سرانجام یارانه و کالابرگ مشخص شد

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: اما الآن ارز 4200 حذف شده و یک تورم 50درصدی به کشور تحمیل شده است، همه کالا‌های اساسی و سایر کالاها گران شده است، لذا در زمان حاضر کالابرگ دیگر موضوعیتی ندارد.
سرانجام یارانه و کالابرگ مشخص شد
کد خبر : ۳۶۴۰

 عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: مجلس در قانون دولت را به دادن کالابرگ اجبار نکرده است بلکه در قانون آمده است که دولت از طریق کالابرگ یا به‌هرطریق دیگر اختلاف قیمت سبد کالا‌های اساسی را که در اختیار مردم قرار می‌گیرد، جبران کند.

محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که آیا به مردم کالابرگ الکترونیکی داده می‌شود یا پرداخت یارانه نقدی ادامه خواهد داشت، گفت: قطعاً کالابرگ نسبت به یارانه نقدی مزایایی دارد منتها زمان دادن کالابرگ به مردم مهم است، زمانی که ما از کالابرگ صحبت می‌کردیم دولت می‌خواست به‌خاطر تورم حمایتی از برخی از اقشار انجام بدهد.

وی افزود: در آن زمان پیشنهاد شد که دولت به‌جای اینکه پول نقد بدهد به‌صورت هدفمند برای حمایت از اقشار کم‌درآمد به مردم کالابرگ بدهد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: اما الآن ارز ۴۲۰۰ حذف شده و یک تورم ۵۰درصدی به کشور تحمیل شده است، همه کالا‌های اساسی و سایر کالاها گران شده است، لذا در زمان حاضر کالابرگ دیگر موضوعیتی ندارد.

وی ادامه داد: ضمن اینکه همین رقم ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومان که برای یک خانواده ۴نفره حدود یک میلیون و پانصد هزار تومان می‌شود و خانواده‌ها روی این رقم حساب کرده‌اند؛ اگر الآن به‌جای این رقم یارانه نقدی، کالابرگ ارائه شود قطعاً مشکلاتی را به وجود خواهد آورد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یادآور شد: مجلس در قانون دولت را به دادن کالابرگ اجبار نکرده است بلکه در قانون آمده است که دولت از طریق کالابرگ یا به‌هرطریق دیگر اختلاف قیمت سبد کالا‌های اساسی را که در اختیار مردم قرار می‌گیرد، جبران کند.

زنگنه با تأکید بر اینکه در قانون از کالابرگ اسم برده شده است اما این‌که حتماً تأکید شود که کالابرگ داده شود، این‌طور نیست، گفت: دولت هم اگر بخواهد به‌سراغ کالابرگ برود، نه زیرساخت‌هایش فراهم است و نه دیگر آن تأثیرات را دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که "پرداخت یارانه نقدی تورم‌زا است؟" گفت: این‌که گفته شود که به مردم یارانه نقدی بدهیم تورم ایجاد می‌شود اما اگر به همین میزان کالابرگ در اختیارشان قرار گیرد تورم ایجاد نمی‌شود، حرف غلطی است، چطور اگر این پول نقد را به مردم دهیم تورم ایجاد می‌شود اما اگر دولت به تولیدکننده پول دهد و همین کالا را بخرد تورم ایجاد نمی‌شود، آیا دولت کالا را مجانی تهیه می‌کند؟ پس دولت پول را پرداخت می‌کند چه بخواهد آن را به مردم بدهد و چه به تولیدکننده.

نماینده تربت‌‌حیدریه در مجلس تأکید کرد: لذا معتقدم در زمان حاضر زمان حذف یارانه نقدی و دادن کالابرگ نیست و ارائه کالابرگ به مردم هیچ تأثیر به‌روی تورم ندارد.

منبع :
عرشه
مجله زندگی
ارسال نظر