آخرین جزییات از تولید هواپیمای مسافری ایرانی

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به این‌که در بخش هوانوردی در یک جنگ تمام‌عیار با غرب هستیم، ‌گفت: با همکاری وزارت دفاع و صمت در حال برنامه‌ریزی برای تولید هواپیمای ۵۰ نفره ایرانی هستیم. محمد محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی
آخرین جزییات از تولید هواپیمای مسافری ایرانی
کد خبر : ۱۹۷۱

محمد محمدی‌بخش در نشست خبری به مناسبت فرا رسیدن هفته دولت اظهار کرد: ایده و برنامه ساخت هواپیما از سال‌های قبل بوده و یک دستور و راهبرد است که جمهوری اسلامی ایران به آن توجه کرده است.

وی ادامه داد: استفاده از ظرفیت‌های علمی کشور برای این کار احتیاج به یک همگرایی و کار بزرگ صنعتی دارد. در دنیا چند کشور در قالب کنسرسیوم تولید هواپیما را انجام می‌دهند.

محمدی‌بخش با اعلام این‌که در این مسیر با محدودیت‌های خاص ایران برای این کار از همه ظرفیت‌های داخلی استفاده خواهیم کرد، ‌افزود: پلتفرم‌های مربوطه تهیه و نیاز کشور در آن دیده شده است. بر این اساس سه پلتفرم ۵۰، ۷۲، ۱۵۰ نفره تهیه شده که آنچه مد نظر است تولید این هواپیماها از ۵۰ نفره آغاز می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام این‌که با همکاری مجموعه هسا تولید هواپیما عملیاتی می‌شود، اظهار کرد: البته باید در حوزه‌های مختلف بازنگری لازم صورت گیرد و با هماهنگی با وزارتخانه‌های راه، دفاع و صمت انتظار داریم اشکالات و معایب برطرف شود. در آینده نه چندان دور خبرهای خوبی از تولید هواپیمای ایرانی را اعلام کنیم. ضمن این‌که به طور همزمان ورود هواپیما همچنان در حال پیگیری می شود.

محمدی‌بخش گفت: شرکت‌های هواپیمایی داخلی از روغن تولید داخل هواپیما استفاده می‌کنند.

وی همچنین در ابتدای این نشست خبری با بیان این‌که شهریور و مهرماه سال گذشته با دستور وزیر راه و شهرسازی برنامه تحولی را در حوزه هوانوردی به دولت ارائه و مقرر شد این برنامه به‌عنوان یک برنامه جامع مورد استفاده قرار گیرد.

محمدی‌بخش با بیان این‌که صنعت هوانوردی دارای یک راهبرد ۱۰ ساله است، ‌افزود: این برنامه شامل یک برنامه یک ساله برای پایداری صنعت و ۳ برنامه سه ساله برای توسعه است.

وی بیان کرد: با آسیب‌شناسی صورت گرفته این برنامه تهیه شده و صنعت هوانوردی می‌داند در تمام حوزه‌ها در چه مسیری حرکت کند. شناخت بازار منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای می ‌تواند در این مسیر به ما کمک کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در مرحله اول ورود واکسن در ابتدای فعالیت دولت سیزدهم را داشتیم. در بخش نهضت تعمیر قطعه با استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان یک رشد بسیار بسیار قابل توجهی را داشته‌ایم. ساماندهی مراکز آموزشی، ارتباط با مراکز دانشگاهی و ... به ما کمک کرد خیلی سریع روی پای خودمان بایستیم.

محمدی بخش در ادامه با اشاره به این‌که بیش از ۳ ماه است که برای پروازهای اربعین برنامه‌ریزی کرده‌ایم، گفت: علی‌رغم محدودیت‌های کشور عراق، ‌بخش زیادی از پروازهای اربعین به فرودگاه نجف خواهد بود.

وی اضافه کرد: اَبرپروژه را در شلوغ‌ترین فرودگاه کشور انجام دادیم. سخت است همزمان با پروازهای ورودی و خروجی باند ۲۹ فرودگاه مهرآباد نوسازی شود.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در حوزه کارگو با افزایش هواپیماها به درصد قابل قبولی در این بخش رسیده‌ایم، اظهار کرد: حوزه جهش سطح تعمیر و نگهداری در کشور هیچ موتور و هواپیمایی را برای تعمیر و نگهداری به خارج از کشور نمی‌فرستیم. در زمان حاضر میزبان تعمیر هواپیمای کشورهایی هستیم که دارای فناوری هستند.

محمدی بخش تاکید کرد: تحریم کلمه سبکی است در بخش هوانوردی و ما در یک جنگ تمام عیار با غربی‌ها هستیم. در این مورد از همه ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم تا تحریم‌ها را بی‌اثر و کم اثر کنیم که تا اینجا در این مسیر موفق بوده‌ایم.

 

منبع :
تسنیم
مجله زندگی
ارسال نظر