تاثیر رنگ‌ها در افزایش یا کاهش اشتها

شاید فکر کنید رنگ تنها برای در و دیوار و لباس و وسایل منزل کاربرد دارد. در واقع رنگ برای هر چیزی به کار می‌آید جز غذا و تاثیرش بر اشتها.
تاثیر رنگ‌ها در افزایش یا کاهش اشتها
کد خبر : ۱۱۰۰۴

 اما در واقع بسیاری از رنگ‌ها در ناخوداگاه می‌توانند شما را به غذا خوردن ترغیب کنند و برخی دیگر مانع افزایش اشتهایتان شوند.

یک توضیح ساده شاید بیشتر به فهم مطلب کمک کند. غدد چشایی نقش مهمی در مشخص کردن چهار گروه اصلی مزه ها (ترشی، شیرینی، شوری و تلخی) دارند. وقتی غدد چشایی با غذا ارتباط برقرار می کنند سیگنال‌هایی به مغز ارسال می کنند تا طعم را تفسیر کنند. از آنجایی که قبل از خوردن غذا آن را می‌بینیم، چشم‌ها پیش از غدد چشایی به مغز پیام می‌فرستند. در نتیجه این اتفاق روی طعم و مزه غذا اثر می‌گذارد.

بسیاری از ما باور داریم که به سادگی فریب نمی خوریم اما حس چشایی مان خیلی ساده توسط حس بینایی فریب می خورد. دلیلش این است که انسان ها انتظارهای خاصی از چگونگی ظاهر غذا دارند. وقتی رنگ غذا بد باشد یا با آنچه انتظار داریم فرق داشته باشد مغزمان می گوید حتما طعمش نیز متفاوت است. نتایج پژوهش‌ها نشان دادند که انسان از سرنخ های دیداری رنگ‌ها برای شناسایی و قضاوت کیفیت و مزه آنچه می‌خورد استفاده می‌کند.

امروزه برخی رنگ‌ها را به عنوان زبانی بین‌المللی می‌شناسند و از آن استفاده‌های زیادی می کنند. مثلا اگر نگاهی به رنگ فست فودها و رستوران ها بیندازید، بیشتر آنها دارای رنگ زرد و قرمز هستند. دلیلش هم این است که این رنگها اشتها را افزایش می‌دهند.

هنگام دیدن این رنگ ها نورون‌ها در بخشی از مغز به هیپوتالاموس که مسئول تنظیم اشتهاست خبر می‌دهد. اگر رنگ مدنظر مغز باشد تولید بزاق دهان افزایش می‌یابد تا برای غذا خوردن آماده شود.

ax rang

رنگ‌های افزایش‌دهنده اشتها

رنگ سفید: غذاهای سفید رنگ را به سادگی می‌خوریم و فراموش می‌کنیم که چقدر کالری دارند. به همین دلیل است که در خوردن میان وعده‌هایی مانند نان سفید و پاپ کورن زیاده‌روی می‌کنیم. البته این رنگ می‌تواند برای کسانی که دچار کمبود وزن و لاغری هستند بسیار کارساز باشد.

رنگ سبز: سبز در مغز، بدن و روح هارمونی ایجاد می‌کند و ما را به یاد بهار و شروع مجدد می‌اندازد. وقتی غذایی سبز باشد آن را سالم می‌دانیم از این رو مغز با دیدن این رنگ اشتها را افزایش می‌دهد.

رنگ قرمز: شدت و قدرت این رنگ نه تنها باعث بالا رفتن فشار خون می شود بلکه سطح اشتها را نیز افزایش می دهد.

 

بیشتر بخوانید:

 
 

ویتامین سی کدام میوه‌ها از پرتقال بیشتر است ؟

آیا واقعا خنده بر هر درد بی‌درمان دواست ؟

در فصل سرما چه ورزش‌هایی انجام دهیم بهتر است ؟

چرا شیرینی‌ها چاقمان می‌کنند ؟

بایدها و نبایدهای خوردن ماهی

 

رنگ‌های کاهش‌دهنده اشتها

رنگ آبی: رنگ آبی طبیعتی آرامش بخش دارد. پژوهشگران معتقدند این رنگ تغییرات شیمیایی در بدن ایجاد می کند که آرامش‌بخش هستند و سوخت و ساز را کاهش می دهند. همچنین بررسی‌ها ثابت کردند آبی رنگی ضد اشتهاست.

رنگ قهوه‌ای، خاکستری و مشکی: همه این رنگ ها با کاهش اشتها در ارتباط هستند. به دلیل اینکه خاکستری و مشکی تصور کپک زدگی و خرابی را در ذهن فرد به وجود می‌آورند و قهوه ای نیز ذهن را به سمت سوختگی می‌برد. همه این موارد می‌توانند روی کاهش اشتها کمک کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر