اعتصاب غذای پدر محمدمهدی کرمی در اعتراض به حکم دادگاه انقلاب کرج

محمد‌حسین آقاسی، وکیل خانواده محمدمهدی کرمی با بیان اینکه رئیس شعبه یک دادگاه انقلاب کرج اعلام کرده بنا به تفسیر خود اجازه تنظیم وکالت پرونده را به او نمی‌دهد اعلام کرد که پدر محمدمهدی در اعتراض از امروز اعتصاب غذا می‌کند.
اعتصاب غذای پدر محمدمهدی کرمی در اعتراض به حکم دادگاه انقلاب کرج
کد خبر : ۱۰۴۵۱

در شرایطی که مسوولان عالیرتبه قضایی- از سخنگو و معاون دستگاه قضایی گرفته تا رییس دیوان‌عالی کشور و اکثریت قریب به اتفاق حقوقدانان- از ضرورت بهره‌مندی متهمان از وکلای تعیینی صحبت می‌کنند، از سوی دیگر برخی وکلای تعیینی متهمان اخیر هستند که اعلام می‌کنند، گروهی از روسای شعبه و قضات کشور بنا بر تفاسیر خاصی که دارند، اجازه حضور وکلای تعیینی را در پرونده‌ها نمی‌دهند.  محمد‌حسین آقاسی، وکیل خانواده محمدمهدی کرمی و تعداد دیگری از متهمان رخدادهای اخیر یکی از همین وکلاست که می‌گوید: به‌‌رغم توصیه‌ای که مستشاران دیوان‌عالی و رییس دادگستری البرز برای حضور او در پرونده داشته‌اند، رییس شعبه یک دادگاه انقلاب کرج اعلام کرده بنا به تفسیر خود اجازه تنظیم وکالت پرونده را به او نمی‌دهد؛ اظهاراتی که صالح نیکبخت به شکل و شمایل دیگری آن را تکرار می‌کند. این در حالی است که مطابق قانون هر متهم با هر میزان از جرم از این حق برخوردار است که از دادرسی عادلانه بهره‌مند و امکان استفاده از وکیل تعیینی را داشته باشد. ضرورتی که روز گذشته مورد تاکید حجت‌الاسلام مرتضوی‌مقدم، رییس دیوان‌عالی کشور نیز قرار گرفت.

مرتضوی‌مقدم در برنامه گردهمایی حقوقی که با حضور ریاست دانشگاه، اساتید، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته معارف اسلامی و حقوق دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا در جریان اغتشاشات اخیر برای متهمان وکیل تسخیری تعیین شد و اجازه ورود وکلای تعیینی داده نمی‌شود، اذعان کرد: «این‌گونه نبوده که متهمی بخواهد وکیل تعیینی بگیرد و قوه قضاییه بگوید شما حق گرفتن وکیل تعیینی ندارید، زیرا قانون در این موضوع صراحت دارد.» اظهاراتی که دیروز از سوی سخنگوی دستگاه قضایی و پیش از آن با همین مضمون از سوی مصدق، معاون قوه قضاییه، نیز مطرح شده بود. اما به‌رغم همه این تاکیدها و توصیه‌ها هنوز قضاتی هستند که در مسیر حضور وکلای تعیینی در پرونده‌ها مانع‌تراشی می‌کنند.

هنوز اجازه حضور وکیل در پرونده محمدمهدی کرمی صادر نشده است

محمدحسین آقاسی از جمله وکلایی است که اعلام می‌کند قاضی پرونده اجازه حضور او در پرونده محمدمهدی کرمی را صادر نکرده است. در شرایطی که روابط عمومی دیوان دیروز از تایید نشدن درخواست فرجام‌خواهی دو نفر از متهمان پرونده شهید عجمیان خبر داده، آقاسی وکیل تعیینی خانواده کرمی اعلام می‌کند با وجود نامه مستشار دیوان‌عالی و توصیه رییس دادگستری البرز، رییس شعبه یک دادگاه انقلاب کرج اجازه حضور وکیل در این پرونده را هنوز صادر نکرده است. محمدحسین آقاسی در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین، درباره حکمی که امروز از سوی روابط عمومی دیوان در خصوص متهمان پرونده شهید عجمیان منتشر شده، گفت: «بر اساس اعلام امروز (دیروز) دیوان درخواست فرجام‌خواهی محمدمهدی کرمی و سید محمد حسینی موجه تشخیص داده نشده و ابرام شده است؛ یعنی حکم اعدام شعبه قبلی تایید شده است. در شرایطی که امروز (دیروز) سخنگوی دستگاه قضایی اعلام کردند متهمان در دادگاه‌ها حق دارند وکیل انتخابی داشته باشند و فقط در مرحله تحقیقات مقدماتی است که تبصره ماده ۴۸ قابل استفاده است، اما قاضی از تنظیم حکم وکالت بنده با موکلم خودداری کرده است. این در حالی است که ما قصد داریم برای حکم اعدام صادر شده برای این پرونده اعاده دادرسی ثبت کنیم که هنوز حکم وکالت بنده به دلیل عدم پذیرش شعبه تنظیم نشده است.» آقاسی با اشاره به اینکه این حق متهمان است که با هر میزان از جرم از دادرسی قانونی بهره‌مند شوند، گفت: «شخصا یک روز از صبح تا ظهر در دفتر قاضی پرونده حضور داشتم تا حکم وکالت تنظیم و تایید شود، اما رییس شعبه یک دادگاه انقلاب کرج اعلام کرد، تفسیر من این است که شما نمی‌توانید وکالت متهم را در دست بگیرید. این در حالی است که هم ‌مستشار دیوان و هم رییس دادگستری کرج طی نامه‌ای به قاضی پرونده اعلام کردند با نامبرده همکاری شود، باز هم قاضی از پذیرش حکم وکالت من سر باز زد.» گفتنی است بر اساس ادعای وکیل و پدر محمدمهدی کرمی، نامبرده از امروز در اعتراض به حکم صادره اعتصاب غذا خواهد کرد.

 

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید
منبع :
اعتماد
مجله زندگی
ارسال نظر