فواید روغن آرگان برای پوست و مو چیست ؟

امروز هر کجا سرمی‌چرخانی آگهی روغن آرگان جلب نظر می‌کند. از خواص آن برای پوست و مو گفته می‌شود و تخفیف‌های زیادی برای خریدش در نظر می‌گیرند. اما به راستی روغن آرگان چیست و چه خواصی دارد ؟
فواید روغن آرگان برای پوست و مو چیست ؟
کد خبر : ۱۲۲۷۲

روغن آرگان چیست ؟

قرن هاست به عنوان بهترین روغن در آشپزخانه های مراکش برای پخت و پز استفاده می‌شود. این روغن نه تنها دارای عطر و طعم خوب، بلکه مزایای بی نظیری برای سلامتی

دارد. روغن آرگان از هسته میوه درخت آرگان گرفته می‌شود. درخت آرگان اگرچه بومی مراکش است ولی اکنون این روغن در سراسر جهان برای انواع کاربردهای آشپزی، آرایشی و دارویی استفاده می‌شود.

فواید روغن آرگان برای پوست

زنان مراکشی از سال‌ها پیش، برای جوان‌سازی و تغذیه پوست، مو و بدن خود از این روغن استفاده می‌کردند. امروز نیز، بسیاری از سلبریتی‌ها برای شادابی و محافظت از پوست و موی خود از این روغن استفاده می‌کنند. این روغن مقدار زیادی ویتامین ای و اسیدهای چرب ضروری و آنتی اکسیدان دارد. افزایش آلودگی هوا و پرتوهای مضر خورشید آسیب زیادی به پوست می‌زنند. به دلیل این آسیب‌ها، رادیکال‌های آزاد روی پوست شما جمع شده و سطح مرطوب پوست را از بین می‌برند. در نتیجه، پوستتان خشک می‌شود. از طرف دیگر، پوست شما در معرض پیری زودرس قرار می‌گیرد. ویتامین ای موجود در روغن آرگان صدمات رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کند. همچنین، ساپونین موجود در روغن آرگان، میزان رطوبت پوستتان را افزایش می‌دهد و کشسانی، درخشندگی و سفتی پوست شما را به دنبال دارد.

پوست‌های حساس به طور مرتب باید پاک و مرطوب شوند. روغن آرگان بهترین گزینه برای این کار است. قبل از خواب مقداری از این روغن را روی پوست خود بمالید و آن را به آرامی ماساژ دهید تا پوستی مرطوب و سرشار از مواد مغذی داشته باشید. حتی می‌توانید، از پاک‌کننده‌های حاویِ روغن آرگان در حمام نیز استفاده کنید.

شاید به نظر نرسد اما روغن آرگان برای داشتن لب‌های نرم هم کاربرد دارد. داشتن لب هایی نرم و براق کار آسانی است. فقط کافی است ۳ تا ۴ قطره روغن آرگان را به شکر قهوه ای و وانیل اضافه کنید. با استفاده از این مخلوط سلول‌های مرده پوست لبتان را از بین ببرید تا لب‌هایی درخشان داشته باشید.

یکی دیگر از خواص روغن آرگان کمک به بهبود ترک‌های پوستی است. می‌توانید مقداری روغن آرگان را روی پوست خود ماساژ دهید تا از شر ترک‌های پوستی و جای زخم‌های خود خلاص شوید. تری ترپنوئیدهای موجود در روغن آرگان، جای زخم را ترمیم و از ایجاد عفونت پیشگیری می‌کنند.

روغن آرگان برای ناخن هم مفید است. ناخن های براق و صورتی، سلامت شما را نشان می دهد. می‌توانید برای داشتن ناخن‌ های صاف و درخشان از روغن آرگانِ غنی شده با ویتامین ای استفاده کنید.

 

بیشتر بخوانید:

 
 

ویتامین سی کدام میوه‌ها از پرتقال بیشتر است ؟

آیا واقعا خنده بر هر درد بی‌درمان دواست ؟

در فصل سرما چه ورزش‌هایی انجام دهیم بهتر است ؟

چرا شیرینی‌ها چاقمان می‌کنند ؟

بایدها و نبایدهای خوردن ماهی

 

فواید روغن آرگان برای مو

افرادی که موهای بلند و بدون مو خوره می‌خواهند، حتماً باید روغن آرگان را امتحان کنند. استفاده مرتب از این روغن می‌تواند تا حد زیادی از ایجاد موخوره جلوگیری کند. این روغن به ساقه مو نفوذ و آن را از درون تقویت می‌کند.

موهای شما همانند پوستتان، در معرض آسیب‌های زیادی است، مثل آلودگی هوا و نور خورشید. تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگیِ شما شرایط را بدتر می کند. روغن آرگان به دلیل داشتن ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌های مختلف، به استحکام و نرمی موهای شما کمک می‌کند.

شوره مو زمانی ایجاد می‌شود که پوست سرتان خشک باشد. مقداری روغن آرگان را روی پوست سر خود بمالید و آن را با نوک انگشتان خود و با حرکات دایره‌ای ماساژ دهید. این کار را ادامه دهید تا روغن به ریشه موهایتان نفوذ کند.

می‌توانید به جای حالت‌دهنده‌های شیمیایی از روغن بدون چربی و سبکِ آرگان استفاده کنید. قبل از استفاده از سشوار یا اتوی مو ، چند قطره روغن آرگان را به موهای خود بزنید. با این کار موهایتان در برابر حرارت کمتر آسیب می‌بیند. در ضمن، این کار موهای شما را برای زمان طولانی‌تری صاف و نرم نگه می‌دارد.

 

منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر