چه کسانی نباید چای سبز بخورند ؟

هرجا صحبت از لاغری و تناسب اندام یا نوشیدن نوشیدنی مفید برای بدن به میان می‌آید نام چای سبز هم حتما آورده می‌شود.
چه کسانی نباید چای سبز بخورند ؟
کد خبر : ۱۰۹۲۰

شاید فکر کنید چای سبز به دلیل دارارا بودن خاصیت آنتی‌اکسیدانی به هیچ عنوان منع مصرف ندارد، اما این باور درست نیست. چای سبز هم مانند بسیاری دیگر از مواد غذایی و نوشیدنی‌ها می‌تواند برای برخی از افراد مضر و دردسرساز باشد.

چای سبز چه خواصی دارد ؟

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای سبز خطر ابتلا به برخی از سرطان‌ها را کاهش می‌دهد. ویتامین سی و ویتامین ای در افزایش نقش آنتی‌اکسیدان‌ها عناصر مهمی به شمار می‌آیند.

یک بررسی جامع از گزارش‌های مختلف نشان داده است که زنانی که بیشتر چای سبز می‌نوشند به طور تقریبی 20 تا 30 درصد کمتر در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار دارند. همچنین نوشیدن چای سبز در آقایان هم طبق مطالعات انجام شده باعث کاهش سرطان پیشرفته پروستات می‌شود.

در عین حال نمی‌توان از خواص چای سبز برای لاغری غافل شد. برای کاهش وزن با چای سبز باید برای نوشیدن آن برنامه‌ریزی کنید و از مصرف آن در طول روز بدون برنامه‌ریزی بپرهیزید. زمان مناسب برای نوشیدن چای سبز به منظور لاغری و کاهش وزن ۲ ساعت بعد از مصرف وعده‌های غذایی روزانه است. زیرا که چای سبز هم همانند چای سیاه باعث کاهش جذب آهن در مواد غذایی می‌شود ضمن این که شما از خواص آن برای لاغری بهره می‌برید، چای سبز باعث افزایش متابولیسم بدن نیز می‌شود.

 

بیشتر بخوانید:

علائم بیماری‌های گوارشی

علائم بیماری قند خون

علایم بیماری فشار خون

علائم بیماری کبد در بدن

علائم بیماری سنگ کلیه

علائم سرطان سینه در زنان

علائم سردردهای میگرنی

علائم آرتروز و راه‌های درمان آن

علائم شایع کم‌خونی کدامند ؟

علائم بیماری پیرچشمی

علائم دیسک کمر

علائم پارگی مینیسک زانو

عوامل ریزش مو و راه‌های درمان

علائم فشار خون پایین

علائم سندروم پای بیقرار و راه‌های درمان

انواع گلودرد و راه‌های درمان

علائم روماتیسم مفصلی و راه‌های درمان

علائم عفونت گوش و راه‌های درمان

 

نوشیدن چای سبز برای چه افرادی ممنوع است ؟

افرادی که داروهای ضدانعقاد مثل وارفارین استفاده می کنند و یا افرادی که عادت به مصرف آسپرین دارند باید از مصرف این نوشیدنی خودداری کنند. همچنین مصرف آن در دوره بارداری و شیردهی باید طبق نظر و توصیه پزشک باشد.

آیا افرادی که دیابت دارند نباید چای سبز بنوشند ؟

چای به عنوان یکی از اصلی ترین نوشیدنی ها برای برخی افراد می‌تواند مضر باشد مثلا افرادی که دیابت دارند. چرا که با کم کردن کارکردهای سلولی، سدیم را در بدن کاهش می‌دهد و بر روی مغز اثرات نامطلوبی می‌گذارد. بنابراین در یک کلام باید گفته شود که دیابتی‌ها باید چای را کنار بگذارند.

چای از نوع سبز و سیاه یک گیاه دارویی با طبع سرد و خشک است و به علت داشتن این طبع تمام فعل و انفعالات سلولی را کاهش می‌دهد و از جمله بر روی پمپ‌های سدیم و پتاسیم اثر مهاری دارد. چای باعث افزایش مقاومت به انسولین از طریق کاهش عملکرد مکانیسم‌های سلولی و دیواره سلول‌ها شده و انرژی سلولی را کاهش می‌دهد به همین دلیل می‌تواند موجب بروز بیماری دیابت و یا بدتر شدن آن شود. همچنین چای موجب حبس شدن سدیم در داخل سلول  شده و به دنبال آن باعث ورم سلولی و کاهش متابولیسم قندها در داخل سلول شده و در نتیجه قند خون بالا می‌رود.

با توجه به اثرات کافئین، در مصرف همزمان چای سبز و بعضی از داروها باید احتیاط کرد تا تداخل دارویی به وجود نیاید. حتی بیماران دارای ناراحتی کلیوی هم باید در مصرف چای سبز احتیاط کنند. برخی مطالعات قابلیت چای سبز در جذب سطح بالایی از آلومینیوم بدن را نشان داده است. این ویژگی برای بیماران مبتلا به نارسایی کلیوی مهم است زیرا آلومینیوم می‌تواند توسط بدن انباشته و در نتیجه ایجاد بیماری‌های عصبی کند.

 

 

 

 

منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر