زنگ هشدار بیماری قاتل/لزوم استفاده از ماسک در فضاهای عمومی سربسته!

بالا رفتن آمار مرگ و میر کرونا و افزایش تعداد جانباختگان زنگ هشدار جولان دوباره این بیماری مرگبار را به صدا درآورده است.
زنگ هشدار بیماری قاتل/لزوم استفاده از ماسک در فضاهای عمومی سربسته!
کد خبر : ۱۲۴۲

این روزها کادر درمان دوباره شاهد افزایش تعداد بیماران در بخش‌های بستری ویژه کرونایی‌ها در بیمارستانهای مختلف کشور هستند.

بر اساس آخرین گزارش منتشر شده از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور در حال حاضر ۱۵ شهرستان در وضعیت قرمز، ۳۵ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۰۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۹۰ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

آمار فوق به صراحت خبر افزایش شیوع بیماری کرونا را تایید می‌کند و در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی به تعداد شهرهای دارای وضعیت قرمز در کشور اضافه خواهد شد. 

ضرورت استفاده از ماسک در فضاهای عمومی سربسته! 

طی ماه گذشته برخی از مسئولان ستاد مقابله با بیماری کرونا از کاهش روند شیوع کوید ۱۹ و ابتلا افراد به این بیماری خبر دادند و حضور مردم بدون ماسک در فضاهای باز بدون مانع اعلام شد.

در این میان برخی از افراد علاوه بر اینکه در اماکن عمومی باز از زدن ماسک خودداری کردند، در فضاهای سربسته و پررفت و آمد نیز بدون ماسک و همچنین بدون رعایت نکات بهداشتی حضور پیدا کردند. 

خیلی از مردم در فضایی چون مترو و اتوبوس های ویژه حمل و نقل عمومی بدون ماسک حاضر شده و منجر به سرعت گرفتن انتقال بیماری کرونا در جامعه شده و از طرف دیگر حضور و تردد افراد واکسن نزده در اماکن مختلف هم در شدت گرفتن چرخه انتقال بیماری و افزایش شمار جانباختگان بی‌تاثیر نبوده است.

بر اساس آمار وزارت بهداشت تا کنون ۶۴ میلیون و ۷۳۰ هزار و ۹۵۱ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۹۴ هزار و ۸۳۵ نفر دُز دوم و ۲۸ میلیون و ۷۹۹ هزار و ۶ نفر نیز دُز سوم واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده‌اند.

مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۱ میلیون و ۶۲۴ هزار و ۷۹۲ دُز رسیده است و آمار واکسن نزده‌ها اگر چه رقمی قابل توجه نیست اما به دلیل پایین بودن سطح ایمنی این قبیل افراد، نقش قابل توجهی در گسترش بیماری ایفا می‌کنند.

در حال حاضر تزریق واکسن کرونا در کشور ادامه دارد و روزانه هزاران دُز واکسن به مراجعه کنندگان تزریق می‌شود و افرادی که متقاضی هر یک از دُزهای واکسن هستند، بر اساس شرایطی دارند می‌توانند به پایگاه‌های مختلف عرضه واکسن مراجعه کرده و به دریافت واکسن اقدام کنند.

به گفته بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، مهمترین عاملی که به کمک آن می‌توان با بیماری کرونا مقابله کرد واکسیناسیون است و در حال حاضر بیشتر موارد بستری و فوتی‌های ناشی از کرونا، افرادی هستند که واکسن دریافت نکرده‌اند، بنابراین لازم است عموم گروه‌های هدف، امسال حداقل یک دز واکسن یادآور را دریافت کنند.

وزیر بهداشت همچنین معتقد است که هر بیمار مبتلا به کرونا باید حداقل به مدت یک هفته نسبت به قرنطینه خود اقدام کند و در صورت حضور بیمار مبتلا به کرونا در جامعه و بی توجهی به رعایت خود قرنطینگی، هر فرد می‌تواند ۱۸ نفر دیگر را به این بیماری مبتلا کند.

کارشناسان و متخصصان پزشکی بر استفاده مردم از ماسک در فضاهای عمومی به ویژه در فضاهای سربسته ‌تاکید دارند و نباید فراموش کرد که غفلت از رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی می‌تواند فاجعه آمار چند صد جانباخته به دلیل ابتلا به این بیماری مرگبار را تکرار کرده و مردگ را دوباره گرفتار ماتم و عزای از دست دادن عزیزان خود کند.

کرونا در کمین کسانی که کشندگی این ویروس را فراموش کرده‌اند!

مسافران سفرهای تابستانی هم باید در طول سفر خود نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در راستای جلوگیری از گسترش شیوع بیماری کرونا حساسیت لازم را لحاظ کرده و از ساده انگاری ابتلا به کوید ۱۹ پرهیز کنند.

شستشوی مداوم دستها، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و همچنین داشتن تغذیه سالم و مقوی از دیگر راهکارهای به ظاهر ساده‌ای است که نقش موثری در کاهش آمار ابتلا به کرونا و همچنین کاهش مرگ و میر این ویروس کشنده ایفا خواهد کرد.

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر