۱۰ راهکار برای رهایی از کمردرد

یکی از دردهایی که همه ما کم‌و‌بیش تجربه‌اش کرده‌ایم کمردرد است. به جز آن‌ها که از سابقه بیماری خود باخبرند و کمردردهای همیشگی داشته و در حال درمان هستند، عده زیادی از مردم هم هستند که کمردردهای گاه و بیگاه امانشان را بریده و می‌خواهند بدانند علت چیست ؟!
۱۰ راهکار برای رهایی از کمردرد
کد خبر : ۱۰۹۸۸

علت بروز کمردرد چیست ؟

علل کمردرد عبارتند از سیاتیک، دیسک کمر، تنگی کانال نخاعی، گودی کمر، قوز پشتی، لغزش مهره، رگ به رگ شدن (که معمولا از کار و فعالیت های سنگین شغلی ناشی می‌شود)، عفونت ستون فقرات، روماتیسم ستون فقرات (که کمردرد صبحگاهی و اول صبح، بعد از خواب، از آن ناشی می‌شود)، آرتروز، چاقی. همچنین کمر درد در زنان حامله و بارداری (دوران حاملگی) رایج است.

چه کنیم کمردرد نگیریم ؟

پیشگیری از صدمات ناحیه کمر به مراتب آسانتر از معالجه آن‌هاست. امروزه اکثر متخصصان معتقدند ورزش‌هایی مثل پیاده‌روی، شنا و دوچرخه سواری ممکن است در بهبود کمردرد مفید باشد؛ زیرا این روش‌ها باعث تقویت عضلات اطراف ستون فقرات و مفاصل و باعث تعادل و تناسب بدن می‌شوند. امروزه ما به جای پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری از خودرو استفاده می‌کنیم. بنابراین ممکن است عضلات پاهایمان ضعیف شده و عملکرد قلب و ریه نیز به طور موثر کاهش یابد. با ورزش می‌توان عضلات را تقویت کرد و فشار وارد بر ستون فقرات را کاهش داد و مفاصل را متحرک نگه داشت.

از جمله مواردی که برای پیشگیری از کمردرد باید رعایت شود عبارتند از:

۱- هنگام ایستادن، راه رفتن و بخصوص نشستن پشت شما کاملا راست باشد.(سر خود را بالا گرفته، شکم را به داخل کشیده و قفسه سینه را در حالت استراحت قرار دهید.)

۲- هنگام ایستادن و راه رفتن، انگشت پاها ها تا حد امکان به سمت جلو قرار گرفته و بیشتر وزن روی پاشنه ها تحمیل شود. وزن خود را به طور مساوی بر روی هر دو پا تقسیم کنید و هرگز به عقب خم نشوید.

۳- حتی الامکان از پوشیدن کفش های پاشنه بلند خودداری کنید.

۴- هنگام نشستن در خانه، محل کار یا ماشین باید پشتتان به جایی تکیه داشته باشد در این هنگام حوله‌ای را لوله کنید و در ناحیه کمری قرار دهید یا از یک بالش کوچک استفاده کنید.

۵- اجسام را به طور صحیح از زمین بلند کنید.بلند کردن اشیا باید به نحوی باشد که فشار ناگهانی و شدید به کمر وارد نکند. صحیح بلند کردن، یعنی با حفظ راستای ستون فقرات از زانو و عضلات قوی پا استفاده کردن. اگر شی مورد نظر وزن زیادی دارد، از بلند کردن آن خودداری کرده و از دیگران کمک بگیرید.

۶- حتما تخت راحتی داشته باشید, طاق باز و با زانوهای خم بخوابید یا به پهلو خوابیده و یکی از دو زانو را خم کنید و از یک بالش بین زانوها استفاده کنید. اگر هرروز با کمردرد از خواب بلند می شوید، احتمالا تخت خیلی سفت یا خیلی نرمی دارید . هرگز به روی شکم نخوابید.اگر چاره ای جز خوابیدن روی شکم ندارید، از یک باش زیر ناحیه لگن استفاده کنید.

۷- اگر کارهایی مانند باغبانی انجام می دهید که مستلزم به جلو خم شدن است، بعد از پنج دقیقه بایستید. همچنین می توانید کمی به عقب خم شوید. در این صورت تمامی اعضایی که مدتی در اثر به جلو خم بودن تحت فشار بوده اند کشیده می شوند و شما احساس راحتی می کنید.

۸- یک رژیم غذایی متنوع و متعادل که شامل مقادیر زیادی میوه و سبزیجات تازه است، برای خود در نظر بگیرید . مصرف انواع چربی، شیرینی و نمک را کم کنید تا چاق نشوید.

۹- شاید فکر کنید سیگار فقط به ریه آسیب می‌رساند اما واقعیت چیز دیگری است. سیگار خطر پوکی استخوان را افزایش می‌دهد. نیکوتین موجود در سیگار از طریق تداخل با مواد غذایی که به دیسک‌های مهره‌های کمری می‌رسند آنها را آسیب پذیر می‌کند.

۱۰- برای جلوگیری از خشکی پشت، مرتب ورزش کنید. پیاده‌روی، شنا و غیره به شما کمک خواهند کرد.

 

 

 

 

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر
نظرات بینندگان
بانو
ارسالی در
مادره ۸۳ ساله من دوتا از مهرهاش در اونده برای این چه راهگاری داری؟