خوردن میگو باهوشمان می‌کند ؟

شاید این جمله که میگو خوردن فسفر کغز را زیاد می‌کند و باعث هوش بیشتر می‌شود برخی از ما را به یاد داستانی از مجموعه قصه‌های مجید بیندازد.
خوردن میگو باهوشمان می‌کند ؟
کد خبر : ۱۲۵۴۴

آنجا که مجید داستان بر خوردن میگو اصرار داشت تا بتواند مساله‌های ریاضی را بهتر حل کند.

اما آیا این باور درباره خوردن میگو واقعی است ؟

در نگاه نخست باید دانست که میگو غذای دریایی است که میزان جیوه آن بسیار اندک است در واقع خصوصیت زیستی آن به گونه‌ای است که جیوه را جذب نمی‌کند. بنابراین به عنوان نوعی غذای دریایی که خطرات جیوه در آن کم باشد، بهترین گزینه از نظر فواید اسیدهای چرب امگا ۳ و سایر مواد مغذی ایده‌آل است.

به عقیده یک متخصص طب سنتی میگو حاوی امگا ۳ است، بنابراین برای تقویت مغز و حافظه مفید است؛ خوراک میگو همچنین به علت داشتن سلنیوم حاوی آنتی اکسیدان بوده و افراد را از ابتلا به سرطان روده و خون (لوسمی) محافظت می‌کند.

همچنین این غذا به علت داشتن آهن برای افراد کم خون بسیار مفید بوده؛ خوراک میگو همچنین حاوی پروتئین و چربی خوب فسفر، کلسیم و ید هم هست.

خواص میگو برای مغز

در حین رشد جنین، مغز از دو ماه اول به یک اندام پیشرفته که به هنگام تولد حدود ۳۵۰ گرم است می‌رسد، به سرعت رشد می‌کند. در اوج رشد جنین، هر دقیقه یک چهارم میلیون سلول جدید مغز تشکیل می‌شود. برای اطمینان از رشد سالم مغز و سیستم عصبی بسیاری از مواد مغذی قبل از تولد مورد نیاز است. احتمالاً شناخته شده‌ترین اسید فولیک است که باعث رشد سلول های جدید می‌شود. کمبودهای این ماده مغذی خطر نقص هنگام تولد عصبی را افزایش می‌دهد.

 

بیشتر بخوانید:

علائم بیماری‌های گوارشی

علائم بیماری قند خون

علایم بیماری فشار خون

علائم بیماری کبد در بدن

علائم بیماری سنگ کلیه

علائم سرطان سینه در زنان

علائم سردردهای میگرنی

علائم آرتروز و راه‌های درمان آن

علائم شایع کم‌خونی کدامند ؟

علائم بیماری پیرچشمی

علائم دیسک کمر

علائم پارگی مینیسک زانو

عوامل ریزش مو و راه‌های درمان

علائم فشار خون پایین

علائم سندروم پای بیقرار و راه‌های درمان

انواع گلودرد و راه‌های درمان

علائم روماتیسم مفصلی و راه‌های درمان

علائم عفونت گوش و راه‌های درمان

علائم بیماری ام اس و راه‌های درمان آن

 

نقش انواع ویتامین‌های موجود در میگو روی مغز

اسید چرب امگا ۳ در بدن تولید نمی‌شود؛ اما امگا ۳ موجود در میگو هم برای تشکیل سلول‌های جدید مغز و هم برای ایجاد ارتباط موثر آنها بسیار مهم است.

میگو همچنین در تامین منیزیم مغز تاثیر زیادی دارد. از جمله فواید منیزیم میگو برای مغز می‌توان به بهبود حافظه، بهبود تمرکز، کاهش استرس و افسردگی، عامل حیاتی تولید انرژی و پیام رسانی عصبی، تاثیر آرام بخش بر روی سیستم عصبی، درمان اختلال نقص توجه و بیش فعالی و بهبود خواب اشاره کرد.

کلسیم از مواد معدنی ارزشمند در حفظ سلامت و عملکرد مغز است. کلسیم میگو به عنوان پیام‌رسان‌ در سلول عصبی نقش دارد.

یکی از مواد معدنی با ارزش در میگو مس است که می‌تواند به عملکرد مغز کمک کند. این ماده معدنی مهم در ساخت آنزیم و تولید نرژی دارای اهمیت بسیاری است. برخی شواهد حاکی از آن است که سلنیوم، ماده مغذی دیگری که در میگو و منابع غذایی دیگر یافت می‌شود، ممکن است به نوعی با جیوه در حال مبارزه باشد. به گونه‌ای که مانع از تجمع آن در بافت شود سلنیوم در ساخت یک ماده شیمیایی در مغز به نام نوروترانسمیتر نقش مهمی ایجاد می‌کند.

ویتامین بی ۱۲ میگو که بسیار غنی هم است در سلامت عصبی بسیار موثر است. ویتامین بی ۱۲ یکی از مواد مهم در تولید غشای میلین است  اگر این ویتامین در بدن به اندازه کافی نباشد باعث آسیب‌های میلین و درنهایت آسیب عملکرد مغز و ایجاد درد می‌شود. ویتامین دی و ای در خاموش و روشن کردن سنتز نوروترانسمیترها و رشد سیستم عصبی نقش دارد. هنگامی که سطح ویتامین د کاهش یابد، توانایی مغز برای شکل‌دهی و نگه داری ارتباط عصبی دچار مشکل می‌شود. ویتامین ای به حفاظت از عملکرد مغز کمک می‌کند. فعالیت‌های در حال انجام مغز به میزان قابل توجهی بالا هستند. به همین دلیل اکسیداسیون بالایی در مغز اتفاق می‌افتد؛ و ویتامین ای یکی از قوی ترین آنتی اکسیدان هاست. ویتامین ای درون میگو با کم کردن استرس مغز ناشی از تولید انرژی بسیار موثر است. در واقع ویتامین ای در نرمال ماندن سطح انرژی مغز که منجر به بهبود عملکرد مغز و تولید افکار و تصمیمات درست‌تر می‌شود، موثر است.

 

منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر