علائم بیماری سنگ کلیه + فیلم

کمتر کسی است که با بیماری سنگ کلیه ناآشنا باشد. به خصوص این روزها که هم آب لوله‌کشی علیرغم تصفیه شدنش دارای ناخالصی‌هایی است و هم به دلیل زندگی ماشینی غذاهای فست فودی جای رژیم غذایی سالم را گرفته‌اند و کم‌تحرکی هم بلای جان انسان ماشینی امروز شده است.
علائم بیماری سنگ کلیه + فیلم
کد خبر : ۴۸۴۶

با همه این‌ها بعید نیست که بیماری سنگ کلیه بین بیشتر افراد اپیدمی و شایع باشد! بدین ترتیب هر کسی در هر سنی ممکن است دچار سنگ کلیه شود و این بیماری اصلاً خاص گروه سنی بزرگ‌سالان نیست.

سنگ کلیه چیست و چرا به وجود می‌آید؟

سنگی که در کلیه تشکیل می‌شود معمولا رسوبات سختی است که از مواد معدنی و نمک تشکیل‌ شده است. این سنگ داخل کلیه و در اثر چسبیدن ذرات کریستال مواد معدنی به یکدیگر به وجود می‌آید. با این حال سنگ کلیه انواع مختلفی دارد.

رژیم غذایی، اضافه‌وزن بدن، برخی از شرایط پزشکی و برخی مکمل‌ها و داروها ازجمله علل متعدد شکل‌گیری و بروز سنگ کلیه هستند. سنگ کلیه حتی اگر بسیار ریز و در حد شن‌ریزه باشد، می‌تواند بر هر قسمتی از دستگاه ادراری شما تأثیر بگذارد. شاید اگر خیلی خیلی ریز باشد علائمی از خود بروز ندهد، اما اگر ابعادش بیش از این باشد، احتمالاً بیمار دردهای طاقت‌فرسایی را متحمل خواهد شد.

سنگ کلیه چه علائمی دارد؟

سنگ کلیه معمولاً تا زمانی که در کلیه شما حرکت نکند یا به حالب‌های شما (لوله‌هایی که کلیه‌ها و مثانه را به هم متصل می‌کند) نرسد، علائمی ایجاد نمی‌کند. اگر سنگ در حالب‌ها گیر کند، ممکن است جریان ادرار را مسدود کند و باعث تورم کلیه و اسپاسم حالب شود که می‌تواند بسیار دردناک باشد. در آن مرحله، ممکن است علائم و نشانه‌هایی را تجربه کنید، که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد؛

  • احساس درد شدید و غیرقابل‌تحمل در پهلو، پشت و زیر دنده‌ها
  • احساس دردی که به قسمت تحتانی شکم و کشاله ران می‌رسد
  • دردی که به‌صورت موج می‌آید و شدت آن در نوسان است
  • درد یا احساس سوزش هنگام ادرار

درد ناشی از سنگ کلیه ممکن است تغییر کند. به‌عنوان‌مثال به مکان دیگری منتقل شود یا شدت آن افزایش یابد. همان‌طور که سنگ در دستگاه ادراری شما حرکت می‌کند.

 

بیشتر بدانید:

علائم بیماری قند خون

علائم بیماری فشار خون در بدن

علائم بیماری گوارشی

علائم سرطان سینه در زنان

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر علائم زیر را تجربه کردید فوراً به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید و حتماً در اولین فرصت به پزشک متخصص مراجعه کنید:

  • درد آن‌قدر شدید است که نمی‌توانید یک جا بنشینید یا موقعیتی راحت پیدا کنید
  • درد همراه با حالت تهوع و استفراغ
  • تب و لرز همراه با درد
  • مشاهده خون در ادرار شما
  • مشکل در دفع ادرار
  • انسداد حالب و عدم توانایی در دفع ادرار
  • کدر و بد بو شدن ادرار

پیشگیری از تشکیل سنگ کلیه

برای پیشگیری از بروز سنگ کلیه نوشیدن آب را در برنامه روزانه خود به طور جدی قرار دهید چراکه افزایش دفع ادرار به تصفیه کلیه کمک می کند..

یا می توانید به جای آب، از لیموناد و آبمیوه‌های طبیعی استفاده کنید تا مصرف مایعاتتان بالا رود. مصرف به اندازه غذاهای سرشار از اگزالات و کاهش مصرف نمک و پروتئین حیوانی هم خطر تشکیل سنگ کلیه را پایین می آورد.

 

منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر