ترک پا چیست ؟ + راه‌های درمان

بریدگی‌های دردناک کف و پاشنه پا که بسیار آزاردهنده هستند در برخی افراد به شکل بیشتری خود را نشان می‌دهند.
ترک پا چیست ؟ + راه‌های درمان
کد خبر : ۱۲۵۲۸

افراد زیادی هستند که در داروخانه‌ها و حتی عطاری‌ها به دنبال دارویی برای درمان ترک پا هستند. اولین علائم ترک پا، پوست خشک و ضخیم شده در قسمت پاشنه پا است که به نام کالوس شناخته می‌شود. زمانی که راه می‌روید، چربی زیر پاشنه پا پخش می‌شود و باعث می‌شود که کالوس ترک بخورد.

علت بروز ترک پا

مهم‌ترین علت ترک پا خشکی پوست است. راه رفتن روی موکت و گلیم، پوشیدن صندل، کفش‌های روباز، پوشیدن کفش پاشنه بلند، کم نوشیدن آب، دیابت ، بیماری‌های پوستی، استفاده از صابون نامناسب، بارداری، ایستادن طولانی مدت، پوشیدن کفش‌های تنگ و زیاد شستن پا همه از علل ایجاد ترک پا هستند. عفونت‌های قارچی، اضافه وزن، اگزما و پسوریازیس هم می‌تواند باعث ترک پا شود. گاهی هم خشک شدن پوست به دلیل آب و هوای محل زندگی مانند هوای سرد و رطوبت پایین اتفاق می‌افتد. با داشتن هر یک از این عوامل، در صورتی که رطوبت رسانی به پاشنه پا را در برنامه زیبایی و رسیدگی به بدن خود انجام ندهید بدون شک به ترک پا دچار می‌شوید.

چگونه نگذاریم پاشنه پا ترک بخورد ؟

ساده‌ترین راه پیشگیری از ترک خوردن کف پا و لای انگشتان، چرب کردن روزانه پوست پا با وازلین و کرم اوسرین است. افراد نباید از کفش‌های پاشنه‌بلند یا تنگ استفاده کنند.

بهتر است از پوشیدن صندل هم اجتناب کرد چون می‌تواند موجب افزایش ریسک ابتلا به خشکی پوست شود. همچنین پوشیدن کفش‌های پشت باز که به هیچ وجه محافظتی از پاشنه پا ندارند، توصیه نمی‌شوند.

اگر فردی در طول روز زیاد روی فرش، موکت و… راه می‌رود، بهتر است در طول روز از جوراب یا پاپوش استفاده کند تا تماس کف پا با سطوح زبر کمتر شود.

هنگام خواب هم باید حتما کف پا را با کرم مناسب ماساژ داد. ترک کف پا معمولا در خانم‌های خانه‌دار شایع است. به همین دلیل توصیه می‌شود خانم‌ها بعد از انجام هر کاری که باعث خیس شدن پاها می‌شود، پاها را با حوله نرمی خشک و از کرم کف پا استفاده کنند. خشک و چرب کردن این ناحیه ضروری است.

 

بیشتر بخوانید:

علائم بیماری‌های گوارشی

علائم بیماری قند خون

علایم بیماری فشار خون

علائم بیماری کبد در بدن

علائم بیماری سنگ کلیه

علائم سرطان سینه در زنان

علائم سردردهای میگرنی

علائم آرتروز و راه‌های درمان آن

علائم شایع کم‌خونی کدامند ؟

علائم بیماری پیرچشمی

علائم دیسک کمر

علائم پارگی مینیسک زانو

عوامل ریزش مو و راه‌های درمان

علائم فشار خون پایین

علائم سندروم پای بیقرار و راه‌های درمان

انواع گلودرد و راه‌های درمان

علائم روماتیسم مفصلی و راه‌های درمان

علائم عفونت گوش و راه‌های درمان

علائم بیماری ام اس و راه‌های درمان آن

علائم بیماری سرخک و راه‌های درمان

علائم بیماری صرع و راه‌های درمان

علائم بیماری نقرس و راه‌های درمان

علائم بیماری ایدز و راه‌‌های درمان

علائم بیماری هپاتیت سی و راه‌های درمان

علائم سرمازدگی و راه‌های درمان

 

انواع درمان

برای ترم پا انواع کرم‌های مختلف پیشنهاد می‌شود اما برخی راهکارها هم در طب سنتی می‌توانند موثر باشند.

درمان ترک پا با جوش شیرین

دو سوم یک تشت را از آب گرم پر کنید و سه قاشق غذاخوری جوش شیرین به آن بیفزایید. آن را هم بزنید تا جوش شیرین به خوبی حل شود. برای ۱۰-۱۵ دقیقه پای خود را درون این محلول قرار دهید و سپس بعد از بیرون آوردن پا، آن را با استفاده از سوهان پا اسکراب کنید. سپس پا را با آب تمیز بشویید.

روغن زیتون

روغن زیتون و برخی دیگر از روغن‌های گیاهی مانند روغن بادام می‌تواند به رطوبت‌رسانی بیشتر پوست کمک کنند. بعد از آنکه پای خود را شسته‌اید و کاملاً خشک کرده‌اید، چند قطره از روغن زیتون را روی قسمت‌های ترک‌دار ماساژ دهید. جوراب ضخیم بپوشید و شب تا صبح صبر کنید. صبح که از خواب بیدار شدید، پاهای خود را بشویید.

موز رسیده

پوره موز هم به رطوبت‌رسانی پاشنه پا کمک می‌کند. برای نتیجه بهتر می‌توانید یک عدد موز رسیده را با نصف آووکادو مخلوط کنید تا کرمی یکدست به دست بیاید. آن را روی پا بمالید و ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید. سپس پای خود را با آب ولرم بشویید.

روغن پارافین

روغن پارافین، موجب نرمی و مرطوب شدن پاشنه پا می‌شود. کمی روغن پارافین را با روغن نارگیل مخلوط کنید و آن را حرارت دهید تا ذوب شود. صبر کنید تا دمای روغن پایین بیاید و سپس آن را به ترک کف پا بمالید. برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید قبل از رفتن به تخت خواب از این ترکیب استفاده کنید و سپس جوراب بپوشید. صبح پای خود را بشویید.

 

 

 

 

منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر