رژیم غذایی کتوژنیک چیست ؟

برای بسیاری از مردم که دارای اضافه وزن بوده و با موضوع تناسب اندام و حتی مشکلاتی به خاطر چاقی همواره درگیرند، شنیدن نام انواع رژیم‌ها عادی است. اما شاید عده‌ای ندانند رژیم کتوژنیک چیست !
رژیم غذایی کتوژنیک چیست ؟
کد خبر : ۱۰۶۴۳

رژیم پرطرفداری که بعضا گفته می‌شود راهی حتی برای از بین بردن برخی بیماری‌ها از جمله صرع و ناراحتی‌های قلبی است.

رژیم غذایی کتوژنیک چیست ؟

رژیم کتو یا کتوژنیک جزو رژیم های غذایی است که با تغییر متابولیسم منجر به لاغری سریع می‌شود. در رژیم کتوژنیک، مصرف کربوهیدرات را به مقدار بسیار ناچیزی می‌رسانند (حدود ۵ درصد) و میزان مصرف چربی را بسیار افزایش می‌دهند (حدود ۷۵ درصد). همچنین پروتئین را به میزان متوسطی در وعده‌های غذایی نگه می‌دارند (حدود ۲۰ درصد).

این رژیم غذایی را رژیم کتوژنیک استاندارد می‌نامند. هرم غذایی کتوژنیک تقریبا برعکس هرم غذایی عادی عمل می‌کند، به این شکل که چربی‌ها از بالای هرم به پایین آن منتقل شده و کربوهیدرات به سر هرم می‌رود. در این رژیم غذایی می‌توانید از برخی میوه‌ها، انواع گوشت‌های پرچرب، تخم مرغ، خامه، کره، روغن و... استفاده کنید و نیازی به حذف وعده‌های غذایی یا کم کردن آن‌ها ندارید؛ بلکه با تغییر نوع غذای مصرفی، متابولیسم خود را تغییر می‌دهید. این رژیم معمولا به چهار شکل مختلف تجویز می‌شود اما رژیم کتوژ استاندارد و کتوژنیک با پروتئین بالا از اشکال رایج آن هستند.

انواع رژیم کتوژنیک:

۱- رژیم کتوژنیک استاندارد : همانطور که گفتیم رایج‌ترین نوع این رژیم است با مصرف ۵٪ کربوهیدرات، ۲۰٪ پروتئین و ۷۵٪ چربی.

۲- رژیم کتو دوره‌ای : همانطور که از نامش پیداست، در این روش دوره‌هایی با مصرف بیشتر کربوهیدرات وجود دارد.

۳- رژیم کتوژنیک هدفمند : در این رژیم برای کسانی که ورزش‌های سبک یا پیاده‌روی انجام می‌دهند، نزدیک زمان ورزش، کربوهیدرات بیشتری مصرف می‌شود.

۴- رژیم کتو با پروتئین بالا : در این رژیم میزان مصرف پروتئین اندکی افزایش پیدا می‌کند و از مصرف چربی کم می‌شود؛ یعنی مصرف ۵٪ کربوهیدرات، ۳۵٪  پروتئین و ۶۰٪ چربی.

رژیم کتوژنیک چقدر از وزنمان را می‌خورد ؟!

رژیم کتو برخلاف رژیم‌هایی که در آن‌ها میزان مصرف چربی کم می‌شود، عمل می‌کند.

ولی در مواردی حتی بسیار بیشتر از این دسته رژیم‌ها موثر بوده است. همچنین بسیاری تاثیر آن را در لاغری سریع با تاثیر رژیم‌هایی همچون رژیم اتکینز مشابه می‌دانند. البته میزان تاثیر آن به بدن فرد و متابولیسم آن بستگی دارد و نمی‌توان عدد دقیقی برای آن بیان کرد.

در این روش کربوهیدرات حذف می‌شود و به همین دلیل میزان گلوکز که قند اصلی مورد نیاز برای مغز است کاهش می‌یابد. اما برای جایگزینی مصرف کربوهیدرات، بدن چربی را در کبد چرب به اسید چرب و اجسام کتونی تبدیل می‌کند. این اجسام کتونی به عنوان جایگزینی برای گلوکز عمل کرده و انرژی مورد نیاز مغز را تامین می‌کنند. به همین دلیل این رژیم برای افرادی که صرع دارند موثر واقع شده و عملکرد مغزی آن‌ها را بهبود می‌بخشد.

مطالعاتی در حال انجام است که نشان می‌دهند این رژیم می‌تواند برای بیماری‌هایی همچون آلزایمر، اوتیسم، تومور مغزی، پارکینسون، اختلالات خواب و... مفید باشد.

 

بیشتر بخوانید:

علائم بیماری‌های گوارشی

علائم بیماری قند خون

علایم بیماری فشار خون

علائم بیماری کبد در بدن

علائم بیماری سنگ کلیه

علائم سرطان سینه در زنان

علائم سردردهای میگرنی

علائم آرتروز و راه‌های درمان آن

علائم شایع کم‌خونی کدامند ؟

علائم بیماری پیرچشمی

علائم دیسک کمر

علائم پارگی مینیسک زانو

عوامل ریزش مو و راه‌های درمان

علائم فشار خون پایین

علائم سندروم پای بیقرار و راه‌های درمان

انواع گلودرد و راه‌های درمان

علائم روماتیسم مفصلی و راه‌های درمان

علائم عفونت گوش و راه‌های درمان

علائم بیماری ام اس و راه‌های درمان آن

علائم بیماری سرخک و راه‌های درمان

علائم بیماری صرع و راه‌های درمان

علائم بیماری نقرس و راه‌های درمان

علائم بیماری ایدز و راه‌‌های درمان

علائم بیماری هپاتیت سی و راه‌های درمان

علائم سرمازدگی و راه‌های درمان

 

در رژیم کتوژنیک خوردن چه غذاهایی ممنوع است ؟

در این رژیم انواع غذاهای شیرین که حاوی قند هستند، همچون نوشابه، کیک، شیرینی و... را نباید مصرف کنید. از مصرف غلات، مواد غذایی دارای نشاسته و حبوبات بپرهیزید. میوه‌جات را به جز میزان کمی از خانواده بِری‌ها همچون توت‌فرنگی، فراموش کنید. همچنین سبزیجات غده‌ای و ریشه‌ای همچون سیب‌زمینی و هویج، انواع چاشنی و سس که حاوی شکر و چربی ناسالم هستند، الکل و هرگونه غذایی که از چربی ناسالم تهیه شده و یا دارای قند اضافی و مواد افزودنی‌ست، در این رژیم ممنوع هستند.

عوارض رژیم کتوژنیک چیست ؟

هر رژیمی در کنار فواید و تاثیری که در کاهش وزن دارد، ممکن است عوارضی داشته باشد و یا برای افرادی منع داشته باشد.

رژیم کتوژنیک می‌تواند سطح الکترولیت بدن را تغییر دهد و در نتیجه ممکن است افراد دچار کمبود برخی از مواد معدنی همچون منیزیم، پتاسیم و سدیم شوند. در اینگونه مواقع می‌توان از مکمل‌های غذایی زیر نظر پزشک یا مشاور تغذیه استفاده کرد. عارضه رایج دیگر این رژیم، آنفولانزای کتو است که در واقع به دلیل تغییر متابولیسم در بدن، چند روز پس از شروع رژیم کتو آغاز می‌شود.

بیشتر شدن احساس گرسنگی، حالت تهوع، اختلالات گوارشی، اختلال در خواب، کاهش عملکرد ذهن و یا قدرت جسمانی هنگام ورزش، از علائم آنفولانزای کتو است. در این شرایط، بدن شما نتوانسته چربی را جایگزین کربوهیدرات کند. بنابراین بهتر است برای پیشگیری از این حالت، ابتدا تا مدتی مقدار کمی کربوهیدرات را در رژیم خود داشته باشید و بعد به مرور آن را حذف کنید تا بدنتان عادت کند.

 

 

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر