دیابت خاموش یا پیش دیابت چیست؟

در یک تعریف کلی می توان گفت، هنگامی که سطح قند خون شما بالاتر از حد نرمال و طبیعی می باشد، به پیش دیابت یا دیابت خاموش مبتلا هستید. دلیل رخ دادن این اتفاق سلول ها هستند که در برابر هورمون انسولین تولید شده از طرف پانکراس (لوزالمعده)، مقاومت می کنند. هنوز به طور قطع مشخص نیست که چرا سلول ها نسبت به انسولین مقاوم می شوند اما احتمالا چربی شکم با افزایش دادن التهاب بدن، باعث بروز این مشکل می شود.
دیابت خاموش یا پیش دیابت چیست؟
کد خبر : ۱۰۵۲۳

گزارش آگهی | در این شرایط می گوییم: توانایی انسولین برای حذف گلوکز ها در گردش خون، رو به کاهش می باشد و سلول ها به انسولین مقاوم شده اند.

هنگامی که پزشک به شما می گوید دچار پیش دیابت شده اید، احتمالا سوالی که برایتان پیش خواهد آمد این است که آیا اکنون مبتلا به دیابت هستم یا نه؟

در جواب به شما می گوییم خیر؛ خوشبختانه هنوز میزان قند خون شما آنقدر بالا نیست که بگوییم به دیابت مبتلا شده اید.

و خبر خوب اینکه می توانید با رعایت کردن نکات لازم و توصیه های پزشک، از پیشرفت پیش دیابت جلوگیری کنید.

نباید اجازه بدهید کلمه"پیش" شما را گول بزند، پیش دیابت یک بیماری جدی برای سلامتی است که اگر آن را دست کم بگیرید، پیشرفت کرده و احتمال مبتلا شدن به دیابت نوع2 در پنج تا ده سال آینده در بدن شما افزایش پیدا می کند. توجه داشته باشید که زندگی با دیابت نوع 2 سخت تر خواهد بود، بنابراین تا می توانید از دچار شدن به آن پیشگیری کنید.

 بعلاوه پیش دیابت در صورت کنترل نشدن، روی تمام اعضای بدن تاثیر گذاشته و می تواند منجر به بیماری های قلبی، آسیب به چشم ها و کلیه ها، عفونت پوستی، کاهش شنوایی، آلزایمر و سکته شود.

چه کسانی به پیش دیابت مبتلا می شوند؟

بروز پیش دیابت در افرادی که دچار اضافه وزن بوده و تحرک بسیار کمی دارند، بسیار شایع می باشد این موضوع به خصوص در رابطه با افراد بالای 45 سال بیشتر نیز می باشد .

همچنین کسانی که دارای سابقه خانوادگی می باشند، جزو این دسته قرار می گیرند. برای مثال کسی که خواهر یا برادر دچار به دیابت نوع 2 دارد.

سایر مسائلی که احتمال ابتلا به پیش دیابت را در اشخاص بالا می برد عبارتند از: فشار خون بالا، کلسترول بالا، زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک، سابقه ابتلا به دیابت در دوران بارداری و یا کسانی که کودکی با وزن چهار کیلوگرم به دنیا می آورند.

روش های تشخیص پیش دیابت

برای تشخیص این بیماری، حتما باید به پزشک متخصص مراجعه شود.

تست و آزمایش های زیر، بنا به تشخیص پزشکتان انجام خواهد شد:

  • آزمایش قند خون ناشتا: همانطور که از اسمش هم پیداست، برای انجام این آزمایش شما باید حداقل 8 ساعت ناشتا باشید.

 در نتیجه این آزمایش، اگر قند خون شما کمتر از 100 باشد، خوشبختانه به پیش دیابت دچار نیستید. اما اگر           این عدد بین 100 تا 126 بود، پزشک عنوان پیش دیابت را در پرونده شما درج خواهد کرد.

همچنین کسانی که قند خون ناشتای بالای 126 دارند، دچار دیابت نوع 2 می باشند.

  • تست تحمل گلوکز خوراکی: این تست دو مرحله ای است. برای مرحله اول این تست باید از شب قبل ناشتا باشید و سپس توسط پزشک ویزیت شوید. در مرحله دوم بعد از میل کردن یک خوراکی یا نوشیدنی غنی از گلوکز، پس از گذشت دو ساعت مجددا گلوکز شما مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

اگر در این بررسی، سطح قند خونتان زیر 140 باشد، همه چیز نرمال بوده و شما دچار بیماری پیش دیابت نیستید اما هنگامی که این عدد بین 140 تا 199 باشد، متاسفانه گریبان گیر این بیماری مرموز شده اید.

عدد بالای 199، خبر از وجود بیماری دیابت، در بدن شما می دهد.

  • آزمایش هموگلوبین: در این آزمایش، متوسط قند خون شما در طی 2 الی 3 ماه گذشته مورد بررسی قرار می گیرد. و پزشک با مشاهده برگه آزمایش و بررسی های لازم، نتیجه را خواهد گفت.

علائم پیش دیابت

متاسفانه پیش دیابت، علائم بسیار کمی دارد که خیلی از افراد دچار به آن متوجه نشده و به سادگی از این علائم عبور می کنند. به همین دلیل این بیماری به دیابت پنهان معروف شده است. حتی ممکن است شما سال ها بدون علائم، پیش دیابت داشته باشید.

اکثر افراد مبتلا به دیابت، قبلا دچار پیش دیابت بوده اند ولی به دلیل اینکه از تشخیص علائم آن عاجز بوند، تحت کنترل قرار نگرفته و بیماریشان پیشرفت کرده است.

اما با اینحال، علائم جزئی این بیماری را نام می بریم:

  • خشکی دهان و احساس تشنگی مداوم
  • احساس طعم شیرین در دهان
  • بیشتر شدن ادرار خصوصا در شب ها
  • احساس خستگی مداوم
  • بروز اختلالاتی در خواب
  • کاهش بینایی و تاری دید
  • بروز لکه های تیره در نقاط زانو، آرنج، گردن، زیر بغل و بند انگشتان
  • زخمی که به سختی بهبود می یابد و یا اصلا بهبود نمی یابد.

روش های درمان پیش دیابت

اساسی ترین درمان برای پیش دیابت، رعایت تغذیه درمانی پزشک می باشد.

این تغذیه درمانی قطعا شامل موارد زیر خواهد بود:

  • مصرف غذا و خوراکی های کربوهیدرات دار را کاهش دهید
  • از غلات و حبوبات بیشتر استفاده کنید، این دو تاثیر شگفت انگیزی دارند
  • حذف و یا کاهش شدید مصرف غذاها و خوراکی های شیرین
  • کاهش وزن با افزایش فعالیت های بدنی و ورزش. بعلاوه 20 الی 30 دقیقه پیاده روی در روز، می تواند وزن شما را 4 تا 7 کیلوگرم کاهش دهد، که این یک عدد فوق العاده برای افرادی است که مبتلا به پیش دیابت هستند
  • کنترل استرس و بالا بردن روحیه
  • کنترل فشار خون با مصرف دارو های تجویز شده توسط پزشک
  • کنترل دائمی قند خون.

مصرف دارو در درمان پیش دیابت

برای برخی از بیماران مبتلا به پیش دیابت که به تشخیص پزشک احتمال ابتلا آنها به دیابت بسیار زیاد است در برخی موارد داروهایی مانند متفورمین برای کاهش قند خون تجویز می شود

همچنین توصیه جدی که برای افراد پیش دیابتی می شود، این است که  از سیگار و کلسترول دوری کنند.

زیرا همانطور که پیش از این هم گفتیم، افراد مبتلا به دیابت در خطر سکته و مشکلات قلبی قرار دارند که با مصرف این دو مورد، این خطر افزایش پیدا می کند.

در کل باید بگوییم این بیماری رایج را به راحتی می توان کنترل کرد. فقط کافیست در سبک زندگی خود تغییراتی که گفته شد را اعمال کنید.

 

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر