متقاضیان دریافت وام ازدواج بخوانند/اعلام شرایط و نحوه ثبت‌نام

دریافت وام ازدواج در کشور ایران تحت شرایط و ضوابط خاصی انجام می‌شود. هر ساله در لایحه بودجه مبلغی به این موضوع تخصیص داده می‌شود و با توجه به آن بانک مرکزی دستورالعمل‌های مناسب را به بانک‌های مختلف ابلاغ می‌کند.
متقاضیان دریافت وام ازدواج بخوانند/اعلام شرایط و نحوه ثبت‌نام
کد خبر : ۱۰۴۸

 افرادی که خواهان دریافت وام ازدواج به مبلغ مصوب هستند باید در سایت معتبر بانک مرکزی ثبت نام کنند. در صورتی که بودجه کافی برای اختصاص وام به این افراد وجود داشته باشد، آن‌ها به یکی از بانک‌های تجاری ارجاع داده خواهند شد تا پس از بررسی مدارک و شرایط، مبلغ تسهیلات مورد نظر به آن‌ها اعطا شود.

شرایط لازم برای ثبت نام تسهیلات قرض الحسنه ازدواج

اما افرادی امکان دریافت وام ازدواج را دارند که تابع کشور ایران باشند. بر اساس مفاد جز یک بند الف تبصره 16 قانون برنامه و بودجه سال 1401، به هریک از زوج‌ها 120 میلیون تومان وام قرض الحسنه ازدواج پرداخت می‌شود. طبق همین ماده، متقاضیان مردی که سن ازدواج آن‌ها پایین 25 سال و خانم‌هایی که زیر 23 سال است، به هر یک 150 میلیون تومان وام ازدواج تعلق می‌گیرد.

بر اساس همین ماده، تسهیلات ازدواج به افرادی پرداخت می‌شود که تاریخ عقد آن‌ها بعد از اول فروردین ماه 1397 باشد و تاکنون نتوانسته باشند این تسهیلات را دریافت کنند. کلیه متقاضیان باید کارت ملی و کدپستی خود را ارائه دهند.

درباره استثناهای وام ازدواج بدانید

طبق مفاد جز یک بند الف تبصره 16 قانون بودجه سال 1401، مبلغ این وام برای ایثارگران دو برابر افراد عادی است. در واقع هر یک از زوج‌های ایثارگر کل کشور 240 میلیون تومان تسهیلات ازدواج دریافت خواهند کرد. اگر یکی از زوج‌ها مشمول شرایط سنی زیر 25 سال آقایان یا زیر 23 سال خانم‌ها باشد، مبلغ تسهیلات برای وی به 300 میلیون تومان خواهد رسید و مشمول ماده 50 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران خواهد بود. منظور از ایثارگران شامل خود ایثارگر، جانبازان، آزادگان یا فرزندان آن‌ها و همچنین فرزندان شهدا است.

چند نکته مورد توجه در مورد پرداخت تسهیلات ازدواج

گفتنی است تمامی شهروندان ایرانی خارج از کشور که گواهی ازدواج ایشان توسط سفارت ایران صادر شده، می‌توانند برای این وام ثبت نام کنند. ضمنا اقرارنامه ازدواج یا هر مدرک مشابهی که در سایر ادیان رسمی توسط مرکز اقلیت‌های دینی داخل کشور مورد تایید قرار بگیرد، معادل عقدنامه تلقی می‌شوند و با این مدارک هم امکان درخواست وام ازدواج وجود دارد.

 

 

 

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
کاماپرس
مجله زندگی
ارسال نظر