ارزان ترین خودروهای اقتصادی بازار کدام اند؟ + جدول قیمت

صنعت خودروسازی ایران توان تولید خودروهای لوکس و گران قیمت را ندارد و خودروهای مجهز و لاکچری که بعضاً در خیابان‌های شهر دیده می‌شود یا وارداتی هستند یا مونتاژ شرکت‌های خصوصی! در هر صورت اغلب خودروهایی که آبی پوشان و نارنجی پوشان جاده مخصوص تولید و عرضه می‌کنند، در رده خودروهای اقتصادی و مقرون به صرفه قرار می‌گیرند.
ارزان ترین خودروهای اقتصادی بازار کدام اند؟ + جدول قیمت
کد خبر : ۲۵۵۱

در وضعیت کنونی بازار خودرو، خریداران به دنبال گزینه های اقتصادی می‌گردند؛ اما به صرفه ترین خودروهای اقتصادی بازار ایران کدامند؟

 

صنعت خودروسازی ایران توان تولید خودروهای لوکس و گران قیمت را ندارد و خودروهای مجهز و لاکچری که بعضاً در خیابان‌های شهر دیده می‌شود یا وارداتی هستند یا مونتاژ شرکت‌های خصوصی! در هر صورت اغلب خودروهایی که آبی پوشان و نارنجی پوشان جاده مخصوص تولید و عرضه می‌کنند، در رده خودروهای اقتصادی و مقرون به صرفه قرار می‌گیرند.

با وجود این که اغلب خودروهای بازار ایران اقتصادی محسوب می‌شوند، ولی باز هم قشر متوسط توانایی خرید آنها را ندارند و به همین دلیل باید به گزینه‌های محدود روی میز تن بدهند و ناچار محصولاتی بی‌کیفیت ولی ارزان قیمت بخرند. شاید بتوان گفت تمام کسانی که در صدد خرید خودرو هستند به نوعی همه سرمایه و پس‌انداز خود را جمع‌آوری کرده و می‌خواهند با خرید خودرو از آن استفاده کنند.

انصاف نیست که با پرداخت هزینه‌های نسبتاً هنگفت خودرویی بخریم که امکانات و مشخصات فنی خوبی ندارد. در این مقاله قصد داریم محصولاتی را معرفی کنیم که اقتصادی‌تر از سایر گزینه‌های داخل هستند و می‌توانید برای خرید روی آنها حساب باز کنید. در ادامه با ما همراه باشید.
 
 

برای خرید یک خودروی اقتصادی که از هر لحاظی گزینه خوبی باشد باید هزینه‌های کم تولید و منطقی را در نظر گرفت. در بازار داخلی اغلب مشتریان برای این که خودرو بخرند سعی می‌کنند دنبال گزینه‌ای مقرون به صرفه باشند که هم استهلاک کمتری داشته باشد و هم هزینه‌های سرویس نگهداری و تعمیر آن کم باشد. خودرویی اقتصادی محسوب می‌شود که ویژگی‌های مذکور را داشته باشد.

گفتیم که مولفه‌های خودروی اقتصادی و مقرون به صرفه عبارتند از: مصرف سوخت پایین، هزینه استهلاک کم و بازار لوازم یدکی مناسب با قیمت ارزان. امروزه قیمت سوخت در کشورمان به شدت افزایش یافته و برای ایندکه از نظر مصرف سوخت دچار مشکل نشویم باید خودرویی بخریم که میزان سوختی که مصرف می‌کند پایین باشد.
اگر خودرویی که خریداری می‌کنید استهلاک بالایی داشته باشد، باید مدام با ماشین زیر پای خود در تعمیرگاه باشید و هزینه‌های هنگفتی را متحمل شوید. اولین مولفه‌ای که برای خریداران خودروی اقتصادی مهم است، مصرف سوخت ترکیبی آن خودرو خواهد بود. مورد بعدی که مد نظر تمامی مشتریان خواهد بود، قیمت قطعات و لوازم یدکی آن خودرو است.

به طور کلی مشتری که قصد دارد خودروی اقتصادی بخرد بیش از آن که دنبال امکانات و آپشن‌های رفاهی باشد، در پی انتخابی است که مشخصات فنی سالم و مناسبی داشته باشد و هزینه‌های نگهداری آن سرسام‌آور نباشد. اگر قرار باشد امکانات رفاهی بخواهید باید سراغ محصولاتی بروید که خودروساز هم برای آنها هزینه بیشتری کرده و دیگر نمی‌توان نام آن خودروها را اقتصادی و ارزان قیمت گذاشت.

۱.جک J5 – کرمان موتور

خودروهای اقتصادی بازار ایران را بشناسید | قیمت و اسامی خودروها

قیمت: ۲۵۰ تا۳۵۰ میلیون تومان

یکی از بهترین سدان‌هایی که می‌توان در بازار ایران یافت، جک جی ۵ است. این خودروی اقتصادی می‌تواند برای مشتریان گزینه جذاب و در عین حال کم استهلاکی محسوب شود. البته جک J۵ را می‌توان جزو بهترین و به‌صرفه‌ترین خودروهای وارداتی به حساب آورد، وگرنه قیمت آن در قیاس با سایر محصولاتی که معرفی خواهیم کرد، بیشتر است.

علت استهلاک پایین این خودروی سدان، استفاده از قطعات محکم و با دوام در بدنه است که به طور کلی سایر هزینه‌ها را کاهش می‌دهد. شرکت کرمان موتور موفق شد به کمک شرکت پینین فارینا این محصول اقتصادی را روانه بازار کنند. قیمت این خودرو مهم‌ترین مولفه‌ای است که باعث استقبال خوب از آن شده است.

قیمت ۲۵۰ الی ۳۵۰ میلیون تومانی جک جی ۵ در کنار مصرف سوخت پایین و استهلاک کم باعث شده مشتریان ایرانی خواهان آن باشند. نسخه دنده‌ای این محصول به طور ترکیبی تنها ۶.۶ لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کند و نسخه گیربکس اتوماتیک آن ۷.۶ لیتر سوخت مصرف خواهد کرد.

 
 

خودروهای اقتصادی بازار ایران را بشناسید | قیمت و اسامی خودروها

از دیگر مولفه‌های مهمی که خریداران را جذب این سدان کرده، طراحی ظاهری آن است. خوشبختانه از نظر ایمنی، جک J۵ در سطح مناسبی قرار گرفته و موفق شده از موسسه انکپ چین ۵ ستاره ایمنی دریافت کند. خودروی سدان کرمان موتور مجهز به یک پیشرانه ۱.۸ لیتری است که می‌تواند حداکثر قدرت ۱۴۰ اسب بخار و گشتاور ۱۶۵ نیوتن‌متر را تولید کند.

از جمله امکانات رفاهی و آپشن‌های این خودرو می‌توان به سیستم ترمز و کنترل پایداری جلو دیسکی دو جداره با قابلیت تهویه و خنک شونده و عقب دیسکی ABS و EBD، سیستم خودکار تهویه مطبوع، رینگ ۱۶ اینچی اسپرت آلومینیومی، چراغ‌های هالوژنی جلو و عقب، صندلی جلو با قابلیت تنظیم در ۸ جهت، آینه‌های جانبی دارای گرم‌کن، اخطار دهنده فشار باد لاستیک‌ها، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان و سانروف اشاره کرد.

۲. ساینا – گروه خودروسازی سایپا

خودروهای اقتصادی بازار ایران را بشناسید | قیمت و اسامی خودروها

قیمت: ۱۹۰ الی ۱۹۸ میلیون تومان

گروه خودروسازی سایپا به نسبت رقیب قدرتمند داخلی خود، ایران خودرو، محصولات اقتصادی و مقرون به صرفه بیشتری دارد. یکی از بهترین خودروهایی که می‌توان در رده اقتصادی و ارزان قیمت جای داد، ساینا است. این محصول دارای تیپ‌های مختلفی در بازار است و در دو نوع دنده‌ای و اتوماتیک راهی بازار می‌شود.

ساینا معمولی مجهز به یک پیشرانه ۱.۵ لیتری است که می‌تواند قدرت ۸۷ اسب بخار و گشتاور ۱۲۸ نیوتن‌متر را تولید کند. سیستم انتقال قدرت در این خودروی اقتصادی گیربکس دستی ۵ سرعته یا گیربکس اتوماتیک ۴ سرعته است. ساینا قادر است تنها در عرض ۱۴ ثانیه از سکون مطلق به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد.

خودروهای اقتصادی بازار ایران را بشناسید | قیمت و اسامی خودروها

از نظر میزان سوختی که این سدان مصرف می‌کند، ساینا نسبت به رقبای خود برتری معمولی و یکسانی دارد و در هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۸ لیتر بنزین مصرف می‌کند. یکی از مهم‌ترین معایبی که می‌توان برای سایپا ساینا در نظر گرفت، وزن زیاد و ابعاد بزرگ آن است و همین عوامل باعث می‌شوند جلوی شتاب خودرو گرفته شود و سرعت و چالاکی آن از بین برود.

طراحی ظاهری این خودروی اقتصادی از گروه سایپا جوان‌پسند و مناسب ارزیابی می‌شود و برعکس خودروهایی مثل رنو ال ۹۰ و پراید مجهز به یک‌سری امکانات رفاهی خواهد بود. قیمت این خودرو هم‌اکنون حوالی ۱۹۰ تا ۱۹۸ میلیون تومان است. از جمله امکانات رفاهی می‌توان به سنسور پارک دنده عقب، سیستم تهویه مطبوع، آینه‌های جانبی با تنظیم برقی، گرم کن شیشه عقب و نمایش دمای محیط بیرون اشاره کرد.

