چگونه زخم پای دیابتی را در منزل درمان کنیم ؟

دیابت یا همان بیماری قند، نوعی اختلال متابولیکی در بدن است. عدم توانایی تولید هورمون انسولین از جمله علائم و عوارض ناشی از این بیماری است.
چگونه زخم پای دیابتی را در منزل درمان کنیم ؟
کد خبر : ۱۵۶۵۶

در مواردی هم تولید هورمون انسولین در افراد دیابتی به قدری کم است که عملا نمی‌تواند نقش خود را بصورت طبیعی ایفا کند. در برخی موارد دیابت به زخمی باز روی پوست که به‌طور طبیعی و زود خوب نمی‌شود منجر می‌شود. احتمال ابتلا به اولسر(زخم باز) در پاها، بیشتر است، اما می‌تواند در سایر نواحی بدن، مانند: دست‌ها یا چین‌های پوستی در ناحیه‌ی شکم نیز ایجاد شود.

زخم پای دیابتی چگونه درمان می‌شود ؟

راه‌هایی وجوددارد که می‌توانید در خانه برای درمان حدودی زخم پای دیابتی انجام‌دهید؛ اما به‌هرحال باید بدانید که مراجعه به پزشک متخصص و ماهر، عاملی مهم برای درمان است. پزشک مجرب و متخصص با زخم پای دیابتی و درد آن و همچنین درمان‌های آن آشنایی دارد. این امر باعث کاهش زمان بهبود و کاهش خطر عوارض جانبی می‌شود.

یکی از کارهایی که قطعا باید انجام دهید این است که هر روز هر دو پای خود را چک کنید. جوش و عفونت، ممکن است از لای انگشتان شروع شود و به خاطر بیماری عصبی ناشی از دیابت ممکن است تا زمانی که زخمی و چرک دار نشده متوجه آن نشوید. اگر وضعیت بدنی شما مانع بررسی پاهایتان می شود از یکی از اعضای خانواده کمک بگیرید.

آلوئه‌ورا

استفاده از آلوئه ورا برای درمان پای بیمار دیابتی ممکن است سبب بهبود روند درمان زخم از طریق اثر بر روی التهاب، رشته سازی، تولید کلاژن و بسته شدن زخم شود. این اثرات احتمالا به خاطر اثراتی که ژل آلوئه ورا بر روی کاهش قند خون می گذارد است.

 

بیشتر بخوانید:

علائم بیماری نقرس و راه‌های درمان

علائم بیماری ایدز و راه‌‌های درمان

علائم بیماری هپاتیت سی و راه‌های درمان

 

روغن نارگیل

مالیدن روغن نارگیل ممکن است به درمان زخم های دیابتی پا کمک کند. درمان زخم به کمک روغن نارگیل خالص به تسریع بهبودی، افزایش میزان آنتی اکسیدان و افزایش کلاژن که نوعی پروتئین مهم که در بهبود زخم موثر است، کمک می کند. از روغن نارگیل با کیفیت استفاده کنید تا ریسک عفونت زخم را کاهش دهید. اگر پوست حساسی دارید، مقدار کمی استفاده کنید یا آن را روی بخش کوچکی از پوست بمالید تا دچار تحریک شدگی و بسته شدن منافذ پوست نشوید.

عسل

قرار دادن عسل بر روی زخم به خصوص عسل خام و غیربهداشتی، می‌تواند باعث عفونت مضاعف زخم شده و شرایط آن را حادتر کند. در صورت تمایل به استفاده از عسل حتما با پزشک متخصص مشورت کرده و درصورت تایید، از عسل های مخصوص و یا پانسمان‌های مخصوص طراحی شده بر پایه عسل استفاده کنید تا خطرات محتمل استفاده از این درمان برای شما پیش نیاید.

زردچوبه

زردچوبه دارای کورکومین است که نوعی ماده شیمیایی دارای خواص ضد التهاب، ضد عفونی و آنتی اکسیدان است. زردچوبه به خاطر کورکومین ممکن است به بهبود زخم‌های پوستی و زخم پای دیابتی کمک کند. پس از پاکسازی پوست عفونی شده، مقدار زیادی از پودر زردچوبه را روی زخم بگذارید و سپس روی آن را بانداژ تمیزی ببندید.

روغن زیتون

روغن زیتون از گذشته به عنوان درمانی برای جراحات، زخم ها و عفونت‌ها استفاده می‌شود، خواص ضد عفونی کننده طبیعی و بدون عوارض جانبی آن بارها در عمل خود را ثابت کرده‌اند. روغن زیتون جریان خون را در بافت افزایش می‌دهد و زخم بهبود می‌یابد. همچنین روغن زیتون دارای اسیدهای چرب ضروری مانند لینوئیک و اسید لینولئیک است و باعث التیام سلول و بهبود زخم می‌شود.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر