خبر مهم | حق مسکن کارگران به کجا رسید؟

در کنار معوقات بازنشستگان تامین اجتماعی، حق مسکن کارگران نیز هنوز آن رقمی نیست که شورای عالی کار مصوب کرده است.
خبر مهم | حق مسکن کارگران به کجا رسید؟
کد خبر : ۱۳۱۲۷

در کنار معوقات بازنشستگان تامین اجتماعی، حق مسکن کارگران نیز هنوز آن رقمی نیست که شورای عالی کار مصوب کرده است.
شورای عالی کار، حق مسکن کارگران برای سال ۱۴۰۱ را ۶۵۰ هزار تومان در ماه تعیین کرد، اما هیئت دولت در زمان ابلاغ این مصوبه آن را به ۵۵۰ هزار تومان کاهش داد.
کارشناس بازار کار در این باره می‌گوید: دولت این کار را برای توجیه تغییراتی که درجهت افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی انجام داده بود، انجام داد. درواقع، دولت قصد داشت با کاهش حق مسکن کارگران اقدام غیرقانونی خود در خصوص مستمری بازنشستگان را توجیه کند.
حاج‌اسماعیلی درباره اینکه حق مسکن کارگران چه زمانی اعمال خواهد شد، می‌افزاید: مطمئنا حق مسکن کارگران هم در همین روزها در هیئت دولت تصویب می‌شود. یکی از دلایلی که به نظر می‌رسد باعث تعویق این مصوبه شده، این است که دبیرخانه‌ای که کار مقدمات برگزاری جلسات هیئت دولت را بر عهده دارد باید این مهم را در دستور کار بگذارد که هنوز این مهم انجام نشده است.
این فعال حوزه کار با بیان اینکه در هیچ کدام از دولت‌های قبل نسبت به مشکلات کارگران و حقوق‌بگیران توجه جدی نشد، می‌افزاید: ۱۰۰ هزار تومان رقمی نیست و با تورم روزافزون هیچ ارزشی ندارد اما با توجه به مشکلات اقتصادی کارگران و نارضایتی‌ای که وجود دارد و با توجه به اینکه اِعمال حق مسکن کارگری امری قانونی است و اقدام دولت در تغییر آن غیرقانونی بوده، بنابراین باید مصوبه حق مسکن هر چه سریع‌تر در جلسات هیئت دولت تصویب نهایی بشود.
حاج‌اسماعیلی با تاکید بر اینکه اهمال در این زمینه به صلاح نیست، می‌افزاید: با ارتباطات دوسویه مردم و مسئولان بخش زیادی از مشکلات کشور حل می‌شود و مواردی از جمله حق مسکن کارگری حق مسلم آنهاست.
افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان فعلا در مهرماه به صورت علی‌الحساب پرداخت و مابه‌التفاوت آن در ماه‌های دیگر اعمال خواهد شد.
بر اساس مصوبات اخیر مجلس شورای اسلامی، برای شاغلین تمام دستگاه‌ها، چه دستگاه‌هایی که مشمول قانون خدمات کشوری می‌شوند و چه دستگاه‌هایی که مشمول نظام پرداخت هماهنگ می‌شوند،  براساس ۳ هزار امتیازی که به این دستگاه‌ها تعلق می‌گیرد، مجموعا حدود ۱ میلیون تومان (یک میلیون و پنج هزار تومان) به پایه حقوقشان افزوده می شود. علاوه بر این موضوع برای شاغلین حق عائله‌مندی و حق اولاد هم به ترتیب ۵۰ و ۱۰۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.
حقوق بازنشستگان ۹۰۰ هزار تومان بطور ثابت برای همه افزوده می‌شود به علاوه ۵ درصد حقوق شان که آن هم طبق جلسه دیروز مجلس افزون بر ۹۰۰ هزار تومان اضافه می‌شود. البته حق عائله‌مندی و حق اولاد هم که برای بازنشستگان افزایش پیدا می‌کند.

مجله زندگی
ارسال نظر