آیا فرزند سردار شهید همدانی با تغییر نام رییس بانک کشاورزی شد؟

چندی پیش برخی رسانه‌های اجتماعی خبر دادند که فرزند سردار شهید «حسین همدانی» با تغییر نام خانوادگی، در سمت رئیس هیات مدیره بانک کشاورزی مشغول به کار شد اما آیا این موضوع درست است؟
آیا فرزند سردار شهید همدانی با تغییر  نام رییس بانک کشاورزی شد؟
کد خبر : ۲۰۷۱

چندی پیش برخی رسانه‌های اجتماعی خبر دادند که فرزند سردار شهید «حسین همدانی» با تغییر نام خانوادگی، در سمت رئیس هیات مدیره بانک کشاورزی مشغول به کار شد اما آیا این موضوع درست است؟

طبق بررسی‌ها، این موضوع نخستین‌بار در کانال «عبدی مدیا» منتشر شده است. به ادعای این کانال، «فرزند سردار #حسین_همدانی با تغییر نام خانوادگی از همدانی به متقی‌نیا در سمت رییس هیات مدیره بانک کشاورزی مشغول به کار است. حسین همدانی در سوریه به ابو وهب معروف بود.»

برخی کانال‌های دیگر نیز به نقل از این کانال نوشتند: «فرزند سردار حسین همدانی با تغییر نام‌خانوادگی از همدانی به متقی‌نیا در سمت رییس هیات مدیره بانک کشاورزی مشغول به کار شد.» این کانال با اشاره به اینکه تفسیرنامه میرحسین موسوی «محل بحث و تسویه حساب» شده، تلویحاً منشا انتصاب این شخص را حواشی آن نامه جلوه داده بود.

«وهب متقی‌نیا» فرزند شهید حسین همدانی است و اینکه نام‌خانوادگی او با نام‌خانوادگی پدرش متفاوت است، صحت دارد و البته در نگاه اول عجیب است؛ اما اینکه او نام‌خانوادگی خود را تغییر داده، آن هم برای انتصاب به عنوان عضو هیات مدیره بانک کشاورزی، نادرست است.

وهب متقی‌نیا پسر شهید سردار همدانی، مهرماه سال ۱۳۹۷، مهمان سیدعلی ضیاء در برنامه «فرمول یک» شبکه اول سیما بود و با او درباره ویژگی‌های مختلف پدرش گفت‌وگو کرد.

فرزند سردار همدانی با تغییر نام خانوادگی، رئیس هیات مدیره بانک کشاورزی شده؟

طبق گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، اینکه چرا نام‌خانوادگی او با پدرش فرق دارد، از نخستین‌ پرسش‌های مطرح در این برنامه هم بوده و متقی‌نیا توضیح داده است: پدر در اوایل جنگ در سرپل ذهاب فرماندهی می‌کرد و آنجا به عنوان جبهه همدانی‌ها شناخته می‌شد، از این رو نام همدانی روی پدر من ماند.

«اکرم متقی‌نیا» خواهر شهید همدانی هم در مصاحبه‌ای با کیهان گفته: پس از انقلاب نام فامیلمان را از «شادکوهی» به «متقی‌نیا» تغییر دادیم اما هم‌رزمان حاج آقا او را با نام شهر و دیارش می‌شناختند و همین باعث شد تا حاج حسین نام فامیلش را یکبار دیگر از متقی‌نیا به همدانی تغییر دهد اما اعضای دیگر خانواده همان متقی‌نیا ماندند.

البته «حمید حسام» نویسنده کتاب «خداحافظ سالار» که مربوط به زندگی سردار همدانی است، در مراسم رونمایی از کتـاب دیگرش گفته: سردار همدانی نام‌خانوادگی فرزندان خود را تغییر داده بود و تا روز شهادت ایشان، همکاران فرزندش نمی‌دانستند او فرزند شهید همدانی است. این شهید بزرگوار معتقد بود که هیچکس در جامعه نباید بداند که شما فرزند من هستید تا به خاطر من برای شما تبعیض قائل شود.

با این وصف، تفاوت نام وهب متقی‌نیا با پدرش، مربوط به این روزها نیست و ربطی به انتصاب او در بانک کشاورزی ندارد.

اما آیا فرزند شهید همدانی رئیس هیات مدیره بانک کشاورزی شده است؟

۱۷ آذرماه ۱۴۰۰ «احسان خاندوزی» وزیر امور اقتصاد و دارایی، وهب متقی‌نیا را به عضویت هیات مدیره بانک کشاورزی منصوب کرد و کمتر از دو ماه بعد، در ششم بهمن‌ماه، با توجه به بازنشستگی رئیس وقت هیات مدیره، متقی‌نیا رئیس هیات مدیره این بانک شده است.

با این وصف، انتصاب متقی‌نیا به سمت ریاست هیات مدیره بانک کشاورزی، صحت دارد اما مربوط به گذشته است.

نکته جالب اینکه در متن کنونی عبدی‌مدیا نوشته شده که متقی‌نیا در سمت ریاست هیات مدیره بانک کشاورزی، «مشغول به کار است»، اما رسانه‌هایی که از او نقل کرده‌اند، خبر را با فعل گذشته آورده و نوشته‌اند: «مشغول به کار شد»، مشخص نیست این رسانه‌ها خبر اولیه را تغییر داده‌اند یا خود منبع اولیه، خبر خود را تغییر داده؛ به ویژه که اکنون این پست در تلگرام (ویرایش شده - edited) است.

 

 

 

 

 

 

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
ایرنا
مجله زندگی
ارسال نظر