با انواع هپاتیت آشنا شوید

فوق تخصص گوارش و کبد و رئیس سازمان نظام پزشکی تهران بزرگ گفت: با توجه به کارهای برجسته‌ای که در زمینه ی انواع هپاتیت انجام شده است، بخصوص از سال ۱۳۷۳ انجام واکسیناسیون برای ۴۰ میلیون نفر در مقابل هپاتیت B در کشور، ایران کمترین آمار شیوع هپاتیت B را در منطقه دارد.
با انواع هپاتیت آشنا شوید
کد خبر : ۱۲۶۳۸

موید علویان با حضور در برنامه ضربان تلویزیون، در پاسخ به این سوال که چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به انواع هپاتیت هستند، گفت: افرادی که رفتارهای پرخطر دارند، معتادان تزریقی، زندانیان، آتش نشان های عزیز، پرسنل خدوم شهرداری، خانواده فرد مبتلا به هپاتیت و همچنین بیمارانی که نیازمند تزریق خون هستند، مانند دیالیزی ها، بیماران هموفیلی و تالاسمی، بیشتر در معرض ابتلا به هپاتیت هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: با هپاتیت B می توان زندگی کرد، شاغل بود و فرزندان سالم به دنیا آورد.

رئیس نظام پزشکی تهران بزرگ بیان کرد: راه انتقال این ویروس ها از طریق خون است، هر چیزی که با خون تماس داشته باشد، مانند افراد معتاد(سرنگ مشترک) یا افراد دارای خالکوبی با سوزن آلوده و همچنین افراد با رفتارهای پرخطر،جزو این گروه محسوب می شوند.

وی یادآور شد: بیشتر عوامل ایجاد کننده هپاتیت BوC یکسان است و خوشبختانه چراغ بیماری هپاتیت B با وجود واکسیناسیون در کشور، در حال خاموش شدن است.

دکتر علویان در پاسخ به این سوال که افراد مبتلا چه علامت هایی دارند، گفت: این بیماری معمولاً بدون علامت است و ممکن تنها با خستگی و ضعف و بی حالی همراه باشد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر افراد بالای ۳۰ الی ۵۰ سال نیاز به غربالگری هپاتیت B و واکسیناسیون آن را دارند، اگر فردی بیماری هپاتیت B داشته باشد و در واقع ناقل غیر فعال باشد، تزریق واکسن هپاتیت B در او مشکلی ایجاد نمیکند.

این استاد دانشگاه گفت: هپاتیت C, تا سال ۱۴۱۰ با رعایت چند شرط در کشور ریشه کن خواهد شد، باید به انسان های پرخطر کمک کنیم، افراد معتاد را جهت تشخیص و درمان یاری رسانی کنیم، مراکز خالکوبی و آرایشگاه ها را از نظر بهداشتی کنترل کنیم، جامعه جوان را از نظر رفتار های پرخطر توجیه کنیم و همچنین بیماران را به موقع تشخیص داده و درمان کنیم.

وی گفت: خوشبختانه داروهای هپاتیت B وهپاتیت C در ایران تولید می شوند و تحت پوشش بیمه قرار دارند. همچنین واکسن هپاتیت B بسیار ایمن، بی خطر و ارزان است و در کشور تولید می‌شود.

رئیس نظام پزشکی تهران بزرگ گفت:در حال حاضر، از مهمترین راه های ابتلا به هپاتیت C، اعتیاد تزریقی و غیر ایمن و همچنین رفتار های پرخطر است، که خطر بیماری HIV را نیز به دنبال دارد.

دکتر علویان در پاسخ به این سوال که افرادی که ناقل غیر فعال هستند چگونه می توانند به سلامتی خود توجه بیشتری داشته باشند، گفت: این افراد سعی کنند چاق نشوند, الکل نخورند, ورزش منظم داشته باشند و از چربی زیاد پرهیز کنند، زیرا ممکن است مبتلا به کبد چرب شوند و هپاتیت در این افراد فعال شود، این افراد باید زندگی سالمی داشته باشند و از سیگار و قلیان پرهیز کنند.

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
ساناپرس
مجله زندگی
ارسال نظر