۳. رنو ال ۹۰ – ایران خودرو

خودروهای اقتصادی بازار ایران را بشناسید | قیمت و اسامی خودروها

قیمت: ۲۵۰ الی ۳۵۰ میلیون تومان

کلاس خودرویی ال ۹۰ سدان است، ولی طراحی نسبتا متفاوتی با سدان‌های معمول بازار دارد. رنو L۹۰ جزو خودروهای اقتصادی است که هم بدنه محکم و استواری دارد و هم از نظر هزینه‌ها و مصرف سوخت مناسب و مقرون به صرفه ارزیابی می‌شود. همان‌طور که می‌دانید خودروی مستحکم و با دوام در درازمدت هزینه‌های کمتری روی دوش مشتریان خواهد گذاشت.

علاوه بر ایران خودرو، دو شرکت خودروسازی سایپا و پارس خودرو اقدام به مونتاژ نمونه‌های دیگری از رنو ال ۹۰ کرده‌اند. تندر ۹۰ مجهز به یک پیشرانه ۱.۶ لیتری است که می‌تواند حداکثر قدرت ۱۰۵ اسب بخار را تولید کند. نیروی این موتور ۱۶ سوپاپه از طریق یک گیربکس ۵ سرعته دستی یا ۴ سرعته اتوماتیک به محور جلو منتقل می‌شود.

خودروهای اقتصادی بازار ایران را بشناسید | قیمت و اسامی خودروها

 
بر اساس ارزیابی‌های به عمل آمده از L۹۰، در عرض ۱۰ تا ۱۱ ثانیه می‌تواند از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. مصرف سوخت این خودرو به صورت ترکیبی شبیه خودروی تیبا و در هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۷ لیتر بوده است. همچنین استحکام بالای بدنه و شاسی‌ها باعث شده رنو ال ۹۰ از امنیت کافی برخوردار باشد و از موسسه ENCAR سه ستاره از مجموع ۵ ستاره را دریافت کند.

خودروی سدان مذکور که توسط آبی پوشان جاده مخصوص راهی بازار شده دارای تیپ‌های مختلفی است و هر یک از تیپ‌ها از لحاظ دارا بودن یک‌سری امکانات رفاهی و آپشن‌ها با دیگری متفاوت هستند. این خودرو در نمونه‌های دست دوم و کارکرده هم طرفداران خاص خود را دارد. از جمله امکانات رفاهی ال ۹۰ می‌توان به سیستم شیشه با بالابر برقی و عقب سیستم روشنایی مه شکن در عقب و تنظیم زاویه نور چراغ‌های جلو از داخل به علاوه سیستم تهویه مطبوع اشاره کرد.

۴. تیبا – سایپا

 

 

خودروهای اقتصادی بازار ایران را بشناسید | قیمت و اسامی خودروها

قیمت: ۱۷۰ الی ۱۸۰ میلیون تومان

مهم‌ترین ویژگی سایپا تیبا، مصرف سوخت کم و استهلاک پایین آن است و بر اساس همین دو عامل می‌توان گفت جزو به‌صرفه‌ترین محصولات شرکت خودروسازی سایپا به حساب می‌آید. این خودرو دو مدل در بازار دارد. نسخه اول تیبا در سال ۸۷ و نسخه دومی آن در سال ۹۳ وارد بازار شد.

می‌توان گفت محبوب‌ترین نمونه تیبا، مدل EX است که نسخه ارتقا یافته و فیس لیفت پراید محسوب می‌شود. برخی قطعات تیبا را از روی خودروهایی نظیر رنو ال ۹۰ و کیا ریو برداشته‌اند. این خودرو مجهز به یک پیشرانه ۱.۵ لیتری ۸ سوپاپه است که می‌تواند قدرت ۸۷ اسب بخار و گشتاور ۱۲۸ نیوتن‌متر را تولید کند.

نیروی محرکه در این خودرو از طریق یک گیربکس ۵ سرعته دستی به محور جلو منتقل می‌شود و می‌تواند در عرض ۱۳.۵ ثانیه از سکون مطلق به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. بنابراین در شرایط سخت اقتصادی کنونی اگر نمی‌خواهید خودروی پراید بخرید، می‌توانید به فکر نسخه ارتقا یافته آن، تیبا باشید.

خودروهای اقتصادی بازار ایران را بشناسید | قیمت و اسامی خودروها

طراحی ظاهری تیبا جالب است، ولی در نهایت بسته به سلیقه مشتریان می‌تواند زیبا یا زشت باشد. محصول سایپا هم در مدل هاچ بک راهی بازار شده و هم در نسخه سدان و هیچ تفاوتی بین این دو نمونه دیده نشده است. باک تیبا ظرفیت ۴۱ لیتر بنزین دارد و در مسیرهای درون شهری به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۹ لیتر سوخت مصرف می‌کند، اما در جاده‌های برون‌شهری نظیر آزادراه و بزرگراه می‌تواند میزان مصرف سوخت خود را به رقم ۵.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برساند و استاندارد آلایندگی یورو ۴ دارد. قیمت تیبا هم‌اکنون بین ۱۷۰ تا ۱۸۰ میلیون تومان است.

همچنین از جمله امکانات این خودرو می‌توان به سیستم روشنایی عقب مه‌شکن، سنسور پارک خودرو، سیستم برقی آینه، دوربین دید عقب و بالاخره سیستم صوتی تصویری مولتی مدیا اشاره کرد.

مجله زندگی
ارسال نظر