به تومور مغزی را بیشتر می‌کند.

افسردگی

نوشابه مقدار زیادی فروکتوز دارد که می‌تواند با اسیدآمینه‌های هورمون سروتونین (هورمون شادی) واکنش منفی نشان دهد. به مرور زمان، این موضوع افسردگی را به دنبال دارد.

سرطان روده بزرگ

رنگ نوشابه ممکن است باعث سرطان شود. نوشابه‌ها حاوی رنگ، مواد افزودنی و طعم‌دهنده‌های مصنوعی هستند که همگی احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می‌دهد.

درد مفصلی

درد مفصلی یکی از مضرات مصرف نوشابه است. در یک مطالعه نشان داده شد زنانی که به طور مرتب نوشابه‌های شیرین مصرف می‌کردند، افزایش احتمال ابتلا به آرتریت روماتوئید را تجربه کرده‌اند.

سرطان مثانه

شیرین‌کننده‌های نوشابه مثل «ساخارین و سیکلامات سدیم» با افزایش احتمال ابتلا به سرطان ارتباط دارد.

سردرد و میگرن

سردرد هم یکی دیگر از عوارض نوشیدن نوشابه است.

افزایش فشار خون

از آنجا که یکی از عوارض جانبی رژیم غذایی، افزایش وزن است، فشار خون بالا می تواند از عواقب آن باشد. تنها در یک قوطی ۵۷ میلی‌گرم سدیم وجود دارد که می‌تواند فشار خون فرد را بالا ببرد.

  

 

 

 

 

 

 

 

منبع :
تولیدی
ارسال نظر