تصاویر ماهواره‌ای مدفوع پنگوئن‌ها دانشمندان را هیجان‌زده کرد !

تصاویر ماهواره‌ای از مدفوع پنگوئن‌ها، دانشمندان را به سوی کشفی هیجان‌انگیز سوق داد.
تصاویر ماهواره‌ای مدفوع پنگوئن‌ها دانشمندان را هیجان‌زده کرد !
کد خبر : ۱۱۹۳۴

در جهان همیشه در حال پیشرفت علم، ممکن است فکر کنید که کشف مدفوع حیوانات در تصاویر ماهواره‌ای پیامدهای کمی در بر خواهد داشت اما برای یک تیم تحقیقاتی که بر قطب جنوب مطالعه می‌کنند، دستیابی به چنین یافته‌ای منجر به کشفی شد که آنها آن را به عنوان «کشفی هیجان‌انگیز» توصیف کردند.

پس از بررسی تصاویر ماموریت ماهواره‌ای کوپرنیک سنتینل-۲(Copernicus Sentinel-۲) متعلق به کمیسیون اروپا و همچنین ماهواره(Maxar WorldView-۳)، دانشمندان به تازگی توانستند وجود یک کلونی جدید از پنگوئن‌های امپراطور متشکل از حدود ۵۰۰ پرنده را تایید کنند.

موسسه ملی بررسی قطب جنوب بریتانیا(BAS) در گزارشی توضیح داده است که دانشمندان توانسته‌اند این کلونی را از روی لکه‌های گوانو پرندگان که قهوه‌ای رنگ هستند و بنابراین تشخیص آنها روی یخ نسبتاً آسان است، شناسایی کنند.

کشفی شگفت‌انگیز با رصد مدفوع پنگوئن‌ها از فضا / عکس

گوانو به رسوبات فسفاته ناشی از مدفوع پرندگان دریایی، خفاش‌ها و فک‌ها گفته می‌شود. پنگوئن‌های امپراطور بلند قدترین و سنگین‌ترین پنگوئن‌های زنده هستند و سال گذشته به دلیل تغییرات آب و هوایی توسط دولت ایالات متحده آمریکا به عنوان گونه‌ای در معرض انقراض اعلام شدند.

تصویر زیر از ماهواره «Maxar»، محل کلونی تازه کشف شده در غرب قطب جنوب را نشان می‌دهد. این کشف جدید به این معنا است که دانشمندان اکنون اطلاعاتی در مورد ۶۶ ناحیه کلونی پنگوئن‌های امپراتور در امتداد خط ساحلی قطب جنوب دارند که نیمی از آنها از طریق تصاویر ماهواره‌ای کشف شده است.

دکتر پیتر فرتول(Peter Fretwell) که به مطالعه حیات وحش از فضا می‌پردازد، می‌گوید: این یک کشف هیجان‌انگیز است. تصاویر ماهواره‌ای جدید از خط ساحلی قطب جنوب به ما این امکان را داده است که مستعمرات جدید زیادی پیدا کنیم و در حالی که این خبر خوبی است، مانند بسیاری از مکان‌هایی که به تازگی کشف شده‌اند، این کلونی کوچک است و در منطقه‌ای است که به شدت تحت تاثیر از دست رفتن یخ‌های قطبی قرار گرفته است.

براساس پیش‌بینی‌های فعلی برای تغییرات آب و هوایی، زیستگاه طبیعی پنگوئن‌ها به شدت آسیب خواهد دید و منجر به انقراض نسبی ۸۰ درصد از این کلونی‌ها تا پایان قرن خواهد شد.

مطالعه کلونی پنگوئن‌های امپراطور در این منطقه دشوار است زیرا اغلب در مکان‌های دورافتاده و غیرقابل دسترس حضور دارند. دمای هوا در این مکان‌ها اغلب منفی ۶۰ درجه سانتیگراد است. این عوامل باعث شدند که موسسه ملی بررسی قطب جنوب بریتانیا ۱۵ سال پیش استفاده از تصاویر ماهواره‌ای را آغاز کند و دانشمندان بر لکه‌های گوانو روی یخ تمرکز کردند.

 

مجله زندگی
ارسال نظر