پایان پرداخت یارانه نقدی؟ /کالابرگ جایگزین خواهد شد؟

سوالی که وجود دارد این است که در صورت توزیع کالابرگ، یارانه نقدی خانوارها قطع می‌شود یا نه؟
پایان پرداخت یارانه نقدی؟ /کالابرگ جایگزین خواهد شد؟
کد خبر : ۱۱۶۸۵

ساعتی قبل بود که وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی از توزیع کالابرگ در استان هرمزگان خبر داد و گفت قرار است ۱۰ قلم کالایی در قالب کالابرگ به مردم پرداخت شود.
این خبر می‌تواند به معنای پایان پرداخت یارانه نقدی باشد. اما چندی قبل سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرده بود که یارانه‌های نقدی به هیچ عنوان حذف نمی‌شود و مردم حق انتخاب دارند که بین یارانه نقدی و کالابرگ انتخاب کنند.
البته این مساله را وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم تاکید کرده و گفته طرح کالابرگ در استان هرمزگان به صورت آزمایشی در حال اجراست و اگر استقبال مردم از این طرح گسترده باشد این طرح جایگزین یارانه نقدی می‌شود. به گفته صولت مرتضوی، قرار است ۱۰ قلم مواد غذایی که مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی بودند، در این سبد کالا تعریف و قیمت‌گذاری شود و بر اساس قیمت شهریور ۱۴۰۰ به مردم تخصیص داده شود.
این البته مشروط به این است که مردم بخواهند یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی خود را در قالب کالابرگ یا همان کوپن دریافت کنند. اما اگر خانواده‌ای تمایلی به دریافت کالابرگ نداشته باشد، می‌تواند در انتهای ماه یارانه نقدی دریافت کند.
به گفته مرتضوی مردم یک ماه فرصت دارند که هر میزان که نیاز دارند از این ۱۰ قلم کالا خریداری کنند و چنانچه به خرید تمایل نداشتند، می‌توانند در پایان ماه به سبک ماه‌های گذشته یارانه نقدی را دریافت کنند.
به عبارتی به نظر می‌رسد که اختلاف میان طرفداران کالابرگ و طرفداران یارانه نقدی را اینگونه برطرف کرده‌اند. اینکه دولت هر ماه به روال سابق یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی را به حساب سرپرست خانوار واریز می‌کند. افراد یک ماه فرصت دارند که در صورت نیاز کل این اعتبار را صرف خرید کالابرگ کنند، یا اینکه کل مبلغ را در کارت نگه دارند و در انتهای ماه از آن برداشت کنند. حالت سوم هم این است که افراد بخشی از این اعتبار را صرف خرید کالابرگ کنند و بخش دیگر را به صورت نقدی دریافت کنند.
به گفته وزیر تعاون سامانه‌ای تعریف شده است که سرپرست خانوار می‌تواند با کد دستوری اعلام‌شده میزان اعتبار خود را مشاهده کند.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر