لاغری به قیمت بیماری! داروهای لاغری چه بلایی بر سرتان می‌آورند؟!

تا به‌ حال شده که روبروی آینه بایستید و به اندام خود نگاه کنید. چه چیزی روبروی خود می‌بینید؟ اندامی تراشیده یا چربی‌های اضافه‌ای که شما را بی‌انگیزه کرده و اعتماد به‌ نفستان را گرفته است.
لاغری به قیمت بیماری! داروهای لاغری چه بلایی بر سرتان می‌آورند؟!
کد خبر : ۳۵۵۳

اگر اضافه‌وزن دارید، شاید بارها به فکر استفاده از داروهای لاغری افتاده باشید اما واقعاً دارویی وجود دارد که بتوان با آن لاغر شد و دچار مشکل هم نشد؟ آیا این داروهایی که این‌ طرف و آن‌ طرف تبلیغ می‌شوند معجزه می‌کنند؟ آیا گیاهی بودن یک داروی لاغری به معنای بی‌خطر بودن آن است؟

همه ما این را می‌دانیم که؛ درمان چاقی یک‌شبه رخ نمی‌دهد و باید برای کم کردن وزن، که در مدت‌زمان طولانی دچار آن شده‌ایم، باید زحمت کشید. به‌عبارت‌دیگر مصرف کالری و مواد غذایی بیشتر از نیاز روزانه بدن، منجر به تجمع چربی در بافت‌های بدن و چاقی می‌شود. برای درمان چاقی باید تعادل منفی در انرژی ایجاد کنیم یعنی میزان مصرف انرژی را به پایین‌تر از مقدار موردنیاز تنزل دهیم که این امر به شیوه پیروی از رژیم غذایی مناسب و افزایش فعالیت بدنی میسر می‌شود.  متأسفانه با گسترش شبکه‌های اجتماعی تبلیغ قرص‌های لاغری رو به افزایش است و قطعاً با بالا و پایین کردن پیج‌های مختلف چشمتان به تبلیغ یکی از قرص‌های لاغری افتاده است. این ذات یک تبلیغ است که با تکرار برای فرد قابل‌قبول‌تر می‌شود؛ درنتیجه استفاده از این نوع از داروها به‌راحتی قابل‌قبول می‌شود. داروهای لاغری شاید تنها امید انسان‌های چاق باشد اما مصرف این داروها به چه قیمتی تمام می‌شود! تنوع این داروها به حدی رسیده که هرروز خبرهای جدیدی از آن شنیده می‌شود.

سازمان غذا و دارو آمریکا

طبق آخرین گزارش از FDA داروی کاهش وزن lorcaserin ممکن است سرطان‌زا باشد به همین دلیل این سازمان مصرف این دارو را تا اطلاع ثانویه قطع کرده تا بتواند تحقیق‌های بیشتری روی آن انجام دهد. به همین منظور می‌خواهیم مروری علمی بر روی این داروی معروف لاغری داشته باشیم تا بتوانیم بیشتر آن را بررسی کنیم. سؤال مهمی که در اینجا مطرح می‌شود این است که چرا FDA سازمان غذا و دارو آمریکا تازه به فکر منع مصرف این دارو افتاده است و در تحقیقات پیشین خود آن را تائید کرده بود. 

داروی کاهش وزن lorcaserin

لورکاسرین یا بلویک "Belviq" قرص لاغری است که در این سال‌ها با تبلیغات متعدد و این‌که تأییدیه سازمان غذا و دارو آمریکا را دارد، افراد زیادی را به سمت خود جذب کرده است و حالا با منع مصرف آن توسط این سازمان، ذهن خیلی‌ها را که تاکنون از این قرص مصرف می‌کردند را به خود مشغول کرده است. این دارو با استفاده از آگونیست‌های گیرنده سروتونین باعث می‌شود قسمتی از مغز با نام (هیپوتالاموس) که به اشتها مربوط می‌شود؛ احساسی بلعکس را تجربه کند و سیری شدید و ناراحتی‌های قلبی و عروقی ناشی از تأثیر این قرص باعث شده تا بار دیگر سازمان غذا و دارو آمریکا دوباره آن را بررسی کند. البته باید بگوییم که این دارو باید با کاهش کالری دریافتی و ورزش همراه باشد تا وزن ازدست‌رفته دوباره بازنگردد. علاوه بر این؛ براثر تحقیقان نشان داده شد که لورکاسرین بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت را درمان نمی‌کرده، بلکه برای کنترل چاقی مرتبط با آن مورداستفاده قرار می‌گرفته است.

لورکاسرین و ضررهایش

چاقی در همه جای دنیا، ذهن خیلی از افراد را به خود مشغول کرده است و علت اصلی آن کاملاً مشخص نیست، اما دلایل متفاوتی در مورد عوامل ژنتیکی، متابولیکی، فیزیولوژیکی و رفتاری وجود دارد. پیچیدگی این بیماری منجر به دیابت، بیماری قلبی، هیپرگلیپیدمی، آپنه، بیماری کبدی چربی، فشارخون بالا و برخی از سرطان‌ها می‌شود. اما آیا لاغر شدن با قرص‌های لاغری مانند لورکاسرین می‌تواند دردها را کاهش دهد یا راهکاری درمانی ارائه می‌دهد. به گفته کارشناسان در این حوضه، هیچ قرص و داروی شناخته‌شده رسمی و بدون عارضه برای لاغری وجود ندارد.

ماده‌ای به نام سیبوترامین

داروهای لاغری ماده‌ای به نام سیبوترامین دارند که این ماده از سال 2010 در اروپا و آمریکا به علت عوارض قلبی و عروقی و سکته ممنوع شده است. درنتیجه؛ لورکاسرین مانند هر قرص لاغری دیگری عوارضی را به همراه دارد که می‌تواند در انسان‌ها با شرایط فیزیکی مختلف به شکلی متفاوت عمل کند. این عوارض مانند: خستگی زیاد، سردرد و سرگیجه، یبوست و خشکی دهان است که در موارد شدیدتر فرد ضربان نامنظم قلب، دچار خونریزی و کبودی نواحی از پوست، خارش و التهاب پوستی، ترشحات سینه به علت افزایش پرولاکتین، پریاپیسم (نعوظ طولانی و دردناک بیش از شش ساعت)، افسردگی ناگهانی و بروز فکرهای عجیب‌وغریب، گیجی و مشکل در ایجاد تمرکز، مشکلات تنفسی، تورم مفاصل پاها و دست‌ها و تب ناگهانی است و اگر هم‌زمان با داروهای دیابت مصرف شود ممکن است، باعث افزایش خطر کاهش قند خون گردد که در این صورت فرد دچار لرزش، گرسنگی شدید، گیجی پی‌درپی و عرق کردن در نواحی مانند کف دست می‌شود.

عوارض جانبی قرص‌های لاغری

عوارض جانبی این قرص‌ها تنها به اینجا ختم نمی‌شود و می‌تواند باعث ناباروری در زنان و افزایش بیش‌ازحد هورمون‌های مردانه شود. مشکل دیگر این دارو غلظت بالای آن است که می‌تواند در هنگام رانندگی حافظه و توانایی فرد را سلب کند. همچنین این دارو روی شمارش سلول‌های سفید خون، لکوسسیت ها، لنفوسیت ها و نوتروسیت ها تأثیر مستقیم می‌گذارد و درست مانند عملکرد مواد مخدر بر روی خون عمل می‌کند.

عوارض جانبی خاموش است!

اگرچه بعضی از عوارض جانبی جزئی هستند و تمایل دارند بعد از یک یا دو هفته از بین بروند، برخی دیگر ممکن است جدی و تهدیدکننده زندگی باشند. به‌عنوان‌مثال؛ عوارض گاهی اوقات به‌صورت چراغ روشن عمل نمی‌کنند به همین دلیل مصرف‌کننده متوجه عوارض خاموش آن نشده و به مصرف قرص ادامه می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهد که این واکنش‌های جانبی کم احتمال وقوع هستند. سردردهای کم، دندان‌درد، یبوست، اضطراب، خشکی چشم یا حتی سرفه کردن هم از موارد خاموش و کم‌رنگی است که بعد از چند ماه خود را نشان می‌دهند. در مطالعات جدید سازمان غذا و دارو آمریکا مطالعات جدیدی انجام‌شده که از خطرات لورکاسرین بیشتر می‌گوید.

سندرم سروتونین

این سندروم زمانی اتفاق می‌افتد که اختلال دارویی شکل گیرد و لورکاسرین  Belviq با داروهای ضدافسردگی که در بخش تداخل دارویی به آن پرداخته‌ایم ترکیب شود.

کم شدن قند در خون

افرادی که مبتلابه دیابت نوع 2 هستند باید در مصرف قرص‌های لاغری دقت زیادی انجام دهند. این قرص سطح قند خون را پایین آورده و در موارد این‌چنینی ممکن است باعث به کما رفتن فرد مبتلابه قند خون بشود.

بیماری قلبی Valvular

همان‌طور که قبلاً هم به آن اشاره شد؛ مشکلات قلبی مهم‌ترین علائم در مصرف این قرص‌های لاغری است و می‌توانند شرایط سکته را برای فرد مهیا کند. مطالعات اخیر نشان می‌دهد که درصد افرادی که براثر مصرف لوراکاسرین دریچه قلب خود را ازدست‌داده‌اند و از قبل دچار بیماری قلبی بوده‌اند بسیار زیاد است.  

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر